Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 17:37
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Finns ingen anledning att ha stickvapen bara för att du är cyklist.
Det finns väldigt många anledningar att ha ett multiverktyg när man cyklar.
Citera
Igår, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Rimligt att svenskt rättsväsende lägger tid på detta?
Hur stort var stickvapnet i fråga?
Det finns en god anledning till att vi inte vill att folk ska bära stickvapen. Det är rimligt att pröva om brott har begåtts eftersom att det faller under allmänt åtal.

Rätten får nu göra bedömning så får vi läsa vad man kommer fram till.

Det kanske finns en anledning att se över lagen.
Citera
Igår, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det känns som poliserna är lite väl nitiska när det gäller brott mot knivlagen. Å andra sidan ska säkerheten vara hög på vissa ställen.

Gick själv omkring med en Morakniv i min väska ett halvår innan jag insåg att jag glömt den i ett fack. Var ute på lunch några gånger innan jag märkte att den låg där. Slarvigt, visst.
Det är inte polisen om åtalar och polisen har en skyldighet att rapportera brott som går under allmänt åtal.
Citera
Igår, 17:57
Medlem
har för mig det ska finnas en lag om bladlängden på kniven innan den ska anses farlig..

kollade upp det, mindre än 7.5cm så är den laglig att bära
Citera
Igår, 17:59
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonungsTrosa
har för mig det ska finnas en lag om bladlängden på kniven innan den ska anses farlig..

kollade upp det, mindre än 7.5cm så är den laglig att bära
Får man veta vad källan är till detta? Skulle inte vara förvånad om den inte är så tillförlitlig.
Citera
Igår, 17:59
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det finns en god anledning till att vi inte vill att folk ska bära stickvapen.

vilken anledning då? med tanke på att det är tillåtet över hela jordklotet måste det vara nåt särskilt svenskt antar jag.
Citera
Igår, 18:03
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är då det där med "övriga omständigheter". Jag tycker iaf personligen att det är en het ok förklaring att han alltid brukar ha med den för att reparera cykeln och inte tänkte på att ta ur den ur väskan.
Jag kan gå med på första delen, att innehavet är befogat om innehavet är för att att laga punktering osv. Men så fort man släpper ur sig "glömde den i väskan" har man sjabblat bort det "befogade" med innehavet. Förutsätter också att han cyklade till tingsrätten, annars behövde han inte kniven. Innehavet är inte befogat dygnet runt för att man cyklar ibland och behöver den då.

Så jag uppfattat att man brukar bedöma det.
Citera
Igår, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
vilken anledning då? med tanke på att det är tillåtet över hela jordklotet måste det vara nåt särskilt svenskt antar jag.
Du kan läsa förarbetet men den går ut på att vi inte vill ha potentiella vapen på våra gator. Det är inte riktigt sant att rätten att bära kniv inte är reglerat någon annanstans. Det är en nationell lag som stiftades för att förhindra dödligt våld. På den tiden när lagen kom till så var det en annan tid. Det var inte helt ovanligt att alkohol och knivar var i kombination. Det inte heller olagligt att bära kniv men under vissa omständigheter kan det vara olagligt.
Citera
Igår, 18:07
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Du kan läsa förarbetet men den går ut på att vi inte vill ha potentiella vapen på våra gator. Det är inte riktigt sant att rätten att bära kniv inte är reglerat någon annanstans. Det är en nationell lag som stiftades för att förhindra dödligt våld. På den tiden när lagen kom till så var det en annan tid. Det var inte helt ovanligt att alkohol och knivar var i kombination. Det inte heller olagligt att bära kniv men under vissa omständigheter kan det vara olagligt.

ah, förhindra dödligt våld.

önskar vi hade en lag mot skjutvapen också.
Citera
Igår, 18:10
Medlem
Citat:
Det är inte polisen om åtalar och polisen har en skyldighet att rapportera brott som går under allmänt åtal.
Tanken med första meningen, att polisen verkar vara lite väl nitisk, handlar om en anekdotisk berättelse. En kompis krockade med sin bil, och nästan det första polisen som kom var att fråga om kompisen hade någon kniv eller annat vapen på sig eller i bilen. Därefter rotade de runt i bagaget och i handskfacket.

Kompisen har aldrig blivit dömd, aldrig haft med polisen att göra, och det visade sig att han inte var vållande till olyckan.

Men visst, fastnar man i metalldetektorn vid Tingsrätten så förstår jag att det ska anmälas. Men måste verkligen åklagaren dra det till rättegång?
Citera
Igår, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
ah, förhindra dödligt våld.

önskar vi hade en lag mot skjutvapen också.
Mig veterligen finns det lagar mot skjutvapen.
Citera
Igår, 18:17
Medlem
Givetvis kommer det i slutändan inte bli en fällande dom här.

Poliserna borde förverkat kniven gentemot att det inte rapporterats in till åklagare, det har hänt mig i en flygplatskontroll där jag i sista sekund blivit ombedd att ta en av mina väskor som handbagage, i den låg en fickkniv i en nessesär.

Polisen tittade gillande på kniven (en fin liten Perceval) och erbjöd sig att förvara den på flygplatsstationen och om befälet hade något emot det skulle den förverkas. Jag fick därför inget kvitto. På returresan frågade jag om kniven men ingen visste något om den då... skurkpolis! Men men, som sagt. Det "normala" är att polisen förverkar beslaget omgående om det inte finns skäl till rapportering.

Det är många "stickvapen" aka skruvmejslar etc som gått hädan den vägen, eller för den delen brännbollsracket på väg hem från parken. I princip får man ju inte ha en penna på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in