Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-27, 20:51
Medlem
Smarree88s avatar
Håller på testa Mac Lite, har använt PC hela mitt liv så det är nytt för mig.
Jag har både PC och nu en Macbook Pro, jag vill använda samma tangentbord till båda datorerna då jag inte vill ha 2 stycken tangentbord.

Använder tangentbordet: Logitech G915 X Tactile (PC version)

* Hur ska man tänka när man gör specialtecken med MacOS?
* Kan man ställa in MacOS att använda samma keybindings som Windows?
* Hur fasen gör man specialtecken som: Squealy Brackets {} ?
Citera
2024-11-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Håller på testa Mac Lite, har använt PC hela mitt liv så det är nytt för mig.
Jag har både PC och nu en Macbook Pro, jag vill använda samma tangentbord till båda datorerna då jag inte vill ha 2 stycken tangentbord.

Använder tangentbordet: Logitech G915 X Tactile (PC version)

Ett alternativ tills en riktig lösning har presenterats, kan ju vara att lära sig ASCII-koderna för de tecken du vill skriva.
Alltså. håll ner vänster ALT och skriv 0169 på numeriska tangetbordet (om det nu finns fysiskt, annars är det kanske i kombo med en Fn-knapp), så får du ett: © copyright-tecken.
Citera
2024-11-27, 23:21
Medlem
systems avatar
Nu har jag inte något tangentbord hos mig, men att skriva specialtecken brukar vara enkelt i de allra flesta fall.
Tänk på vilket vanligt tecken ditt önskade liknar:
Prova alt-cmd-( och se vad som dyker upp.
Senast redigerad av system 2024-11-27 kl. 23:23.
Citera
2024-11-29, 17:59
Medlem
systems avatar
(”alt” = ”option”, så ni vet. Det heter ju olika på hur gammalt tangentbord man har.)
Citat:
Man ska tänka som så jag beskrev ovan = ta det tecken som mest liknar/påminner om vad som söks, prova det tecknet tillsammans med en eller två specialtangenter.
Citat:
Det borde gå, men jag vet inte hur då det aldrig varit intressant för mig att utforska.
Citat:
{ = alt-shift-8
} = alt-shift-9

Fler exempel:
[ = alt-8
| = alt-7
§ = alt-6
etc

Om man önskar utforska och se var alla specialtecken finns i macOS föreslår jag:
Systeminställningar -> [sök] (högst upp) skriv ”tangentbordslayouter” -> aktivera ”Visa inmatningsmeny i menyraden”. Då finns alltid ett virtuellt tangentbord tillgängligt där specialtecken visas och kan hittas.
Senast redigerad av system 2024-11-29 kl. 18:02.
Citera
2024-11-29, 19:44
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
(”alt” = ”option”, så ni vet. Det heter ju olika på hur gammalt tangentbord man har.)

Man ska tänka som så jag beskrev ovan = ta det tecken som mest liknar/påminner om vad som söks, prova det tecknet tillsammans med en eller två specialtangenter.

Det borde gå, men jag vet inte hur då det aldrig varit intressant för mig att utforska.

{ = alt-shift-8
} = alt-shift-9

Fler exempel:
[ = alt-8
| = alt-7
§ = alt-6
etc

Om man önskar utforska och se var alla specialtecken finns i macOS föreslår jag:
Systeminställningar -> [sök] (högst upp) skriv ”tangentbordslayouter” -> aktivera ”Visa inmatningsmeny i menyraden”. Då finns alltid ett virtuellt tangentbord tillgängligt där specialtecken visas och kan hittas.

Tack!
Mycket bra och tydligt inlägg

Jag har pillat lite i Settings och bytt plats på: Command <-> Control för att det ska bli lite mer likt Windows när man vill kopiera eller klistra in.
Då blev det mycket enklare!

Efter att ha kollat lite på forum har jag märkt att det är många Windows användare som provar Mac som har svårt att acceptera att göra saker som Apple vill att man ska göra det.
Jag tänker att det är bättre att försöka göra shortcuts lika på Windows och MacOS för att i stället fokusera på att lära sig olika funktioner i MacOS.

Dock inte alla tangenter på tangentbordet som fungerar vilket jag stör mig på ...
Tangenten att göra tecknen: <> fungerar inte :P
stör mig lite på att Snabel @ också görs på olika sätt på Windows och Mac ...

Hittade denna vide, rätt bra:
Using WINDOWS Keyboard On MAC // Easy setup & re-mapping guide
https://www.youtube.com/watch?v=puedY8fciy0

Han tipster om appen: Keyboard Maestro
Den kostar dock lite, men funderar på testa den.
https://www.keyboardmaestro.com/main

Kul att prova Mac ändå tycker jag, vissa saker är MacOS helt klart bättre på än Windows
Citera
2024-11-29, 21:19
Medlem
systems avatar
Citat:
Tack!
Mycket bra och tydligt inlägg

Jag har pillat lite i Settings och bytt plats på: Command <-> Control för att det ska bli lite mer likt Windows när man vill kopiera eller klistra in.
Då blev det mycket enklare!

Efter att ha kollat lite på forum har jag märkt att det är många Windows användare som provar Mac som har svårt att acceptera att göra saker som Apple vill att man ska göra det.
Jag tänker att det är bättre att försöka göra shortcuts lika på Windows och MacOS för att i stället fokusera på att lära sig olika funktioner i MacOS.

Dock inte alla tangenter på tangentbordet som fungerar vilket jag stör mig på ...
Tangenten att göra tecknen: <> fungerar inte :P
stör mig lite på att Snabel @ också görs på olika sätt på Windows och Mac ...

Hittade denna vide, rätt bra:
Using WINDOWS Keyboard On MAC // Easy setup & re-mapping guide
https://www.youtube.com/watch?v=puedY8fciy0

Han tipster om appen: Keyboard Maestro
Den kostar dock lite, men funderar på testa den.
https://www.keyboardmaestro.com/main

Kul att prova Mac ändå tycker jag, vissa saker är MacOS helt klart bättre på än Windows
Tack, det var roligt att du gillade mitt svar.

Jo, saker görs annorlunda. Annars hade operativsystemen varit för lika och kanske slagits ihop till ett. (Hemska tanke.)

Jag använder macOS på jobbet och privat, men jag har även en del windows att fixa med på jobbet.

Min rekommendation till dig är att INTE göra om macOS till Windows. Lika lite som jag skulle rekommendera någon att göra om Windows till macOS. Istället - använd de två olika systemen för vad de är och acceptera de tillkortakommanden som finns. Till slut är man förhoppningsvis hemma i båda. (Jag är inte hemma i win ännu, men jag börjar acceptera det på ett bättre sätt.)

Det här med cmd (Mac) vs ctrl (Win) borde vara enkelt att för den oinvigde snabbt upptäcka att Mac-versionen är betydligt trevligare rent ergonomiskt. Även om vanan från en windowsanvändare med muskelminne från 2010 trycker fel.

Tecknen < och > = är ju där nere till vänster om Z, väl? Jag förstår inte riktigt vad du menar med att de inte fungerar.
@ finns (som du säkert redan funnit) att hitta på alt-2. Ungefär samma som på Windows där man har en tangent nere till höger - densamma till höger finns även på Mac (alt - eller ”option”). Men du har även samma tangent till vänster.

Kort och gott - du hittar ofta de obskyra tecknen ganska enkelt. Vad som däremot INTE är lika enkelt på en Mac som det troligen är på en windowsmaskin är att skriva bråktal. Typ ½ eller 3/4. Du ser - här på min Mac så blev det automatiskt ändrat då jag skrev 1/2 men inte då jag skrev 3/4. Å andra sidan har jag nog bara använt bråktal då jag diskuterar skillnader mellan operativsystem.
Citera
2024-11-29, 21:37
Medlem
systems avatar
Pro-tips: skaffa ett Mac-tangentbord för Mac.
Behåll Win-tangentbordet till Win.

Det är liksom lika självklart som att man skaffar canonobjektiv till en canonkamera och nikonobjektiv till en nikonkamera, istället för att använda adaptrar där emellan.

Livet blir enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in