2024-11-27, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Ändå så är det de ensamstående mammorna, som åtminstone försöker ta hand om barnen, som det gnälls på?

Större skam bör ligga hos den frånvarande pappan som inte gör någonting alls.
Citera
2024-11-27, 09:08
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hade väl varit bättre om hon varit arg på sig själv som inte lärt sonen vad som kan hända om de går med i gängen eller sin son som tydligen ansåg att gängen var mer spännande ändå.

Går inte att skylla på någon annan.
Visst men man kan bara göra så mycket som förälder också.
När jag var 15 höll jag på med snatteri tils jag åkte fast en dag. Var det mina föräldrars fel för att de inte lärt mig att stjäla är fel? Nej för de hade de naturligtvis lärt mig, men jag valde att skita i det. Helt och hållet mitt fel alltså. Precis som det är denna ungjävlens fel att han får med i gäng
Citera
2024-11-27, 09:35
Medlem
Psykpatient33s avatar
Varför kan vi inte ha 5.5 års fängelse för mordförsök även om det är 16-åringar?

Varför ska det vara sällskapsspel och bullbakeri på dagis i Sverige?
Citera
2024-11-27, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
Varför kan vi inte ha 5.5 års fängelse för mordförsök även om det är 16-åringar?

Kunde ju va åtminstone en femtedel av USAs straff tycker man.
Citera
2024-11-27, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33

Tror iallafall att det måste vara en kraftig markering från samhällets sida när man upptäcker att en ung gör något fel.

Att vara på väg att mörda någon är en sådan handling.
Citera
2024-11-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Hon rekryterade inte honom. Varför ska det alltid vara mammans fel. Det var ett tomrum av tid, från när skolan slutade tills hon kom hem. Föräldrar kan inte ha total övervakning 24 timmar per dygn.
För att det är hennes och pappans uppgift att uppfostra ungen, inte statens.
Citera
2024-11-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
För att det är hennes och pappans uppgift att uppfostra ungen, inte statens.

Det borde vara deras uppgift och de har inte blivit bra. När staten väl tagit över är det många gånger för sent. De unga träffar likasinnade och det blir kaos.
Citera
2024-11-27, 11:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.dn.se/sverige/16-arige-e...erade-min-son/

[b]

Är det är inte hennes fel? Va?

Pojken är åter ute på gatan efter 2 år. Då har han lärt sig nyasaker og fått nya kompisar.

Har inte mamman fåt den unge mannens moraliska kompassen att fungera vid 10. Så kommer den aldrig fungera.

Skadat gods.
Citera
2024-11-27, 11:11
Medlem
Citat:
Vi vet väldigt lite om familjen. Kanske hade familjen viljan men inte förmågan. Kanske har pojken något fel och även föräldrarna.

Samhället lyckas inte alltid med sitt uppdrag. Det vet vi. Det blir sällan lyckat att flera av dessa barn umgås och utbyter ideer och umgås. Man kan inte heller bygga ett boende för varje barn.

Ingen normal förälder vill att deras barn umgås med ett sådant barn. Sanningen är att det är svårt att vända den negativa spiralen. Det är tyvärr ganska kört när samhället tar över.

Visst är det problem med hur socialtjänsten hanterar placeringar av barn och visst är det ett problem att i princip vem som helst kan driva HVB-hem och familjehem. Idealet vore naturligtvis att sådana inte behövs.

Hur man än vrider och vänder på det så är det ändock föräldrarna som ansvarar för sina barns uppfostran.
Citera
2024-11-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Ja det är morsans fel att hon har försatt sig i den situationen att hon inte kan ge sina barn en trygg uppväxt.

Kan man inte ge sina barn en trygg uppväxt eller ta han om ungarna så ska man inte har barn.

Gissar att farsan är kåkfarare också.

Lite ansvar och eftertänksamhet kan man endå förvänta sig av en person innan dom väljer att föröka sig.

Farsorna kan lämna närsomhelst. Som kvinna är den enda garantin att inte bli ensamstående abort.
Citera
2024-11-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Visst är det problem med hur socialtjänsten hanterar placeringar av barn och visst är det ett problem att i princip vem som helst kan driva HVB-hem och familjehem. Idealet vore naturligtvis att sådana inte behövs.

Hur man än vrider och vänder på det så är det ändock föräldrarna som ansvarar för sina barns uppfostran.

Visst är det så. Det kommer dock alltid att finnas barn som inte går att rädda, vad man än gör. Hur mycket som beror på gener och miljö får de lärda tjafsa om.
Citera
2024-11-27, 12:54
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Visst är det så. Det kommer dock alltid att finnas barn som inte går att rädda, vad man än gör. Hur mycket som beror på gener och miljö får de lärda tjafsa om.

Ja återfallsrisken för den här snubben när han kommer ut i 19-21 års ålder senast är nog 95%. El åtminstone hög.

Det man Kan göra är att låsa in dom under sin brottsaktiva peak. Dvs tom 45 kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in