2024-11-29, 07:59
Medlem
Sonen (17 år) håller på med musikproduktion och spelar även piano. Han har ett gäng syntar men vill ha ett fullstort elpiano för att vässa spelandet. Hos hand pappa finns ett Yamaha P145. Jag funderar på om det finns en poäng att köpa samma modell till honom eller om jag kan välja ett Roland i ungefär samma prisklass i stället (FP-10 t.ex). Är det skillnad i känsla så man vänjer sig vid en viss typ?
Citera
2024-11-29, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Sonen (17 år) håller på med musikproduktion och spelar även piano. Han har ett gäng syntar men vill ha ett fullstort elpiano för att vässa spelandet. Hos hand pappa finns ett Yamaha P145. Jag funderar på om det finns en poäng att köpa samma modell till honom eller om jag kan välja ett Roland i ungefär samma prisklass i stället (FP-10 t.ex). Är det skillnad i känsla så man vänjer sig vid en viss typ?

Vad säger sonen?
Snoka lite.
Han kanske saknar nånting i det där Yamahat som finns i nåt annat?
Citera
2024-11-29, 08:06
Medlem
F.B.Dases avatar
Gå till en riktig butik med sonen och låt han provspela.
Citera
2024-11-29, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vad säger sonen?
Snoka lite.
Han kanske saknar nånting i det där Yamahat som finns i nåt annat?

Vad sonen säger?
-Eh, jag vet inte. Ett bra.
😅
Jag tror han är nöjd med det hos pappan. Det är jag som är mer biased mot Roland sen när jag höll på med musik i ungdomen. Men det kanske jag ska lägga åt sidan…
Citera
2024-11-29, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Gå till en riktig butik med sonen och låt han provspela.

Jo, men det ska vara en julklapp.
Citera
2024-11-29, 10:38
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag hade en Roland på 80-talet i min synth-grupp Död Stad. Hursomhelst ren kvalitet. Säger inte att Yamaha är dåligt dock men jag väljer Roland alla dagar i veckan.
Citera
2024-11-29, 12:02
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini

Om det är bra syntar som han redan har kan du ju köpa en riktig 88-tangenters midicontroller istället och koppla denna till syntarna.

Bra keybed och anslagskänsligt förstås. Fatar gör bra keybeds. Finns mycket att välja på: Novation, Yamaha. Änvänder själv två äldre SL88 som aldrig sviker, kopplade till mina syntar.

Tänk på att en riktig controller väger +25 kg så att du har ett bra stativ.
Citera
2024-11-29, 12:11
Medlem
Mr.Swedens avatar
Roland alla dagar. Yamaha är mer traditionell konsumentelektronik, även om de har en del tunga modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in