2024-11-26, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingalundaintresse
Ja och det kommer utvecklas mer t det hllet. Fr inte s lnge sen ansg man att homosexualitet var en sjukdom. r du 80?

Nej, men tycker du inte det r helt lmpligt att ensamma kvinnor kan bli inseminerade p sjukhus, ngot som tidigare enbart var tilltet fr kvinnor i parrelationer?
Citera
2024-11-26, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nej, men tycker du inte det r helt lmpligt att ensamma kvinnor kan bli inseminerade p sjukhus, ngot som tidigare enbart var tilltet fr kvinnor i parrelationer?

Jag hade kanske tyckt s fr tio r sen, men jag hnger med i utvecklingen och breddar mitt tankestt. "S har det alltid varit" mentaliteten brukar gas av ldre personer som fortfarande vill betala sina rkningar via ett besk p postkontoret och skriva dem fr hand.
Citera
2024-11-26, 08:08
Medlem
[quote=Snobird|90214992]
S det kan g bra fr barn som vxer upp utan en far, men risken kar definitivt att det inte gr det. Det r kanske inte s konstigt heller, d barn i alla tider vuxit upp med en far och en mor. Det r det naturliga och antagligen det som r utvecklingmssigt mest gynnsamt...

Mn som dtt i krig var frnvarande i hundratusental frr i historien, de barnen fick klara sig nd.
Alla fder som dog i pest, kolera eller bara vanlig lunginflammation?
Alla mn som var sjmn och borta i mnader t gngen, vilken inverkan hade de p barnens vardag och fostran tror du?

Det viktigaste r nog att de frldrafigurer som barnet har beter sig vettigt, trots allt.
Ofta nr en pappa bara splittar eller blir lmnad r det fr att han har problem, och vissa av dessa kan ven rvas av barnet. Ibland har klart bda frldrarna problem och d blir det ofta helt knas.

Jag har aldrig sett ngon studie som redovisar pappans diagnoser/mentala hlsa i de fall dr barn till ensamstende mdrar fr problem, och korrigerar fr det. Men med tanke p att nu knappt 9% av mn uppskattas ha ADHD mot 4.5% av kvinnor s...
Citera
2024-11-26, 08:15
Medlem
Majsmannen2s avatar
Mer rtt n ensamma mn som skaffar barn varje fall. (Genom adoption eller liknande).

Men jag r rtt traditionell, ser helst frdelarna ett barn kan dra nytta av med bde en man och kvinna. Yin och yang.

Tror barnet gr miste om mnga element annars.
Citera
2024-11-26, 08:31
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Nej, ingen rtt. Mjlighet, ja, men de fr betala sjlva.
Du och jag betalar.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...nnor_h301sou3/

De fr ven underhll av staten. Bidragsfrskott, tror jag det r:

https://www.forsakringskassan.se/pri...sakringskassan

Du och jag slantar allts upp de pengar en pappa skulle ha betalat om det funnits ngon och de skiljt sig/flyttat isr.

Vidare har vi barnbidraget, mammaledigheten (de fr ven en del "pappadagar"), VAB-dagarna, dagis-, skol- och sjukvrdskostnaderna fr ungen som finansieras av endast en persons skattepengar, istllet fr tv. Gissa vem som str fr den andra halvan?

Lyckat och lyckat... Kvinnor har alltid skaffat barn "ensamma", dvs tillsammans med en man som sjappat. Skillnaden r att nu blir de inte social paria och ekonomiskt lidande.
Citera
2024-11-26, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingalundaintresse
Jag hade kanske tyckt s fr tio r sen, men jag hnger med i utvecklingen och breddar mitt tankestt. "S har det alltid varit" mentaliteten brukar gas av ldre personer som fortfarande vill betala sina rkningar via ett besk p postkontoret och skriva dem fr hand.

Det kan verka vidsynt men r kanske snarare inskrnkt?Jag r sjlv inte emot frndring, fast enbart om det r frndring till det bttre... Att bara acceptera allt nytt bara fr det r nytt, r kanske inte s vettigt?

Detta leder kanske till som det verkar, att alltfler ensamma kvinnor skaffar barn. De fr ju en del fall nog svrare att ta hand om barnen, och det kan potentiellt ge psykologiska konsekvenser fr barnen och sociala fr samhllet.

Att d helt blgt acceptera denna trend som du, politiker och de flesta journalister verkar gra utan ngon som helst analys eller kritik..

Det visar p en urbota dumhet i samhllet, dr PK (som kortfattat kan beskrivas som rttigheter fr alla utom vita, heterosexuella mn) r ngot f vgar ifrgastta...
Senast redigerad av Snobird 2024-11-26 kl. 08:49.
Citera
2024-11-26, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Du och jag betalar.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...nnor_h301sou3/

De fr ven underhll av staten. Bidragsfrskott, tror jag det r:

https://www.forsakringskassan.se/pri...sakringskassan

Du och jag slantar allts upp de pengar en pappa skulle ha betalat om det funnits ngon och de skiljt sig/flyttat isr.

Vidare har vi barnbidraget, mammaledigheten (de fr ven en del "pappadagar"), VAB-dagarna, dagis-, skol- och sjukvrdskostnaderna fr ungen som finansieras av endast en persons skattepengar, istllet fr tv. Gissa vem som str fr den andra halvan?

Lyckat och lyckat... Kvinnor har alltid skaffat barn "ensamma", dvs tillsammans med en man som sjappat. Skillnaden r att nu blir de inte social paria och ekonomiskt lidande.
Det r det jag menar. De borde f betala sjlva.
Citera
2024-11-26, 08:43
Medlem
TheKhurgans avatar
Vet inte hur mnga det egentligen r som skaffar barn p egen hand.
De flesta inser kanske hur mycket jobb det r att ta hela frldraledigheten, allt VAB, varenda nattning, vartenda brk om mat, vartenda frldramte, utflykt etc etc.
De som inte fattar det r vl white trash och de fr ju alltid barn p den naturliga vgen av ngon anledning. Mnga barn dessutom.

Rent moraliskt tycker inte jag heller att staten ska bekosta att singelkvinnor skaffar barn.
Men samtidigt; de kommer gra det nd, men d med ett ragg p krogen. De sociala effekterna (eller hur man ska uttrycka det) av det sistnmnda har ju risk att bli mycket strre. En knarkande, supande kille kanske, som inte vill ha barn. Sedan fr han reda p det och d vill mamman ha underhll, sedan brjar 18 r av brk och skit och den som fr betala priset fr det r barnet.

Hur funkar det med underhll fr singelmammor utan knd fader frresten? Fr de det av frskringskassan d eller fr de vara utan?
Citera
2024-11-26, 08:44
Kanske jag som minns fel men har fr mig att majoriteten av alla kriminella mn vxer upp i ett hushll utan fader. S nej tror verkligen inte det gynnar ngon . Ett barn behver 2 stabila frldrar.
Citera
2024-11-26, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
S det kan g bra fr barn som vxer upp utan en far, men risken kar definitivt att det inte gr det. Det r kanske inte s konstigt heller, d barn i alla tider vuxit upp med en far och en mor. Det r det naturliga och antagligen det som r utvecklingmssigt mest gynnsamt...

Mn som dtt i krig var frnvarande i hundratusental frr i historien, de barnen fick klara sig nd.
Alla fder som dog i pest, kolera eller bara vanlig lunginflammation?
Alla mn som var sjmn och borta i mnader t gngen, vilken inverkan hade de p barnens vardag och fostran tror du?

Det viktigaste r nog att de frldrafigurer som barnet har beter sig vettigt, trots allt.
Ofta nr en pappa bara splittar eller blir lmnad r det fr att han har problem, och vissa av dessa kan ven rvas av barnet. Ibland har klart bda frldrarna problem och d blir det ofta helt knas.

Jag har aldrig sett ngon studie som redovisar pappans diagnoser/mentala hlsa i de fall dr barn till ensamstende mdrar fr problem, och korrigerar fr det. Men med tanke p att nu knappt 9% av mn uppskattas ha ADHD mot 4.5% av kvinnor s...

Visst, det kan fungera bra men risken kar att det inte gr det jmfrt med ett barn som vxer upp med tv frldrar.

Ls bara hr t ex...

https://www.actcic.org.uk/fatherless-home/

Skillnaden jmfrt med det du nmner, r att staten hjlper ensamma kvinnor att skaffa barn och att man medvetet och planerat skapar sdana situationer.

Sen kan det som du skriver vara andra faktorer ocks som kan vara negativa fr barnet, i situationer dr fadern lmnar...

Fast det r ju kanske inte bttre om en kvinna som r extrem feminist skaffar barn p egen hand?. Det var i varje fall tills ganska nyligen, inte helt accepterat att kvinnor skaffar barn p egen hand. Och tror du att dessa kvinnor verlag r lika lmpade eller lika fria frn diverse problem som kvinnor som skaffar barn inom gifterml och parrelationer? De kan ju vara det i vissa fall, men tminstone nnu vill nog de flesta kvinnor trots allt ha barn med en partner..
Senast redigerad av Snobird 2024-11-26 kl. 09:01.
Citera
2024-11-26, 08:49
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Jag lste en berttelse av en kvinna med en vldigt jobbig son. Hon nmner att hon som valt att skaffa barn p egen hand ensam fick hantera hans utbrott. ven att andra som har partners kan turas om...

r nog fler kvinnor som r drabbade, ett barn behver en manlig frebild.
Utan frebild s blir mnga arga (skulle vilja psyksjuka men r inte t de hllet)

S kvinnan/kvinnor skulle/ska tnkt ett steg lngre och inte va egoist, r nd ett liv man stter in i livet. Gller ven flator och bgar, barn behver de andra knet i sin uppvxt
Citera
2024-11-26, 08:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
S vad tycker och tror ni? Ska skattemedel bekosta insemination av ensamma kvinnor? Har det blivit en trend och socialt accepterat?

Nej nej nej, det ska inte bli accepterat. Barn som r uppvxta utan fadersuppfostran har mycket smre chans i livet. Fadern r viktigare i uppfostran n modern och det gller fr bde pojkar och flickor. Risken att ungen hamnar i fngelse r mycket strre om ungen vxt upp utan far.

Tittar man p den svarta kulturen i USA s r avsaknad av fadersuppfostran den stora rda trden i deras olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in