Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nasa har lite F15 och F16 och U2 fr forskning bara

X37B r en militr plattform

Air Force Rapid Capabilities Office

Hur kta r dom p Starship tror du

Rymdstyrkorna vill nog har Starship nr det r utvecklat.

Kper dom det fr dom ha egen infrastruktur kring det och srskild personal.

Dom fr svrt att locka ver personal frn SpaceX, tror jag, och dom fr ocks kpa utbildning frn SpaceX.

Allt detta knns mycket tveksamt.
Citera
2024-11-26, 16:37
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Rymdstyrkorna vill nog har Starship nr det r utvecklat.
Ett avloppsrr med near-earth capabilities. Mjo, det e nog vad USA klarar av.

Lgg av, konspiration kring musk e som att sga att han inte r halvvgs in i trumps bakdel.
Citera
2024-11-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ett avloppsrr med near-earth capabilities. Mjo, det e nog vad USA klarar av.

Lgg av, konspiration kring musk e som att sga att han inte r halvvgs in i trumps bakdel.

Personligen r jag inte lycklig ver att Starship anvnds fr militra ndaml.

Kanske kan Elon nd sga nej till detta.

Min drm r alltid "Beyond" allts vi skall ut i riktiga vrldsrymden.
Citera
2024-11-26, 17:00
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Kanske kan Elon nd sga nej till detta.

Min drm r alltid "Beyond" allts vi skall ut i riktiga vrldsrymden.
Jag hller helt med om det. Men musk har visat sig rtt .. knpp. Sorry men s ser jag det.

Det hindrar inte att du har rtt om mlen, dom r "msten". ven om det inte r till mars vilket r korkat, utan till en station i L1, kan vi sga.
Citera
2024-11-26, 17:13
Medlem
Citat:
Jag hller helt med om det. Men musk har visat sig rtt .. knpp. Sorry men s ser jag det.

Det hindrar inte att du har rtt om mlen, dom r "msten". ven om det inte r till mars vilket r korkat, utan till en station i L1, kan vi sga.

"Beyond" kan ocks innebra att astroider besks. NASA skissade p en sdan tur med Orion men nu koncentrerar man sig p mnen varfr "Beyond" blir mer och mer avlgset.

Mnprogrammet kommer att dra oerhrda resurser bde med frderna dit, med Lunar Gateway och med en permanent station efterhand p mnen.

Det mste komma in fler entusiaster som Elon Musk fr att vi skall kunna vnda oss utt. Alla goda krafter, ventyrare och biljonrer, ALLA SKALL MED!! One way ticket.
Citera
2024-11-26, 17:40
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Mnprogrammet kommer att dra oerhrda resurser bde med frderna dit, med Lunar Gateway och med en permanent station efterhand p mnen.

Det mste komma in fler entusiaster som Elon Musk fr att vi skall kunna vnda oss utt. Alla goda krafter, ventyrare och biljonrer, ALLA SKALL MED!! One way ticket.
Finns absolut 0 p mnen. Mars har iaf kanske en anledning om man vill forska i planeter-som-gick-t-helvete .. men inte mycket mer.

Sluta slabba kring gammalt skit, och satsa p en redig station i L1, och ett antal expeditoner till riktiga ml istllet som asteroider, eller kometer om det r energimssigt frdelaktigt.
Citera
2024-11-26, 21:24
Medlem
Citat:
Finns absolut 0 p mnen. Mars har iaf kanske en anledning om man vill forska i planeter-som-gick-t-helvete .. men inte mycket mer.

Sluta slabba kring gammalt skit, och satsa p en redig station i L1, och ett antal expeditoner till riktiga ml istllet som asteroider, eller kometer om det r energimssigt frdelaktigt.

Just nu finns det inga planer p rymdlaboratorier eller stationer i hgre banor. Bde kommande Axiom rymdstationsdel och kommersiella VAST lggs i lg jordbana.

Men jag hller med, detta r inte bra som jag ser det.

Nu har planerna om mnen ntt s lngt samt bestllningar gjorts, s man kan inte stoppa.
Citera
2024-11-26, 21:38
Medlem
Enligt Spaceflight.com har nu Blue Origins "New Glenn" rullats ut och raketen har rests upp p startplattan.
Premirfrden berknas nu ske fre 2024 rs utgng.

Man frsker landa frsta steget p ett landningskepp enligt samma mnster som SpaceX behrskar till fullndning.

New Glenn blir starkare n Falcon 9. Man kommer att kunna forsla upp 45 ton till lg jordbana (Falcon 9 endast 23 ton).

Till mnen klarar New Glenn bara att fra 6800 kilo varfr New Glenn mste gra 2 uppskjutningar och ven f upp "Cislunar Transporter" som byggs av Lockheed Martin.

Detta fr att en dag kunna forsla mnlandaren "Blue Moon" till mnbanan.
Men detta r inte tnkt frrn till Artemis V varfr Blue Origin har tid p sig.

Vid de tv frsta mnlandningarna blir det SpaceX:s Lunar Starship som arbetar i enlighet med Artemis III och IV. Och Lunar Starship kan inte fras till mnbanan utan att tankningskepp skickas upp.
Citera
2024-11-30, 13:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
SpaceX har redan utfrt uppdrag fr USAF och sedermera rymdflygstyrkorna. Det mystiska rymdplanet X37B (som r en fjder i hatten fr Boeing) har till en brjan med skjutits upp av Atlas V men den sjtte flygningen skall ha gjorts med hjlp av Falcon 9 och om inte jag r fel underrttad senaste gngen ville man n extra hg hjd och det uppdraget sktte SpaceX med Falcon Heavy.

Det r stort hemlighetsmakeri kring vad detta rymdplan egentligen gr, men ngot uppdrag var p tv r, man ndrar omloppsbanor och kan skert sl ut andra makters spionsatelliter. Eftersom det finns ett lastutrymme i rymdplanet skulle man teoretiskt ocks kunna plocka ned kinesiska spionsatelliter fr att ta en titt p dessa.

Nr Frsvarsdepartementet viftar med pengarna tror jag att SpaceX fr svrt att tacka nej. Men om det blir aktuellt med Starship fr militra ndaml r vl tveksamt.

Visst r det trkigt att rymden militariseras men det brjade redan under 1970-talet med ryska Almaz som sedan blev en av Salyut-stationerna. ven Kina har utvecklat ett rymdplan som pminner om X37B men kanske inte lika avancerat.

Att Pentagon r en av SpaceX strsta kunder r ju ingen nyhet. Framfr allt genom uppskjutning av militra satelliter. Gott s lngt, ska man kasta bort pengar p krig r det ju tminstone bra om en del av vinsten gr till att finansiera mnsklighetens mjlighet att inte helt utrotas i nsta krig, dvs. till SpaceX Kolonisera-Marsprogram.

Det nya och orovckande i artikeln jag citerade var dock att Pentagon vill ta ver hela Starshipprogrammet. Syftet med Starship skulle d inte lngre bli att rdda en spillra av mnskligheten undan Pentagons sista krig, utan att underltta det krympande Imperiets mjligheter att snabbt skicka trupper till "oroshrdar" runt om i vrlden. Ngot som snarare kommer att pskynda det sista kriget.
Senast redigerad av Regulus 2024-11-30 kl. 13:28.
Citera
2024-11-30, 13:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men vem sljer Musk Starship till? Han slde Starlink till ryssarna s Ukraina mste kriga ned terminalerna. Kanske Starship kommer att attackera Kiev?

Detta pstende r s stolligt att du mste ha lst det i The New York Times eller ngon annan rnnstenspublikation.

Sanningen r tvrtom att Pentagon hyr utrymme p Starlink i kriget mot Ryssland.
Citera
2024-11-30, 13:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Detta pstende r s stolligt att du mste ha lst det i The New York Times eller ngon annan rnnstenspublikation.

Sanningen r tvrtom att Pentagon hyr utrymme p Starlink i kriget mot Ryssland.
Men ingen vet var det slutar. Musk har regelbundna samtal med Putin och slde Starlink till ryssarna s Ukraina mste kriga mot Starlink. Han slog av Starlink s Ukrainas anfall misslyckades. Musk sger han hade bra samtal med Putin och vill ordna omrstning i Donbas fr att ge det till ryssarna.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...Pexq3UsMU&s=10

USA slde ut till Musk och han sljer till hgstbjudande. Han var demokrat frut. Nu blir det republikansk president. D blir Musk republikan.

Nu blir Musks bro president. Putin har redan uttalat beundran. Trump har kallat Putin ett geni.

Putin tog Krim och Donbas utan amerikanskt motstnd. Nu ordnar Trump "fred".

Putin har hotat sprnga Starlink och den snle Musk lyder

Zakharova har hotat sprnga Starlink. CNN har haft reportage med rysk militr som kpt Starlink. Musk har varit i kongressfrhr om det.

Alla Musks raketaffrer startade i Ryssland. Den Tesla-fabrik som gr bst ligger i Rysslands allierade Kina.

Muellerutredningen visade hur Putin manipulerat frra valet till Trumps frmn. Bara Trump sjlv frikndes.

Sledes r det fullt mjligt att Musk sljer Starship till Putin.

Senast redigerad av wwr 2024-11-30 kl. 14:01.
Citera
2024-11-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att Pentagon r en av SpaceX strsta kunder r ju ingen nyhet. Framfr allt genom uppskjutning av militra satelliter. Gott s lngt, ska man kasta bort pengar p krig r det ju tminstone bra om en del av vinsten gr till att finansiera mnsklighetens mjlighet att inte helt utrotas i nsta krig, dvs. till SpaceX Kolonisera-Marsprogram.

Det nya och orovckande i artikeln jag citerade var dock att Pentagon vill ta ver hela Starshipprogrammet. Syftet med Starship skulle d inte lngre bli att rdda en spillra av mnskligheten undan Pentagons sista krig, utan att underltta det krympande Imperiets mjligheter att snabbt skicka trupper till "oroshrdar" runt om i vrlden. Ngot som snarare kommer att pskynda det sista kriget.

Jag har mycket svrt att tro att SpaceX sljer hela Starship till militren. Och Elon vill frmst att mnniskan skall bli en "spiecy" eller vad det nu heter... ...

SpaceX dominerar och kommer att dominera men kanske militren kper istllet Blue Origin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in