Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 19:43
Medlem
Grill-Fias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Ska du bara döda ett djur som på nåt vis besvärar dig, verkar det ju ypperligt med ett rövskott och ett andraskott så att den kutar 7 kyrkor bort. Problem solved. All annan info har du fått.
Jag tror att det finns folk som har vilda grisar omkring sig som de stör sig på. Om de vill bli av med grisarna kan rövskott vara bra. De behöver ej ta hand om grisen efteråt. Rövskott och grisen springer en mil bort och biter jord.
Citera
Igår, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Frank-ar-kat
Jag har sett en del på jaktvideos och noterat att man aldrig skjuter djuren i arslet. De kanske smyger på en älg som står med arslet vänt mot dem, men i stället för att skjuta den i arslet så väntar de tills den vänder sig så att de kan skjuta den i kroppen. Anses det vara icke gentlemannamässigt att skjuta i arslet? Ungefär som att samuraier som ertappar sovande fiende måste drar undan kudden och väntar på att han ska greppa sitt vapen. Eller är det för att inte skit ska sprida sig i allt det goda köttet?
Du ska döda djuret och inte få den att lida va fan är det för jävla ämne hahaha!

Är inte jägare men jag tror man siktar där den dör fortast tänk dig situationen:

Du skjuter den i arslet den troligtvis lever o springer som fan i timmar innan den hinner blöda ihjäl med blödande röv som attraherar andra rovdjur i området vad har vi björn och varg i Sverige??

Verkar det smart? 😂
Citera
Igår, 20:11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Har du skjutit ett djur i röven och kommit fram till detta?

Jag har varit med om det, på eftersök. En tomte som skjutit av underkäken på ett rådjur så det gällde bara att få omkull det så snabbt som möjlgt. Jag spårade med hund och min kompis gick som skytt bredvid och när djuret gick upp ur legan sköt min kompis rakt bakfrån. Det föll på platsen men hela innanmätet var en sörja och den expanderande kulan hade tryckt ut mag- och tarminnehåll i bogen. Sedan var det ett direkt dödande skott, ett rådjur står och dör om man skjuter med 30-06 rakt bakifrån - kulan gick genom hela djuret och ut i bogen. Det lär gälla de flesta djur om kalibern är väl tilltagen.
Citera
Igår, 20:20
Medlem
Zoologens avatar
Det fattar väl vem som helst att man skjuter djuret så att det dör så smärtfritt som möjligt. Vilken fegis skjuter älgen i rumpan.
Citera
Igår, 20:37
Medlem
Det blir ett kraftigt luftmotstånd som gärna vill rikta sig mot arslet i djuret, därför utgår man från arslet och utåt så inte luftmoståndet blir fel.
Citera
Igår, 20:39
Medlem
Man brukar försöka undvika att skjuta genom tarmpaketet eftersom det inte är så fräscht om hela insidan av djurkroppen blir nedsmetad med avföring.

Snyggt skott genom lungorna = rent och fint inuti, enkel urtagning.
Skott bakifrån genom tarmarna = bajskaos 2000
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Citat:
Jag har sett en del på jaktvideos och noterat att man aldrig skjuter djuren i arslet. De kanske smyger på en älg som står med arslet vänt mot dem, men i stället för att skjuta den i arslet så väntar de tills den vänder sig så att de kan skjuta den i kroppen. Anses det vara icke gentlemannamässigt att skjuta i arslet? Ungefär som att samuraier som ertappar sovande fiende måste drar undan kudden och väntar på att han ska greppa sitt vapen. Eller är det för att inte skit ska sprida sig i allt det goda köttet?

Varför skjuter man inte dig i arslet?
Citera
Igår, 21:18
Medlem
Citat:

Hjärtat dör de direkt och det slutar pumpa runt blodet som kan ha blyrester från kulan.
Garanterar ätbart kött.

Det är även mest humant att de dör snabbast möjliga och inte lider.

Win win kallas detta.
Citera
Igår, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grill-Fia
Jag tror att det finns folk som har vilda grisar omkring sig som de stör sig på. Om de vill bli av med grisarna kan rövskott vara bra. De behöver ej ta hand om grisen efteråt. Rövskott och grisen springer en mil bort och biter jord.
Träffar de dessutom bullseye, dvs rövhålet, så minskar väl kanske risken för att okynnesjakten uppdagas när det börjar ligga kadaver lite varstans. Det kan ju ha varit en sprucken hemorojd.
Citera
Igår, 21:22
Medlem
Citat:
Har du skjutit ett djur i röven och kommit fram till detta?

https://youtu.be/BBm4AI9JhNM?si=nTuV49EUH1p9TjN4
Citera
Igår, 21:29
Moderator
Hobbybondes avatar
Allt handlar om dödlig träffyta, från sidan är det betydligt större chans att få till en dödlig träff.

Huvudskott är förkastligt på ett friskt djur. Inte bara är träffytan betydligt mindre, ett dåligt placerat huvudskott gör att en skadeskjutning kommer ge ett skadat djur som kan springa helt obehindrat. Dvs att sannolikheten att kunna spåra upp det och fälla det är minimal.
Citera
Igår, 22:05
Medlem
JohnnieStalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är inte jägare men visste ändå svaret på TS fråga och hade nog skrivit som dig men på enklare sätt.
Det här att man skjuter i hjärta eller lunga förstår jag men går det fortare att döda djuret då än ett skott i huvudet vilket borde förstöra ännu mindre kött? Träffytan på ett hjärta eller en hjärna borde vara ungefär lika stor men hjärnan har nackdelen/fördelen att vara inkapslad i skallbenet medans hjärta och lungor sitter bakom revben.
De flesta som vill skjuta sig själva eller andra människor iallafall i film så skjuter man i huvudet för säker och snabb död men det bästa vore då egentligen att skjuta i hjärtat eller lungorna?

Vad jag minns från jägarexamen så är en älgs hjärna i storlek som en valnöt. Inte så stor chans att orsaka omedelbar död på den lilla träffytan med andra ord. Träff i hjärta/lungområde ger en rejäl sårkanal och djuret blöder ur fort. Intressant nog kan man åstadkomma precis samma eller till och med bättre effekt med en rejäl pilbåge..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in