Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-01, 18:40
Medlem
Har precis köpt bostadsrätt i stan och måste teckna elavtal och elnätsavtal, där har Göteborg Energi monopol. Dom säger att det kommer ta 23 dagar att handlägga?? Det kan väl inte vara sant? Det är helt galet isf! Det bodde någon där innan, fram tills för nån vecka sen eller så. Har någon erfarenhet av att ha gjort detta nyligen?
Citera
2024-12-01, 18:52
Medlem
Är elen avstängd nu då?

Har inte bott i Göteborg men brukar inte vara problem på andra håll, man får ju ström men anvisningspris fram till det är klart och man kan byta till vad man vill.
Citera
2024-12-01, 18:54
Medlem
Det går på dagen, förutsatt att du inte har betalningsanmärkningar eller annat.
Citera
2024-12-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det går på dagen, förutsatt att du inte har betalningsanmärkningar eller annat.

Ok för när jag försökte beställa ett abonnemang på Göteborg Energis hemsida stod det något om att datumet måste vara som tidigast om 23 dagar pga handläggningstider... låter galet dock, eller så har jag misstolkat det:

"När du flyttar eller tecknar ett nytt elavtal är det viktigt att du anger samma startdatum för både ditt elnät- och elhandelsavtal. På grund av vår handläggningstid behöver startdatumet vara om tidigast 23 dagar. Du behöver ange exakt samma datum här som till elnätsbolaget."

"Du har valt ett datum tidigare än 23 dagar. Då det tar några dagar att aktivera avtalet kommer vi att kontakta dig om datumet behöver justeras."
Citera
2024-12-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är elen avstängd nu då?

Har inte bott i Göteborg men brukar inte vara problem på andra håll, man får ju ström men anvisningspris fram till det är klart och man kan byta till vad man vill.

Jaha ok! Vet inte om elen är avstängd nu, ska ringa dem imorgon. Var mest orolig över att behöva sitta i 3 veckor utan el alls! Det är en gammal BRF och någon bodde där nyligen så jag hoppas att elen inte är avstängd...
Citera
2024-12-01, 19:29
Medlem
pn222jws avatar
EMAILA dom att du ska ta över tidigares avtal - du bör ha den tidigare kundens kundnummer med mera, och även bli kund själv.
Citera
2024-12-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irenikus
Har precis köpt bostadsrätt i stan och måste teckna elavtal och elnätsavtal, där har Göteborg Energi monopol. Dom säger att det kommer ta 23 dagar att handlägga?? Det kan väl inte vara sant? Det är helt galet isf! Det bodde någon där innan, fram tills för nån vecka sen eller så. Har någon erfarenhet av att ha gjort detta nyligen?

Hur gick det?
Citera
2024-12-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur gick det?

Hej, det gick faktiskt på dagen, tack! Oroade mig över ingenting. Nu behöver jag dock stå ut med illaluktande badrum (luktar avlopp trots att jag har spolat en massa gånger).
Citera
2024-12-06, 19:54
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irenikus
Jaha ok! Vet inte om elen är avstängd nu, ska ringa dem imorgon. Var mest orolig över att behöva sitta i 3 veckor utan el alls! Det är en gammal BRF och någon bodde där nyligen så jag hoppas att elen inte är avstängd...

Du har redan fått svar , men kan väl inflika att det skall till mycket innan dom stänger av elen .

Inte götet utan helt annan ort dock, varit på jobb i genom åren i många lägenheter där hyresgästen antingen blivit vräkt , övergivet den och stuckit tillbaka till hemlandet eller annat ställe. Gemensamma för alla dessa är att där har legat högvis med uppsprättade brev från fogden, inkasso , och elverket som tidigare hg lämnat efter sig .
Sett det står då typ " att pga obetalda räkningar stängs din el av snart" daterat flera veckor tillbaka.
Likt förbannat är det full el i lägenheterna. och inte sällan har kyl-frysen stått på länge.
Bra för oss hantverkare på jobb

Var en lgh som stått övergiven i 1 år , ja där var ström...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in