Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-01, 16:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag tänker insekticider bara sprutas på fält som har grödor, och det har alltid drabbat de insekter som lever nära eller på fälten. Men det har ju inte påverkat myggor och flugor och gråsuggor och tvestjärtar, som lever i sina biotoper.
Klimatet tycker jag inte har förändrats så nämnvärt. Och som någon annan skrev så skulle väl insekter snarare gynnas av värme. Insekter finns överallt - utom där det är som kallast.
Om insektsdöden inte nått till södra halvklotet, skulle jag ändå tippa på att det är luften vindarna
Luftföroreningarna finns framför allt på tre ställen: Kina, Europa och Nordöstra USA Alla på norra halvklotet. Och vindarna blåser runt samma luft runt norra halvklotet. Vindarna blåser inte över ekvatorn.
Det är klart vi ska försöka ta reda på vad det är. Eventuellt är det "kört" för en del insekter. Men deras mångfald gör ju att de kommer tillbaka. De har ju funnits med i jordens historia i flera hundra miljoner år.

Jag tror inte att man ska underskatta klimatförändringarnas betydelse, även om de är små. Det är på grund av dessa som vi fått tillbaka malariamyggan i Sverige, och fästingarnas ökade spridning är också en effekt av att det blivit något varmare. Men alla insekter gillar inte värme. Arter som är anpassade för ett kallare klimat kommer att försvinna.
Citera
2024-11-02, 16:57
Medlem
Jag gillar djur och natur men har då inte märkt något.

Tycker snarare det är skönt med färre insekter.

När fåglar börjar försvinna och blommorna inte längre pollineras, då ska jag bli orolig.
Fram till dess är det bara propaganda från Greta Thunberg.
Citera
2024-11-14, 20:30
Medlem
Nej, lika mycket insekter i Sverige idag som för 35 år sedan. I Skåne har de till och med blivit fler.

Källa: https://www.gp.se/nyheter/sverige/in...5-e2eb6ffd3125
Citera
2024-11-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Ni som kör bil o har varit med ett tag, har ni tänkt på att vindrutan inte längre blir full med knott, mygg o andra insekter, efter att ha kört en längre sträcka på motorvägen eller i skogen, som förr i tiden ?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...os-pa-bilrutan

Det hela är lite skrämmande, o jag är absolut ingen klimatkrigare.

Bilarna har genom åren fått allt bättre aerodynamik. Det leder till färre insekter mosade mot vindrutan. Vilket är bra för alla inblandade: färre insekter dör, bättre sikt genom rutan, mindre förbrukning av spolarvätska och vindrutetorkare, samt lägre bränsleförbrukning.
Citera
2024-11-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Ni som kör bil o har varit med ett tag, har ni tänkt på att vindrutan inte längre blir full med knott, mygg o andra insekter, efter att ha kört en längre sträcka på motorvägen eller i skogen, som förr i tiden ?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...os-pa-bilrutan

Det hela är lite skrämmande, o jag är absolut ingen klimatkrigare.

Jag håller med dig, det kanske inte är alla insekter, men i alla fall mygg och knott. I och för sig kan det vara skönt, men det indikerar att det finns någon slags förändring. Vidare verkar det finnas färre småfåglar, men det kan bero på att det finns så mycket fler katter numera.

I år har det varit ett väldigt fint fruktår i trädgårdarna trots få träd som kan pollinera, så det indikerar ju på att det inte råder någon direkt brist pollinerare i trädgårdarna. Om man ute sent på kvällen tycker jag att man blir biten mindre idag än vad jag blev för kanske 40 år sedan, då mygg och knottplågan var hemsk ibland. Kanske beror det på att jag är ute mindre i naturen idag, men det tror jag inte på.
Citera
2024-11-25, 11:46
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Bilarna har genom åren fått allt bättre aerodynamik. Det leder till färre insekter mosade mot vindrutan. Vilket är bra för alla inblandade: färre insekter dör, bättre sikt genom rutan, mindre förbrukning av spolarvätska och vindrutetorkare, samt lägre bränsleförbrukning.

Jag vet inte det. Jag hade samma bil under 17 år mellan 2002 och 2019, jag upplevde nog att antal insekter på vindrutan minskade betydligt under den tiden.
Citera
2024-11-25, 12:34
Medlem
Så länge det inte innebär en försämring av djurlivet så bryr jag mig inte.

Säg att fåglarna skulle minska med 70% i Sverige och fiskarna dog för att dom inte hittade insekter, då skulle jag bli orolig, men där är vi inte än, inte ens i närheten.
Citera
2024-11-26, 11:33
Medlem
var ute i dag ock kollade efter insekter men hittade inga
Citera
2024-11-26, 14:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Jag gillar djur och natur men har då inte märkt något.

Tycker snarare det är skönt med färre insekter.

När fåglar börjar försvinna och blommorna inte längre pollineras, då ska jag bli orolig.
Fram till dess är det bara propaganda från Greta Thunberg.
Försvinner insekterna så lär det ju bli mindre pollinering och försvinner myggorna så lär ju många fåglar få svårt att hitta mat.

Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
var ute i dag ock kollade efter insekter men hittade inga
Är nog fel årstid för det. De flesta insekter ligger väl i vinteride eller övervintrar som ägg nu. Har aldrig upplevt någon större mängd insekter så här års.
Citera
2024-11-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Försvinner insekterna så lär det ju bli mindre pollinering och försvinner myggorna så lär ju många fåglar få svårt att hitta mat.
.

Och hur många fåglar har försvunnit?

Men framför allt hur påverkar det övriga naturen och människan?

Om 50% av alla fåglar försvinner men vi fortfarande inte ser några större konsekvenser, så vad gör det egentligen?

Låter som det är nån jövla katastrof men likväl har du mat på bordet varje dag, så nja, mycket är överdrivet precis som med klimatförändringarna.

Är väl 15 år sedan nu sen al Gore stod och skrek att vid 2025 skulle horden gå under...
Citera
2024-11-26, 15:23
Medlem
I en annan tråd lade jag för ett par dagar in iakttagelser från en genomresa i Tyskland som tyder på att insekter och fåglar faktiskt kan vara på väg att dö ut i de områden där vindsnurrorna är legio.

(FB) konkursvåg väntar vindkraft- stor överetablering (1000 vindkraftverk riskerar kursa)

Efter att knappt ha sett en enda fågel på väg genom Tyskland och inte behövt tvätta vindrutan från insekter en enda gång, så googlade jag fram bl.a. en artikel om hur stora mängder insekter som dör av pga vindkraftverken. Fåglar som lever av insekter kan då förstås inte heller överleva och inte föda upp ungar. Det finns mycket mer i detta ämne att leta fram på nätet för den som är intresserad.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...ftverk-per-ar/
Citera
2024-11-26, 15:39
Medlem
vackertsvin...s avatar
Det är ju bananflugor överallt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem