• 1
  • 2
2024-11-30, 06:27
Medlem
Hejsan alla glada
Jag har precis bokat tid för att skaffa ny piercing i örat, men problemet är att jag tar immundämpande läkemedel (amgevita 40 mg per vecka). Det var länge sedan jag började ta detta läkemedel, men då sa läkarna till mig att jag inte borde tatuera eller pierca mig eftersom infektionsrisken var stor och jag har därför inte skaffat några piercingar sedan dess. Undrar om det verkligen är så farligt som de påstår, eller om det är okej att jag går på min bokade tid och skaffar piercingen ändå?
Citera
2024-11-30, 06:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Mkt dum idé. Vi har alltid bakterier på oss och runt oss och att penetrera huden innebär risk då ditt immunförsvar inte klarar av att bekämpa en infektion.

Men detta har vården redan förklarat för dig så antingen skämtar du eller så förstår du inte vad det innebär.

Grattis till din framtida sepsis!
Citera
2024-11-30, 07:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlodJurgen
Hejsan alla glada
Jag har precis bokat tid för att skaffa ny piercing i örat, men problemet är att jag tar immundämpande läkemedel (amgevita 40 mg per vecka). Det var länge sedan jag började ta detta läkemedel, men då sa läkarna till mig att jag inte borde tatuera eller pierca mig eftersom infektionsrisken var stor och jag har därför inte skaffat några piercingar sedan dess. Undrar om det verkligen är så farligt som de påstår, eller om det är okej att jag går på min bokade tid och skaffar piercingen ändå?

Läkaren sa säkerligen inte det på skoj utan det var just det han menade, skaffa INTE någon piercing eller tatuering.
Så mitt råd är att avboka tiden.
Citera
2024-11-30, 12:47
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Du verkar redan ha bestämt dig för att inte lyssna på läkaren. Varför hänger du då här bland alla medicine professorer på fb?
Citera
2024-11-30, 13:59
Citat:
Hejsan alla glada

Jag skulle inte våga pga infektionsrisken
Citera
2024-11-30, 15:07
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Hejsan alla glada

Hej.
Du har fått goda "råd" i tråden från folk som troligen inte har en susning om vad du tar för medicin. Det har dock jag. Jag tar i och för sig inte Amgevita utan Humira. Jag tål nämligen inte kemiska cellgifter och Humira är en biologisk variant. Men när jag var inne på Fass så konstaterar jag att de fyller samma funktion dvs tillhör kategorin "Immunsuppressiva medel, TNF-α-hämmare".
Aldrig har någon sagt till mig att jag ska undvika tatueringar eller att pierca mig.

Jag hittade inget om Amgevita och Piercingar vid snabbgoogling men däremot om Humira.

"Patienter som behandlas med TNF-hämmare är mer mottagliga för infektioner och symtom som feber kan maskeras, varför behandlingen inte bör ges under pågående infektion och vaksamhet mot infektioner är av stor vikt. Vi avråder från håltagning i örsnibbarna och piercing under behandlingsperioden."

Från VG regionen. https://mellanarkiv-offentlig.vgregi...ate/Humira.pdf

Så frågan är väl om du har en pågående infektion/inflammation eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Du verkar redan ha bestämt dig för att inte lyssna på läkaren. Varför hänger du då här bland alla medicine professorer på fb?

För att en del är sådana som vill dela med sig av erfarenhet och information, ska vi säga så?
Citera
2024-11-30, 20:07
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hejsan alla glada

Generellt är vården mycket restriktiv och rätt överbeskyddande, detta på förekommen anledning. Det handlar i slutänden om att ge råd till patienter så att de inte tar onödiga risker. Sen är detta fönster ganska stort och exakt vad som gäller för dig är inget någon på ett internetforum kan ge råd om. Antag att två patienter står på samma (immunsupprimerade) medicin så kan det ändå råda helt olika förutsättning för de båda.
Citera
2024-12-01, 11:41
Medlem
Läkare läser tillverkarens varningar:

Allvarliga infektioner
Allvarliga infektioner, inklusive sepsis, pga. bakteriell, mykobakteriell, invasiva svamp-
, parasit-
,
virus-eller andra opportunistiska infektioner såsom listerios, legionella och pneumocystis har
rapporterats hos patienter som får adalimumab.
Andra allvarliga infektioner som har setts i kliniska prövningar inkluderar pneumoni, pyelonefrit,
septisk artrit och septicemi. Sjukhusinläggning eller dödlig utgång associerad med infektioner har
rapporterats.
Citera
2024-12-01, 13:00
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Läkare läser tillverkarens varningar:

Allvarliga infektioner
Allvarliga infektioner, inklusive sepsis, pga. bakteriell, mykobakteriell, invasiva svamp-
, parasit-
,
virus-eller andra opportunistiska infektioner såsom listerios, legionella och pneumocystis har
rapporterats hos patienter som får adalimumab.
Andra allvarliga infektioner som har setts i kliniska prövningar inkluderar pneumoni, pyelonefrit,
septisk artrit och septicemi. Sjukhusinläggning eller dödlig utgång associerad med infektioner har
rapporterats.

Vad är länken kring det du skriver om?
Citera
2024-12-01, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Vad är länken kring det du skriver om?
https://ec.europa.eu/health/document..._137167_sv.pdf
Citera
2024-12-01, 14:40
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
https://ec.europa.eu/health/document..._137167_sv.pdf

Jag öppnade det och sökte på "piercing" samt "tatuering" i det dokumentet.
INGA resultat.

Då jag förklarat för TS att jag går på Humira så är jag ganska säker på att det inte är några problem.

Humira är faktiskt inget litet läkemedel globalt sett. Faktiskt har det varit det mest lönsamma under en många år (förutom under pandemin).
Det toppade på över 21 miljarder $ 2022. Ja dollar är det och inte Sek.
https://www.statista.com/statistics/...nue-of-humira/

Jag tror mer på likheten mellan mitt och TS läkemedel än din åsikt då de används för samma saker.
Är det okej så?
Citera
2024-12-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Jag tror mer på likheten mellan mitt och TS läkemedel än din åsikt då de används för samma saker.
Är det okej så?
Jag har ingen åsikt. Jag bara länkade till vad läkarna läser. Hur de tolkar det och hur du tolkar det de läser är upp till dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in