2024-11-26, 15:38
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Grunden för hela den västliga världen är att gud dömer.
Dvs hur väl man efterlevt bibeln.

Det är svårt att diskutera sådant här om man inte förstår vad grundtankarna är.

Även när folk lämnar dessa grundtankar och går över till social status, förmögenhet och annat som inte räknas enligt västvärldens grundfilosofi.

Handlar det inget om människans strävan efter att passa in och bli gillad är anledning nog för att vi inte ska leva i kaos.

Vi beter oss så som kollektivet förväntar sig.

Ironiskt nog så kanske det är av själviska skäl vi är omtänksamma. För vi vill få värderas högt i andras ögon efter våra egna handlingar.

I krig och fred är ju människosläktet två olika typer.

När vi inte förväntas vara snälla och inte har så mycket av vårat rykte att förlora, då kan vi alla vara rätt ofiltrerade tror jag.
Senast redigerad av Majsmannen2 2024-11-26 kl. 15:44.
Citera
2024-11-26, 15:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Vem sätter värdet på dessa gärningar? Människor och dess moraliska kompass? Fast har någon grupp större inflytande än andra om vad som är rätt och fel.

Hur har vi kommit fram till dessa regler om gott och ont. Beror det på hur det känns i hjärtat när vi läser något eller utför något?

Uppfattning om moral och etik regleras i kultur och sed. För Sveriges del baseras fortfarande moralen på den kristendom som genomsyrar kultur och lag. Uppfattningen om etik och moral var hyfsat samstämmig så länge Sveriges befolkning var homogen, nu blir vi allt färre som delar svensk moral och etik. Utomeuropeiska kulturuella och religiösa influenser samt ökad kriminalitet gör samhället hårdare vilket resulterar i att moralkompassen kommer haverera även för etniska svenskar.

Fram till för ca 40 år sedan var det inte svårt att avgöra vem den principfaste svensken ansåg hade ett värde och inte.
Citera
2024-11-26, 15:46
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Uppfattning om moral och etik regleras i kultur och sed. För Sveriges del baseras fortfarande moralen på den kristendom som genomsyrar kultur och lag. Uppfattningen om etik och moral var hyfsat samstämmig så länge Sveriges befolkning var homogen, nu blir vi allt färre som delar svensk moral och etik. Utomeuropeiska kulturuella och religiösa influenser samt ökad kriminalitet gör samhället hårdare vilket resulterar i att moralkompassen kommer haverera även för etniska svenskar.

Fram till för ca 40 år sedan var det inte svårt att avgöra vem den principfaste svensken ansåg hade ett värde och inte.

Principen är väl densamma som att i en familj om fyra är det lättare att sätta regler än i en familj om åtta stycken.
Citera
2024-11-26, 16:59
Medlem
Jag tror också att den satan fick / kommer att få extra långt fängelsestraff men jag drar parallellen till migrations-och medborgarskaplagarna.
Hur ska man annars kunna förklara för allmänheten att jättetrevligt folk får avslag på sina ansökningar pga en skuld eller någon annan mindre företeelse medan allehanda galningar får bli svenska medborgare om de bara "håller ut i fem år" eller råkar födas i Sverige.
Citera
2024-11-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag tror också att den satan fick / kommer att få extra långt fängelsestraff men jag drar parallellen till migrations-och medborgarskaplagarna.
Hur ska man annars kunna förklara för allmänheten att jättetrevligt folk får avslag på sina ansökningar pga en skuld eller någon annan mindre företeelse medan allehanda galningar får bli svenska medborgare om de bara "håller ut i fem år" eller råkar födas i Sverige.
Eller gifter sig med en svensk medborgare
Citera
2024-11-26, 17:50
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Handlar det inget om människans strävan efter att passa in och bli gillad är anledning nog för att vi inte ska leva i kaos.

Vi beter oss så som kollektivet förväntar sig.

Ironiskt nog så kanske det är av själviska skäl vi är omtänksamma. För vi vill få värderas högt i andras ögon efter våra egna handlingar.

I krig och fred är ju människosläktet två olika typer.

När vi inte förväntas vara snälla och inte har så mycket av vårat rykte att förlora, då kan vi alla vara rätt ofiltrerade tror jag.
Det har ju genomförts en del vetenskap om givmildhet. Och att givaren skall känna sig god hamnar mycket högre up än omtanken om målet. Folk vill alltså känna sig goda.
Citera
2024-11-26, 18:02
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det har ju genomförts en del vetenskap om givmildhet. Och att givaren skall känna sig god hamnar mycket högre up än omtanken om målet. Folk vill alltså känna sig goda.

Kan tänka mig det. Räcker med att jag går till mig själv. Men om det är drivkraften som krävs för att vi ska kunna samsas och ha lite omtanke så är det kanske sekundärt om varifrån godheten har sitt ursprung.
Citera
2024-11-26, 18:55
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja håller med och för liknande brott ska man bestraffas liknande oavsett vem det är som drabbas eller är förövare.

Aa fast jag hade inte velat sitta resten av livet för att ha mördat skitmänniskor som Hagamannen,Anders Eklund eller Clark Olofsson.

Min poäng med tråden var att bl a att somaliern som mördade tre medborgare som inte ens var kriminella fick endast 12 bast på kåken medan Mijailovic fick resten av livet.

Juggen e sjuk i huvet, ja, men det är väl för fan zoomaliern också.
Citera
2024-11-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuecoBrasileiro
Men vad har Anna Lindh gjort som är så überfantastiskt att hennes mördare får sitta mycket längre än en mekanikers mördare?

Om du ville förstå så skulle du förstå.
Citera
2024-11-26, 19:55
Medlem
Givetvis borde alla mord innebära riktig livstid, dvs man sitter inne tills man dör. En mördare vill ingen ha ut på gatan endå och personen har förbrukat all rätt till att leva normalt i samhället igen.

Då blir det samtidigt jämnställt.
Citera
2024-11-26, 20:47
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Om du ville förstå så skulle du förstå.

Vad har jag missat?
Citera
2024-11-26, 20:53
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Givetvis borde alla mord innebära riktig livstid, dvs man sitter inne tills man dör. En mördare vill ingen ha ut på gatan endå och personen har förbrukat all rätt till att leva normalt i samhället igen.

Då blir det samtidigt jämnställt.

Undantag självförsvar samt förebyggande dvs om man skjutit nån obotlig gangster eller dylikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in