Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 08:47
Medlem
JohnsJohns avatar
Såg den här artikeln på VF om en man som trakasserat en kvinna i flera år efter att ha hjälpt henne med trädgårdsarbete. Han dömdes nyligen för olaga förföljelse och skyddstillsyn, samt ska betala ett femsiffrigt skadestånd.

Det som sticker ut är hur långt det gick – sms, oanmälda besök, och till slut en konfrontation där han slet upp hennes bildörr. Han verkar ha varit väldigt påträngande och ignorerat alla hennes gränser. Enligt artikeln är mannen runt 60 år och från Värmland, men hans identitet nämns inte.

Är det någon här som vet vem det handlar om? Hela situationen känns riktigt obehaglig, och jag kan inte låta bli att undra vem den här mannen är. 🤔

Länk till artikeln: https://www.vf.se/2024/12/02/hon-bad...-farlig-d4016/

Vad tänker ni om det här?
Citera
Igår, 09:02
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnsJohn
Såg den här artikeln på VF om en man som trakasserat en kvinna i flera år efter att ha hjälpt henne med trädgårdsarbete. Han dömdes nyligen för olaga förföljelse och skyddstillsyn, samt ska betala ett femsiffrigt skadestånd.

Det som sticker ut är hur långt det gick – sms, oanmälda besök, och till slut en konfrontation där han slet upp hennes bildörr. Han verkar ha varit väldigt påträngande och ignorerat alla hennes gränser. Enligt artikeln är mannen runt 60 år och från Värmland, men hans identitet nämns inte.

Är det någon här som vet vem det handlar om? Hela situationen känns riktigt obehaglig, och jag kan inte låta bli att undra vem den här mannen är. 🤔

Länk till artikeln: https://www.vf.se/2024/12/02/hon-bad...-farlig-d4016/

Nja, artikeln är låst, så det är svårt att ha en åsikt, men du kanske kan skriva mer om vad som tidningen rapporterar..
Citera
Igår, 09:03
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnsJohn

Jag tänker på den här tråden: (FB) Är min granne en b*tch?
Citera
Igår, 09:10
Medlem
JohnsJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Nja, artikeln är låst, så det är svårt att ha en åsikt, men du kanske kan skriva mer om vad som tidningen rapporterar..
Här är artikeln omskriven, det är alltså inte en kopia av artikeln så upphovsrättsvurmarna kan vara lugna:

En kvinna från Värmland sökte hjälp med sin trädgård under våren 2020 och fick kontakt med en 60-årig man som erbjöd sig att hjälpa till. Efter att arbetet var klart blev mannen dock påträngande och vägrade lämna henne ifred. Trots att kvinnan tydligt visade att hon inte ville ha någon kontakt fortsatte mannen att höra av sig med sms och oanmälda besök.

I sina meddelanden skrev mannen exempelvis ”Tänker på dig” och ”Önskar dig en glad midsommar från en ledsen vän.” Detta pågick i flera år, särskilt kring högtider och helger, vilket skapade stor obehag för kvinnan. Vid ett tillfälle, hösten 2021, tog det en skrämmande vändning. När kvinnan körde hem från jobbet fick hon en känsla av att hon blev förföljd av en bil. Hon försökte skaka av sig den genom att ta andra vägar, men när hon kom hem möttes hon av mannen vid sin bil. Han slet upp dörren och skrek: ”Varför gör du så här mot mig? Jag är inte farlig.” Kvinnan har berättat att hon fruktade för sin säkerhet och trodde att han skulle skada henne.

Mannen åtalades sommaren 2023 och har under rättegången hävdat att han aldrig hade för avsikt att skrämma kvinnan. Han menade att hans handlingar inte var farliga och att han bara ville ha kontakt. Tingsrätten gjorde dock en annan bedömning och dömde mannen för olaga förföljelse. Straffet blev skyddstillsyn, och han måste även betala ett femsiffrigt skadestånd till kvinnan för att ha kränkt hennes integritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in