Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 15:43
Medlem
DeletedUsers avatar
Var inne på bolaget och skulle handla i sällskap med min syster som är ett år yngre än mig som skulle köpa en likör och en flaska portvin via mig och ge bort i present.
Jag skulle köpa 2 flaskor gin men i kassan nekar kassörskan att sälja eftersom "min flickkompis" inte hade något leg på sig.
Hon tror att vi ska konsumera alkoholen tillsammans eftersom det var såpass mycket så hon nekar köpet.
Hade jag varit i sällskap med ett barn så hade jag till 100% fått köpa och vi har handlat på andra bolag tillsammans där bara den som ska handla behöver visa lägg.
Är det någon som vet hur det egentligen fungerar med detta?
Citera
Igår, 15:48
Medlem
Vi får inte sälja till någon om vi misstänker langning.
https://www.omsystembolaget.se/salja...er-vi-om-legg/
Citera
Igår, 15:55
Medlem
elmhedens avatar
Så du var inne på systembolaget för att köpa sprit och langa till din syster men fick inte köpa för att de förstod att du skulle langa till din syster (som de trodde var tjejkompis). Låter rimligt.

Låt vederbörande vänta utanför nästa gång, så svårt är det väl inte.
Citera
Igår, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Var inne på bolaget och skulle handla i sällskap med min syster som är ett år yngre än mig som skulle köpa en likör och en flaska portvin via mig och ge bort i present.
Jag skulle köpa 2 flaskor gin men i kassan nekar kassörskan att sälja eftersom "min flickkompis" inte hade något leg på sig.
Hon tror att vi ska konsumera alkoholen tillsammans eftersom det var såpass mycket så hon nekar köpet.
Hade jag varit i sällskap med ett barn så hade jag till 100% fått köpa och vi har handlat på andra bolag tillsammans där bara den som ska handla behöver visa lägg.

Det är väl solklart. Tänk efter nästa gång.
Citera
Igår, 16:05
Medlem
Citat:
Det är olagligt att langa och då din syster förmodas vara under 20 år och du ska köpa till henne så gjorde dom rätt. Är du idiot på heltid?
Citera
Igår, 16:05
Medlem
S.O.Stolps avatar
Viktig fråga som måste besvaras.

Stenballe och jordgubbe är på ICA-maxi så där får vi vänta. Crabbofix borde kunna svara snart. Likaså kalkryggar. Zaedrews vet, men ligger i spritångorna från igår. Men var fan är SvenHelsing?

Tror langning kan spela en roll här.
Citera
Igår, 16:14
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:

Varför tog du med lillsyrran in på bolaget om hon är under age?
Citera
Igår, 16:16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Systembolaget får inte sälja om de misstänker langning, de kontrolleras dessutom då och då internt så de som jobbar där har viss press på sig att följa lagen.

- Vem är förresten så klantig att han/hon tar med sig in en person på Systemet som är "leg-visar-ålder" som inte har åldern inne eller legget med sig?

- Vem är ute på stan utan leg?

Så det bli medalj i klantighet till er.
Citera
Igår, 16:21
Medlem
Hade med min 13-åriga son som bärhjälp när jag skulle ha besök. Då han är längre än jag ser han äldre ut än 13, de frågade efter hans leg och vi blev båda häpna. Sade att det var min son som hjälpte till att bära och det var inga problem. Men det kändes lite skumt. De kontrollerar lite konstigt
Citera
Igår, 16:27
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Varför tog du med lillsyrran in på bolaget om hon är under age?

Läst om TS flera gånger. Men nämns väl inte att lillasystern är under 20? Bara att hon är ett år yngre än TS. Så systern kan väl likaväl vara 25 år och TS 26 år, t.ex?

Fast förstår såklart att TS blev nekad. Ganska givet om systern ser ung ut och inte kan legitimera sig, ändå.
Citera
Igår, 17:08
Medlem
Sqrbankens avatar
Inte förvånad. Jag bevittnade en mor och dotter (dotter 7-8 någonting) som blev nekade till att köpa en triss-lott. Morsan sa "vi ska köpa en triss-lott" vilket jag antar blev hennes fall. Inte omöjligt att det var nått som både hon och dottern skulle skrapa som en kul grej vilket jag på paragrafryttar-nivå antar är forbidden men nekandet kändes lite väl tilltaget.
Citera
Igår, 17:32
Medlem
Jag såg i våras en 22 årig kille som hade med sig sin killkompis som var 19 och den första fick inte handla. De bad om leg på båda och sen blev det nej. Förstår att det blev nej då han ju inte har åldern inne. Helt rätt av SB. Det blev en lärpenning för grabbarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in