Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Ganska lång artikel om hans tidigare grannar i byn och deras tankar. Innehåller också en bra beskrivning om hur mordet i stort sett gick till.
"Den i dag 85-årige Ingvar Nordström är jaktledare för byns älglag vid tiden för dådet.
Han är också närmaste granne till den sommarstuga som Toni Alldén äger under några år.
I dag, efter att den i dag 66-årige mördaren har försatts på fri fot, går hans tankar till de familjer som närmast blev berörda av det fasansfulla dådet.
– Carolins familj har det säkert jobbigt ännu. Men det måste även påverkat Tonis familj väldigt mycket. Barnen och frun, fy fan. Det är bara offer i det här, säger Ingvar.
.
.
– Jag minns den där kvällen. Jag var ut efter tio och rökte på bron när det small ett skott i mörkret. Det sa jag till Gerhard när jag kom in, säger Birgitta Näckstam och reser sig för att plocka fram fikabröd från frysen.
– "Det är ingen som jagar vid den här tiden", sa han till mig. Det sista skottet, när han sköt henne i ryggen, det hörde jag. Men det har jag aldrig berättat för polisen.
.
.
– Han litade på mig och kom tidigt på morgonen hit på kaffe. Någon gång kommer han att ringa upp mig igen.
Tänker du ofta på den här historien?
– Nja, inte vet jag det. Det har ju gått så många år. Men mest tyckte jag väl synd om henne. Att en ung människa hamnar i sådant här. Det är ju hemskt. Helvete, det är inte roligt.
Vad tror du att ni hade pratat om, utifall han skulle ringa dig?
– Det hade nog blivit vanligt snack om älgjakt. Han var ju väldigt intresserad av jakt. Sedan skulle vi väl prata om hur det har gått för honom, och hur känner han i dag. Min son sa: "Han har fått sitt straff och det är väl inte så roligt att komma ut heller". Och så är det väl.
Samtidigt skulle det säkert kännas lite ansträngt om de möttes i dag, konstaterar Ingvar.
– Det kanske hade varit svårt att prata om allt med honom. Men just om alldagliga ting, och vad som har hänt här i Mäntyvaara, hade man väl kunnat prata om.
https://www.nsd.se/story-nyheter/gal...aara-/lz4z66gr
Tack för du dela med dig av innehållet i artikeln!
Så då kan man kanske utgå ifrån att hon mördades lite efter 22 när det här skottet hördes och att han förde henne till stugan.
Det var ändå några timmar efter hon bortrövades från rastplatsen.
Måste varit en jäkla dödsångest.