Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 16:35
Medlem
”Nu-sjukvårdens sjukhusdirektör Björn Järbur ska ha ertappats med en kniv i ett multiverktyg på tingsrätten i Vänersborg och åtalas nu.
– Det var obetänksamt och klantigt att inte tar ur det ur väskan, säger Björn Järbur

Det var den 24 oktober som Björn Järbur ertappades med en kniv i ett multiverktyg i samband med ett besök på Vänersborgs tingsrätt. Kniven ska ha legat i en väska som han hade med sig in i byggnaden.

Björn Järbur åtalas för brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål. Enligt åtalet vidgår han händelseförloppet men förnekar brott. Åklagaren yrkar på dagsböter på totalt 100 000 kronor.”

Rimligt ? Antalet vanliga svenskar som får rekordböter för konstiga saker ökar

https://www.ttela.se/nyheter/sjukhus...6-9de31a6cb383
Citera
Igår, 16:42
Moderator
Tystnads avatar
Ja eftersom han troligen har långt över 100000 kr i månadslön , jag tippar den är betydligt högre än så och då blir ju dagsboten hög.

En vanlig knegare med 30-35 tusen i månadslön får ju dagsboten satt efter detta och det blir väl då typ 10000-15000 t (gissning alltså)

Sedan drabbas ju den lågavlönade ändå betydligt hårdare än topp chefen som troligen sparat undan mycket i fonder mm med den höga lönen , har alltså en reserv ta ur till skillnad från lågavlönade
Citera
Igår, 16:47
Medlem
makuhiras avatar
Jaja klantigt eller otur men det drabbar ingen fattig.
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Rimligt att svenskt rättsväsende lägger tid på detta?
Hur stort var stickvapnet i fråga?
Citera
Igår, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Rimligt ? Antalet vanliga svenskar som får rekordböter för konstiga saker ökar
Det känns som poliserna är lite väl nitiska när det gäller brott mot knivlagen. Å andra sidan ska säkerheten vara hög på vissa ställen.

Gick själv omkring med en Morakniv i min väska ett halvår innan jag insåg att jag glömt den i ett fack. Var ute på lunch några gånger innan jag märkte att den låg där. Slarvigt, visst.
Citera
Igår, 17:08
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det känns som poliserna är lite väl nitiska när det gäller brott mot knivlagen. Å andra sidan ska säkerheten vara hög på vissa ställen.

Gick själv omkring med en Morakniv i min väska ett halvår innan jag insåg att jag glömt den i ett fack. Var ute på lunch några gånger innan jag märkte att den låg där. Slarvigt, visst.
Så som det skulle gå att lösa i det här fallet är att de förvarar kniven åt dig tills du går därifrån, men utan att upprätta anmälan.
Citera
Igår, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så som det skulle gå att lösa i det här fallet är att de förvarar kniven åt dig tills du går därifrån, men utan att upprätta anmälan.
Om man tittar på lagen,
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
https://lagen.nu/1988:254

Så kanske man inte behöver fälla en person som troligen inte har en tanke på att använda kniven eller multiverktyget som "vapen vid brott mot liv eller hälsa".
Citera
Igår, 17:16
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Om man tittar på lagen,
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
https://lagen.nu/1988:254

Så kanske man inte behöver fälla en person som troligen inte har en tanke på att använda kniven eller multiverktyget som "vapen vid brott mot liv eller hälsa".
Den lagtext du citerar ger inte utrymme för den tolkningen. Däremot nästa stycke.

Citat:
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Citera
Igår, 17:22
Medlem
Citat:

Det funkar inte så¨- det är säkerhetskontroll i tingsrätt o väktarna är skyldiga att rapportera o
gissningsvis vågar poliser som kommer inte skriva av utan det går vidare till åklagare- o den här
typen av mål är praktik för assistentåklagare (dvs färskingar)

Sen kan man fråga sig om folk vill skaffa barn i ett samhälle där antalet rättigheter minskar o förbuden exploderar
Citera
Igår, 17:22
Medlem
Citat:
Den lagtext du citerar ger inte utrymme för den tolkningen. Däremot nästa stycke.
Ytterst få kan väl tänkas ha användning för ett "stickvapen" i Tingsrätten under pågående rättegång.
Citera
Igår, 17:25
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ytterst få kan väl tänkas ha användning för ett "stickvapen" i Tingsrätten under pågående rättegång.
Det är då det där med "övriga omständigheter". Jag tycker iaf personligen att det är en het ok förklaring att han alltid brukar ha med den för att reparera cykeln och inte tänkte på att ta ur den ur väskan.
Citera
Igår, 17:31
Medlem
Citat:
Det är då det där med "övriga omständigheter". Jag tycker iaf personligen att det är en het ok förklaring att han alltid brukar ha med den för att reparera cykeln och inte tänkte på att ta ur den ur väskan.
Finns ingen anledning att ha stickvapen bara för att du är cyklist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in