Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZPOZZ
Det är även min reaktion. Jag tror att TS stött på en väldigt seriös läkare och som inte vill att något skall gå fel. Alltså att inget ska gå fel och bli fel för patienten efter att operationen väl är genomförd.
jag tror läkaren vill göra större ingrepp än nödvändigt. Alltså amputera bort hela livmodern pga ett myom. Det är både omdömeslöst och grovt tjänstefel. Finns många störda gynläkare som älska att operera bort kvinnors livmödrar utan medicinsk indikation. Har varit många uppmärksammade fall i media kring detta.
Citera
Igår, 19:58
Medlem
Är risken för att drabbas av blödning större när man opererats tidigare? Hur kan man minska risken för blödning? Är det möjligt? Om det uppstår en blödning, måste man amputera bort livmodern då eller kan man bara se till att stoppa blödningen och sluta operera? Alltså skjuta upp operationen.
Citera
Igår, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad hindrar dig att säga nej jag vill ha kvar min livmoder? En kompis hade problem, men inte så stort myom men blödde mycket och fick medicin mot detta, kom i klimakteriet och problemet försvann och myomet krympte. Är du under 45?

Många gyn-läkare respekterar inte patientens vilja kring detta. Det är helt sjukt.

Jag vill inte ta några hormoner.
Citera
Igår, 20:15
Medlem
ZPOZZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 29525
jag tror läkaren vill göra större ingrepp än nödvändigt. Alltså amputera bort hela livmodern pga ett myom. Det är både omdömeslöst och grovt tjänstefel. Finns många störda gynläkare som älska att operera bort kvinnors livmödrar utan medicinsk indikation. Har varit många uppmärksammade fall i media kring detta.
Ja, du gör ju förstås som du vill, men jag tycker absolut att läkarens krav på att få ta del av alla journaler är rimlig.
Jag har också läst det där i media om livmödrarna och det och jag tror du litar mer på media än på läkare. Det är ju såklart svårt att veta vem som har rätt och fel och inte, men att stöta på en så pass seriös läkare som jag tycker att du verkar ha gjort gör att jag både tror och tycker i detta fallet att du bör lita på läkaren och inte på media.
Citera
Igår, 20:26
Medlem
Bbobis avatar
Varför vill du att läkaren INTE ska känna till din historik?

Vad är det du har att skämmas för? Låt läkaren göra sitt jobb.
Citera
Igår, 20:43
Medlem
Citat:
Tror du på allvar att läkaren kan veta om om jag kommer att drabbas av sammanväxningar genom att läsa mina journaler?

Ja, det tror jag på allvar. Har du opererats innan så kan du ha sammanväxtningar från de operationerna. Kan även handla om hur du blivit sövd, och hur det har gått. Att läkaren vill läsa om tidigare operationer ser inte jag som något problem.

När det kommer till att ev operera bort livmodern så är det en annan sak, som du måste diskutera med läkaren.
Citera
Igår, 21:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Många gyn-läkare respekterar inte patientens vilja kring detta. Det är helt sjukt.

Jag vill inte ta några hormoner.

Nähe, vad vill du ha för behandling?
Citera
Igår, 21:20
Medlem
Citat:
Läkaren KRÄVER att få läsa om ALLA operationer som jag har gjort. Även en operation som jag gjorde för typ 10 år sedan och även operation som är utanför dennes område. Är detta rimligt? Ingen annan kirurg har kommit med ett sådant krav och då har jag gjort många operationer. Får känslan av att hon inte litar på sin egen förmåga. Att hon är inkompetent.

Hon känns också också allmänt osäker vilket gör mig orolig över dennes kompetens. Jag vill ha en läkare som ger ett självsäkert intryck på sin kompetens. Jag blir istället orolig över denna persons sätt att vara.

Hon snackar hela tiden om risk för sammanväxningar. Det är en operation som måste göras. Det är ingenting att orda om. Många gynläkare älskar att operera bort kvinnors livmödrar utan medicinsk indikation. Det känns som att hon hellre vill amputera min livmoder än att operera bort det jag har (myom). Alltså jag får magkänslan att hon vill göra ett betydligt större ingrepp än vad som är nödvändigt och lämpligt. Aldrig att jag går med på det.
Helt rimligt och ansvarsfullt av läkaren att göra en grundlig bedömning innan operationen. Du vet väl att journalen är inte din? Den tillhör vårdgivaren (just saying då många tror att man som individ äger sin journal) Journalen handlar om dig, den är inte i din ägo. Den finns för att hjälpa dig. Den finns för att berätta din medicinska historia för att på bästa sått hjälpa dig vid nästa tillfälle. Om du känner dig osäker på din läkares kompetens så har du rätt att begära en "second opinion" från en annan läkare. Om ett myom är stort behöver ibland hela livmodern opereras bort.
Citera
Igår, 21:31
Medlem
Citat:
Ja, du gör ju förstås som du vill, men jag tycker absolut att läkarens krav på att få ta del av alla journaler är rimlig.
Jag har också läst det där i media om livmödrarna och det och jag tror du litar mer på media än på läkare. Det är ju såklart svårt att veta vem som har rätt och fel och inte, men att stöta på en så pass seriös läkare som jag tycker att du verkar ha gjort gör att jag både tror och tycker i detta fallet att du bör lita på läkaren och inte på media.

Tror du på allvar att media hittat på alla fall kring dom kvinnor som fått sina livmödrar amputerade utan anledning? Knappast. Det var ju mottagningen som uppmärksammade patienterna om vad dom hade gjort mot sina patienter.

Detta är ett av många exempel.

Du vet ingenting om den läkare det gäller.
Citera
Igår, 21:36
Medlem
ZPOZZs avatar
Citat:
Tror du på allvar att media hittat på alla fall kring dom kvinnor som fått sina livmödrar amputerade utan anledning? Knappast. Det var ju mottagningen som uppmärksammade patienterna om vad dom hade gjort mot sina patienter.

Detta är ett av många exempel.

Du vet ingenting om den läkare det gäller.
Nej, det var inte så jag menade. Jag menade mest att media är duktiga på att basunera ut sina nyheter i form av att skapa masshysteri och man måste ha urskiljning när man tar till sig allt vad media skriver. Tycker du inte själv t. ex att media i detta fallet utmålar alla läkare som stympare av kvinnokroppar?
Nåväl, du gör som du vill och jag har ingen lust att debattera överhuvudtaget utan har svarat som jag tror och tycker och sammanväxningar är väldigt vanligt vad gäller operationer överhuvudtaget och jag uppfattar det fortfarande som att du stött på en sällsynt seriös läkare, något vi idag verkligen inte är bortskämda med.
Senast redigerad av ZPOZZ Igår kl. 21:38.
Citera
Igår, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Ja, det tror jag på allvar. Har du opererats innan så kan du ha sammanväxtningar från de operationerna. Kan även handla om hur du blivit sövd, och hur det har gått. Att läkaren vill läsa om tidigare operationer ser inte jag som något problem.

När det kommer till att ev operera bort livmodern så är det en annan sak, som du måste diskutera med läkaren.

Ingen har undersökt om jag har sammanväxningar eller ej. Operationen måste genomföras oavsett vad.

Det går också bra att fråga patienten om saker och ting.

Jag kommer såklart inte gå med på att få min livmoder amputerad. Aldrig nånsin. Det är bara allvarligt störda gynläkare som skulle göra en sådan sak och det finns många sådana.
Citera
Igår, 21:39
Medlem
Citat:
Nej, det var inte så jag menade. Jag menade mest att media är duktiga på att basunera ut sina nyheter i form av att skapa masshysteri och man måste ha urskiljning när man tar till sig allt vad media skriver. Tycker du inte själv t. ex att media i detta fallet utmålar alla läkare som stympare av kvinnokroppar?
Nåväl, du gör som du vill och jag har ingen lust att debattera överhvudtaget utan har svarat som jag tror och tycker.

Jag VET att det finns MÅNGA sådana läkare. Otroligt många. Det är fakta. Det är bra att media uppmärksammar dessa sadisdiska typer som skadar kvinnor för livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in