Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 17:14
Medlem
P944s avatar
ja, hur ligger det till med det. Ibland är ju skalen lite grönaktiga utan att frukten är möglig.
Skalningen brukar jag påbörja med att sätta tänderna i dom och ofta har jag inte vatten tillgängligt för att skölja dom innan (när jag äter lunch i bilen på jobbet) jag skalar dom. Jag vet, lite äckligt är det ifall nån har varit och klämt på dom men försöker att inte tänka på det.
Tycker förresten att dom med löst skal är godast. Sötare.
Citera
Igår, 17:21
Medlem
makuhiras avatar
Tror inte det gröna kommer till pågrund av miljögifter. Men clementiner likt många andra frukter lär besprutas. Säkrast är väl att köpa ekologiskt om det nu är någon skillnad i praktiken.
Citera
Igår, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
ja, hur ligger det till med det. Ibland är ju skalen lite grönaktiga utan att frukten är möglig.
Skalningen brukar jag påbörja med att sätta tänderna i dom och ofta har jag inte vatten tillgängligt för att skölja dom innan (när jag äter lunch i bilen på jobbet) jag skalar dom. Jag vet, lite äckligt är det ifall nån har varit och klämt på dom men försöker att inte tänka på det.
Tycker förresten att dom med löst skal är godast. Sötare.

De har ju testat 37 apeslin och äppeljuicer från svenska butiker.

och de vanliga innehöll tillex extrema mängder pfas medan de ekologiska knappt innehöll nåt alls.

så nog besprutar de äpplen och apelsiner,grönsaker osv duktigt i många länder.

Ofta tar butikerna in från afrika för det är billigare att sälja och de lär innehålla ännu högre mängder gifter eftersom de knappt har nån koll och reglering i afrika eller för den delen i länder i sydamerika där de använder förbjudna gifter på frukt som säljs i sverige.

Så det bästa är alltid att köpa ekologiskt helst från spanien osv.
(i italien fuskar maffian och gräver ner gifttunnor och bränner gifter och blandar och donar med gifter på tomater och annat)

Och undvika clementiner och annat som kommer från länder där man besprutar massa extra gifter för det kontaminerar vattnet,naturen och allt som man sen odlar annat med.
Senast redigerad av Blatteman Igår kl. 19:30.
Citera
Igår, 20:13
Medlem
P944s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
De har ju testat 37 apeslin och äppeljuicer från svenska butiker.

och de vanliga innehöll tillex extrema mängder pfas medan de ekologiska knappt innehöll nåt alls.

så nog besprutar de äpplen och apelsiner,grönsaker osv duktigt i många länder.

Ofta tar butikerna in från afrika för det är billigare att sälja och de lär innehålla ännu högre mängder gifter eftersom de knappt har nån koll och reglering i afrika eller för den delen i länder i sydamerika där de använder förbjudna gifter på frukt som säljs i sverige.

Så det bästa är alltid att köpa ekologiskt helst från spanien osv.
(i italien fuskar maffian och gräver ner gifttunnor och bränner gifter och blandar och donar med gifter på tomater och annat)

Och undvika clementiner och annat som kommer från länder där man besprutar massa extra gifter för det kontaminerar vattnet,naturen och allt som man sen odlar annat med.
jag vet aldrig att jag sett ekologiska clementiner men jag ska hålla ögonen öppna.
Citera
Igår, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
jag vet aldrig att jag sett ekologiska clementiner men jag ska hålla ögonen öppna.

Jag har sett ekologiska clementiner på coop då och då men ibland plockas de för tidigt och det blir inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in