Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-20, 10:48
Medlem
321js avatar
Den här ska testas:

https://www.öob.se/hushall/stada--di...k-12p-3610951/
Avloppsrengöring Plumbo Avloppsrensare Biologisk 12p

En pinne i röret varje månad, verkar vara en bra lösning.
Senast redigerad av 321j 2024-11-20 kl. 11:10.
Citera
2024-11-20, 12:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocknroll50s
Vad e det bästa man kan köpa idag? Även om man blandar själv. Som även gör något åt hår.

Kört rensband som fastnar, såg nu att det va någon tillstymmelse till hår där nere.
Försökt hur mycket som helst, 5m ute i backen. totalstopp har det vart i 2mån, började sjunka väldigt sakta vattnet nu tillslut men väggarna i röret har flera millimeter med fett så samma när som igen. rädd att de fryser i dagarna å kanske inget kök i vinter.

Hoppas väl avloppet går till brunnen, som wc men tror mer nu det är en stenkista...
Troligen Betongrör hela vägen, värre än stopp kan det inte bli.

Förmodligen får du gräva upp fram till stenkistan. Inget varar för evigt.
Ring INTE spolbil. Kommer sluta med en faktura på 20.000 och ändå så har du dåligt avlopp.
Citera
2024-11-20, 15:44
Medlem
Har svårt att se att det är ett problem, är 46år och har hittils aldrig använt någon propplösare i hela mitt liv.

Spola inte ner sånt som inte hör hemma i avloppet.

Om det börjar bli minsta trögt spola ordentligt med hetvatten och diskmedel i förebyggande syfte.

Tar det är så stopp, använd rensklocka och ev rensband.
Citera
2024-11-20, 15:57
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Det fungerar med maskindiskmedel. Än så länge inte en förbjuden produkt.

De där diskmaskinerna som finns i restauranger, storkök, förskoleklass och som automatiskt slangar diskmedel ur en dunk, den sortens diskmedel är väl bara lut?

Eller är den för svag för att lösa proppar? för om den funkar kan man väl bara köpa en dunk på såna där kontorsmaterialställen som också brukar sälja städprodukter för kontoret, kakburkar osv.
Citera
2024-11-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Om man skall lösa en fettpropp funkar väl diskmedel utmärkt?

Ja, hett vatten och diskmedel. Och sen spolen varmvatten med kranen en stund så man spolar ut ordentligt.

Har aldrig behövt använda kaustiksoda...
Citera
2024-11-20, 19:41
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocknroll50s
Vad e det bästa man kan köpa idag? Även om man blandar själv. Som även gör något åt hår.

Kört rensband som fastnar, såg nu att det va någon tillstymmelse till hår där nere.
Försökt hur mycket som helst, 5m ute i backen. totalstopp har det vart i 2mån, började sjunka väldigt sakta vattnet nu tillslut men väggarna i röret har flera millimeter med fett så samma när som igen. rädd att de fryser i dagarna å kanske inget kök i vinter.

Hoppas väl avloppet går till brunnen, som wc men tror mer nu det är en stenkista...
Troligen Betongrör hela vägen, värre än stopp kan det inte bli.
Mudin fanns på mitt Clas Ohlson. Verkar som de ville sälja av det för burkarna låg i en slags nätlåda mitt i gången som var halvfull. Köpte några.
Sett att Mr Muscle försvunnit sen tidigare på mitt stora ICA maxi.
Citera
2024-11-21, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Viktig tråd. Gäller att bunkra upp för nästkommande åren.

Undrar vilka knäppisar som tvingat igenom det här förbudet?

Det finns nog väldigt få som tycker att vi borde kunna handla kemikalier till husbehov i dagens samhälle. Så jag gissar att förslaget har stött på nästan noll motstånd på vägen genom byråkratin, oavsett varifrån det kommer.

Man får väl börja koka sin hemgjorda tvål på vedaska som dom gjorde förr i tiden.
Senast redigerad av busy-signal 2024-11-21 kl. 05:36.
Citera
2024-11-22, 19:09
Medlem
fulvodkas avatar
Diskmedel och vatten löser ju inte upp matrester och hår iaf, den saken är ju säker.
Citera
2024-11-23, 09:18
Moderator
Tystnads avatar
Det räcker med EN tråd om ämnet propplösare , ämnen sammanfogade // Moderator
Citera
2024-11-23, 12:08
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Nu är Mudin slutsåld i min närmsta butik. Närmsta som har är 30 mil bort. Tips på annat man kan köpa? Går det att köpa ren kaustiksoda?

Och frågar igen: kommer Mudin från Clas Ohlson förbjudas nästa år också? Jag tänkte bunkra massvis men den andra tråden som blev sammanfogad i denna hann komma upp och folk fick reda på det och det sålde slut.
Citera
2024-11-23, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Nu är Mudin slutsåld i min närmsta butik. Närmsta som har är 30 mil bort. Tips på annat man kan köpa? Går det att köpa ren kaustiksoda?

Och frågar igen: kommer Mudin från Clas Ohlson förbjudas nästa år också? Jag tänkte bunkra massvis men den andra tråden som blev sammanfogad i denna hann komma upp och folk fick reda på det och det sålde slut.

Förebygg problemet genom att bli hitler i hushållet och lär samtliga att inte spola ut fett i vasken. Så himla kul är det inte att rensa vaskar ändå.
Citera
2024-11-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Järnfilspån var en populär ingrediens förr. Det kanske är det fortfarande. Då behövde man vara noga med vilket märke man köpte på propplösaren om man skulle koka GHB med den.

Man tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in