• 1
  • 2
2024-12-02, 18:54
Medlem
ReiseReises avatar
En hantverkare håller på att renovera min lägenhet. Han skulle använda sig av en sk Ozongenerator för att få bort vissa odörer som suttit fast i lägenheten sedan jag tog över. Han skulle ge mig förvarning när detta skulle ske så jag kunde hitta temporär bostad.

En morgon hade jag jobbat natt, kom hem skit trött, skulle sova. Han klampar in i lägenheten och sätter igång ozongeneratorn utan att förvarna sedan drar han för resten av dagen. Jag somnar och sover i 6-8 timmar. Vaknar och generatorn står på. Känner en kittlande torrhet i halsen och lite tung i lungan. Stänger av den.

Min fråga är nu, är detta okej? Är detta skadligt mot mig? generatorn stod på i rummet bredvid men med dörren öppen. Vet inte hur stark den är.
Ser ut ungefär som på bilden
https://www.odorstop.com/os2500uvren...plates-and-uv/

Ber om ursäkt om tråden ligger på fel delforum.
Citera
2024-12-02, 18:57
Medlem
Jag vet inte om det är olika mellan olika modeller etc men när vi hade en ozongenerator fick vi inte vistas i lägenheten öht på flera dagar!
Citera
2024-12-02, 19:02
Moderator
Tystnads avatar
Man varken skall eller får vistas i lgh när ozon generatorn är i drift.

Ja det är skadligt , bara googla.

Om dina timmar orsakade skador kan vi inte bedöma här du får se tiden framöver.

Dock bör du dokumentera hela händelsen med foto , tidsangivelser , samt uppsöka en läkare och berätta och undersökas , begär ett intyg om dom hittar något konstiga värden.

Då kan du ju i framtiden stämma byggfirman om du får men av detta.
Citera
2024-12-02, 19:10
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Man varken skall eller får vistas i lgh när ozon generatorn är i drift.

Ja det är skadligt , bara googla.

Om dina timmar orsakade skador kan vi inte bedöma här du får se tiden framöver.

Dock bör du dokumentera hela händelsen med foto , tidsangivelser , samt uppsöka en läkare och berätta och undersökas , begär ett intyg om dom hittar något konstiga värden.

Då kan du ju i framtiden stämma byggfirman om du får men av detta.

Det var en privat hantverkare som skulle hjälpa till att renovera min lägenhet.
Har skrivit till hantverkaren varför han satte igång den när jag fortfarande var kvar i lägenheten utan någon förvarning för mig att fixa nytt boende.
Ska ta en bild på maskinen och gå ner till Bauhause och fråga just hur skadligt den kan vara om jag bodde kvar i lägenheten.
Antar att jag får gå ner till vårdcentralen med imorgon.

Vilket jävla as. Är riktigt förbannad.
Citera
2024-12-02, 19:16
Medlem
Har du inte fått några andra problem än torr i luftrören så är det ingen fara. Hade du fått i dig mera hade du fått huvudvärk och illamående också. Halsen är nog bättre i morgon.
Citera
2024-12-02, 19:25
Medlem
Varför användes inte jonisering alt en fogger?
Citera
2024-12-02, 19:29
Avstängd
Xandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Hur vill du att TS ska kunna svara på det? Det är inte han som är hantverkaren.
Citera
2024-12-02, 19:33
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Har du inte fått några andra problem än torr i luftrören så är det ingen fara. Hade du fått i dig mera hade du fått huvudvärk och illamående också. Halsen är nog bättre i morgon.

Så jag borde inte gå till vårdcentralen och kolla upp det? Med alternativet att driva påföljder mot hantverkaren för att han lämnade ozongeneratorn påslagen när jag var hemma
Citera
2024-12-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n

Det bildas väl ozon vid jonisering så det är ju olika olämpligt att sova i?
Citera
2024-12-02, 19:51
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
En hantverkare håller på att renovera min lägenhet. Han skulle använda sig av en sk Ozongenerator för att få bort vissa odörer som suttit fast i lägenheten sedan jag tog över. Han skulle ge mig förvarning när detta skulle ske så jag kunde hitta temporär bostad.

En morgon hade jag jobbat natt, kom hem skit trött, skulle sova. Han klampar in i lägenheten och sätter igång ozongeneratorn utan att förvarna sedan drar han för resten av dagen. Jag somnar och sover i 6-8 timmar. Vaknar och generatorn står på. Känner en kittlande torrhet i halsen och lite tung i lungan. Stänger av den.

Min fråga är nu, är detta okej? Är detta skadligt mot mig? generatorn stod på i rummet bredvid men med dörren öppen. Vet inte hur stark den är.
Ser ut ungefär som på bilden
https://www.odorstop.com/os2500uvren...plates-and-uv/

Ber om ursäkt om tråden ligger på fel delforum.

Ett medelvärde av 80 mikrogram/kubik är riktvärdet som anses acceptabelt under 8 timmar. Om du tar reda på maskinens effekt kan vi räkna ut din dos.

Ozon är giftigt och inte bra.

https://ki.se/imm/miljomedicinsk-ris...iskwebben/ozon

Edit:
Tydligen är 50 ppb/m3 dödligt i en timme alltså 50 000 ug/m3. Jag har för mig att ozon fungerar som kolmonoxid så man kvävs till slut. Oklart om du någonsin kom upp i dessa halter.
Senast redigerad av HaveFun 2024-12-02 kl. 20:29.
Citera
2024-12-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Hur vill du att TS ska kunna svara på det? Det är inte han som är hantverkaren.

Ja det har jag lyckats lista ut, var nog snarare en retorisk fråga då denne hantverkare hade lite för bråttom att ställa ut denna utan att säkerställa en god ventilering innan vederbörande var tillbaka i sin boning, en BioZone mindre hade varit ett bättre alternativ än det faktiska aggregatet.
Dessa är betydligt säkrare att vistas i än det som placerades ut.

Ozon är väl aldrig speciellt nyttigt att vistas i men finns ju grader i helvetet dock.
Nu såg ju denna ut som en Airmaster eller liknande och inte en jonex på hjul tack och lov men det spelar ingen roll men informationen till den boende har i vanligt vis fallerat,och det är illa.

Men någon större fara för liv och hälsan är dock uteslutande, dock inte bra såklart, men inget alarmerande.
Citera
2024-12-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Så jag borde inte gå till vårdcentralen och kolla upp det? Med alternativet att driva påföljder mot hantverkaren för att han lämnade ozongeneratorn påslagen när jag var hemma
Tror faktiskt att det är en bra grej att det skulle komma i din journal att du sökt vård för det som hänt. Även om det nu inte skulle vara någon fara alls. Händelsen blir i alla fall dokumenterad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in