Citat:
Ursprungligen postat av
Neloshredx
Jag har kört blast and cruise, så har kört några cycles, men inte överdrivet många. Men har legat på bara trt i ett år utan blast, och märker ingen skillnad ifrån en blast än att jag blir svagare och ser lite yngre ut. Men nu när jag är av helt så kissar jag mindre, ingen bloat i ansiktet, jag ser mkt yngre ut redan på några veckor.
Låter konstigt att du får dessa biverkningar på 120-140mg i veckan. Den troligaste förklaringen jag kan se är att du är känslig för östrogen och/eller aromatiserar mycket, eftersom de biverkningar du beskriver med högt blodtryck och ”moonface” (vilket kan få en att se tjockare och äldre ut) är typiska för vattenansamling som högt östrogen brukar orsaka. Högt östrogen kan också (förutom DHT) orsaka problem med prostatan. Sen kan testosteron i sig även uppreglera aldosterone vilket kan öka vattenansamling, men på de doser som är aktuella här brukar det normalt sett inte vara ett problem, om du inte är ovanligt känslig..
Det bör tilläggas här att 120-140mg testo e egentligen motsvarar 84-98mg rent testosteron, och en normal egenprodukten brukar ligga på runt 45-70mg i veckan (där 60-70mg är ovanligt högt). Så om vi förutsätter en 100% absorbering med IM/subq, så är det fortfarande bra mycket mer än vad du skulle haft naturligt, även om du hade haft ett naturligt högt normalt testosteronvärde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neloshredx
AI vill man ju inte käka i onödan är som att käka orala.
Faran med AI ligger i att överdosera och krascha östrogenet. Sen finns det lite olika AI som har olika biverkningar. Rekommenderar exemestane (aromasin) eftersom den är relativt mild och svårare att överdosera tillskillnad från t.ex letrozole. Aromasin påverkar heller inte kolesterolet negativt på samma sätt som anastrozole. Vissa använder tom aromasin i PCT, eftersom den är bra på att höja LH och till viss del även kan öka IGF-1.
Men oavsett vilken AI du tar så behöver du inte vara orolig så länge du inte sänker östrogenet för mycket som sagt, och för att kontrollera östrogenet på trt eller cruise behövs oftast väldigt små mängder eftersom dessa mediciner är potenta. Så de eventuellt negativa hälsoeffekterna som en rätt doserad mängd AI ger är helt negligerbara, det förhöjda östroget i sig bör du vara mer orolig över. Så länge du inte kraschar östrogenet totalt så går det inte att jämföra AI med att kura på hepatotoxiska steroider.