Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-09-10, 21:01
Medlem
sfrges avatar
Ngon som kom ihg denna tidning. Vad jag vet s slpptes inte s mnga ex av serien innan den las ner. Den blev vll kanske inte populr men jag tyckte den var kul....
Citera
2009-09-10, 23:35
Medlem
Bultmans avatar
En eminent serie vill jag minnas. Jag kommer speciellt ihg ett nummer dr han hade till jobb att dela ut ballonger p ett tivoli och rkade fastna med en s den blev s stor s han flg ivg. Han rkade visst f med sig ngra ungar dessutom. Sedan skulle han f tyst p en strande granne. Det fanns visst en serie om ngon som hetta Farzan som bodde i djungeln i tidningen ocks.
Citera
2009-09-14, 20:49
Medlem
Jod, jag gillade vilde ville.
Citera
2015-07-16, 11:14
Medlem
Vilde Ville var en Svensk serietidning som trycktes 1980-1882. Ville var vl huvudpersonen och hade troligtvis ftt diagnosen svr ADHD om han varit verklig. Tidningen innehll ven figurer som Superspket Ping Pong, Humpe och Dumpe och som skribenten ovan sger Farzan.

Jag fullkomligt lskade tidningen och r n i dag stolt innehavare av en nstan komplett samling. Den blir jag aldrig fr gammal fr. Jklar va synd att den lades ned.
Mitt favoritavsnitt r nog nr han snor en asfaltslggare och den skenar ver grannens tomt.
Och s hans klassiska flin nr han gr bort sej!
Citera
2015-08-11, 21:47
Medlem
Tydligen r tecknarna "oknda". Synd,hade varit kul att veta vilka som jobbade med serien.
Citera
2015-08-12, 07:58
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Tydligen r tecknarna "oknda". Synd,hade varit kul att veta vilka som jobbade med serien.

Lgg upp ngra bilder ur serien s kan vi tillsammans spekulera i vilka tecknarna kan tnkas vara.
Citera
2015-08-12, 12:45
Medlem
Kul Id. Ngon som har tidningar av Vilde Ville som kan ordna det?
Citera
2024-01-09, 18:38
Medlem
ngon som lste vilde ville

som rubriken lyder, tror det gavs ut tv ssonger eller vad man kallar det, minns jag tyckte den var s jkla kul med papegojorna och spkena, plus att det var ritat ljudeffekter p typ allt dom gjorde
Citera
2024-11-28, 21:07
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricken666
som rubriken lyder, tror det gavs ut tv ssonger eller vad man kallar det, minns jag tyckte den var s jkla kul med papegojorna och spkena, plus att det var ritat ljudeffekter p typ allt dom gjorde

Precis. "DNG" och "TRYCK"var ngra ljudeffekter jag kommer ihg 😃.
Citera
2024-11-29, 10:48
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag ansluter mig till vdjandet om att ngon skall lgga upp en serie med Vilde Ville ngonstans.

Jag minns att det fanns en tidning som hette s, men ingenting mera. Googlar man p "Vilde Ville" s ser det ut som ngon slags Disney-ripoff?
Citera
2024-11-29, 12:27
Medlem
rdgs avatar
Helt oknd publikation fr mitt vidkommande, men flyktigt omnmnd p Seriewikin samt Seriesam.

https://seriewikin.serieframjandet.s..._Ville_%26_C:o
https://www.seriesam.com/cgi-bin/gui...3AO+%281980%29

Sren Axn var tminstone en av tecknarna. Se denna korta Facebook-diskussion.

https://www.facebook.com/groups/seri...22034641/?_rdr
Ja, den var svenskproducerad. Jag forskade en del i den nr jag gstade Podden Snedtnkt.fr ett avsnitt om svenskproducerade barnserietidningar fr ngra r eedan. En av tecknarna var Sren Axn, som ven skrivit manus fr Bamse m.m. Det var en del hemlighetsmakeri om vem som gjort den pga att en av upphovsmnnen (som valt att frbli namnls, s jag ska inte avslja honom), var anstlld vid ett konkurrerande frlag.
Samt Lambiek.

https://www.lambiek.net/artists/a/axen_soren.htm
Between 1980 and 1983, Axn worked for Atlantic Frlag on the funny animal comic magazine Vilde, Ville & Co, drawing stories with the title character.
Guldbrallade Gossen och Vissa Gem har tydligen en del kunskaper - vi fr hoppas att de snart hr av sig.

(FB) Gissa serien genom bilden
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
nskar att det vore sant men det har nog hnt flera gnger att vi haft med serier av helt eller delvis oknda upphovspersoner. I r har vi t.ex. (ter) med Vilde Ville vars tecknare svitt jag vet nnu inte offentliggjorts (ven om det psttts i bl.a. Snedtnkt-podden att tecknaren numera r knd, dock ej yppad; det lnga hemlighetsmakeriet hade tydligen sin grund i att han samtidigt var anstlld av ett konkurrerade frlag), och vi har ju ven med en del corporate properties typ Andy Panda, Rosa Pantern, Fix & Foxi, katten Felix osv dr det r mycket svrt att veta vem som skrivit och tecknat. Men tack fr tilltron.

(FB) Gissa serien genom bilden
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Aprop det hr med att det inte alls var skert att tecknaren var identifierad alla gnger, t ex nr det gllde Vilde Ville. Grejen r att jag faktiskt kommer ihg Vilde Ville frn min barndom. r allts s pass till ren kommen att jag kpt (eller tja, mma moder betalte) blaskan i affrn p den tiden det begav sig! Och har i typ 40 r haft om bakfoten att det var en utlndsk serie! Den kndes osvensk p nge vis. Ja dr ser man...
Senast redigerad av rdg 2024-11-29 kl. 12:43.
Citera
2024-11-29, 16:31
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Guldbrallade Gossen och Vissa Gem har tydligen en del kunskaper - vi fr hoppas att de snart hr av sig.

Jimmy Wallin bekrftar i Facebook-diskussionen att det handlade om Jan Roswall. Och Semics Ebbe Zetterstad skriver i sin minnesbok, utan synbar sinnesrrelse ver verlpandet, att

Citat:
Atlantic, som fick lgga ned det mesta av de nya tidningar de kom med, var tacksamma fr den fasta klippan Bamse, och kunde starta Hulk och Vilde Ville & Co. Den sistnmnda som ritades och berttades av Jan Roswall blev ingen sljframgng ven om den klarade sig ett par r, medan Hulk hade fin draghjlp av TV-serien om det grna monstret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in