Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-03, 15:53
Medlem
Hivmannnens avatar
Måste komma på vad jag ska bygga i år, har ett gäng med ideer men kan inte bestämma mig!
Citera
2024-12-03, 16:02
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Måste komma på vad jag ska bygga i år, har ett gäng med ideer men kan inte bestämma mig!
Ska bli väldigt spännande att se vad det till slut blir. Du har alltid så roliga detaljer i dina bidrag som jag, och säkert fler med mig, ser fram emot.
Citera
2024-12-03, 16:02
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Tack och lov för det, klokt beslut
Ja mycket bra Alla flashbackares lika värde. Dvs rika flashbackare skall inte kunna köpa sig till en vinst med hjälp av maskiner
Citera
2024-12-03, 16:13
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Det är ju så klart taktik. Man kan ju tänkas undanhålla huset in i det sista för större chans till vinst
Är det inte tvärtom, först hus får mest exponering?
Citera
2024-12-03, 16:21
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Så kan man också se det.
Slänger man in ett knockout-bidrag i sista minuten så finns det inte så mycket tid för någon att försöka överträffa det.

Så det går väl att se det på olika sätt.
Citera
2024-12-03, 16:24
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Vi har diskuterat det hela och kommit fram till följande beslut.

Om man har cement i är den inte att räkna som ätbar enligt förtydligandet under regel nr 6:
"Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar, med undantag för belysning och bomull."
I regel nr 5 står det följande:
"Självklart ska den som tävlar även ha byggt pepparkakshuset själv, även om viss assistans av andra är tillåten."
Om Pepparkakshuset är skapat med hjälp av en 3D-printer så är det 3D-printern som byggt huset med viss assistans av ägaren. Den assistans personen fått från 3D-printern överstiger därför kraftigt vad som är tillåtet enligt regeln.

Så nej, det är inte tillåtet.
Bra regler, inga 3D-printers och cementkakor.
Citera
2024-12-03, 16:28
Medlem
dod-at-sveaskogs avatar
Titel: Valhall

Huset började dö luftfuktighetsdöden (precis som mitt bygge förra året) när jag byggde ihop det så jag gjorde klart och fotograferade i panik, precis när taket började rasa in. Tyvärr så glömde jag lappen och kom inte på det förrän nu när jag skulle ladda upp bilderna. Så jag antar att jag blir diskvalificerad

"Alla som komma till Odens boning
känna igen den genast:
sköldtäckt, med spjut till sparrar, är huset,
bänkarna strödda med brynjor.

Alla som komma till Odens boning
känna igen den genast:
det hänger en varg väster om porten,
en örn sitter lutad däröver."
Grimnesmal, vers 9-10

Hus av pepparkaka dekorerat med kristyr, sköldarna på taket är noblesse med ätbart guldpulver, Oden, vargen, korpen och spjuten är av marsipan och sockerpasta, bifrost av smälta karameller.

https://ibb.co/album/52z9JC

Här är noblesse, guldpulver, vit kristyr, karameller, svart marsipan och vit sockerpasta. Och samma vägg. Så mycket bevis jag kan presentera!
https://ibb.co/BwqvZP7

-------------------------
Lade in den sista texten i inlägget, samt bildlänken, från ett kompletterande inlägg för tydlighetens skull /Moderator
Senast redigerad av Jultrollet 2024-12-03 kl. 17:13.
Citera
2024-12-03, 16:35
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dod-at-sveaskog
Titel: Valhall

Huset började dö luftfuktighetsdöden (precis som mitt bygge förra året) när jag byggde ihop det så jag gjorde klart och fotograferade i panik, precis när taket började rasa in. Tyvärr så glömde jag lappen och kom inte på det förrän nu när jag skulle ladda upp bilderna. Så jag antar att jag blir diskvalificerad

"Alla som komma till Odens boning
känna igen den genast:
sköldtäckt, med spjut till sparrar, är huset,
bänkarna strödda med brynjor.

Alla som komma till Odens boning
känna igen den genast:
det hänger en varg väster om porten,
en örn sitter lutad däröver."
Grimnesmal, vers 9-10

Hus av pepparkaka dekorerat med kristyr, sköldarna på taket är noblesse med ätbart guldpulver, Oden, vargen, korpen och spjuten är av marsipan och sockerpasta, bifrost av smälta karameller.

https://ibb.co/album/52z9JC
Oj, det var snabbt jobbat! Men du, har du inte lite delar kvar som du kan sätta en lapp bredvid? Bara så att man ser något av det du gjort räcker på ett nytt foto.
Citera
2024-12-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Jo men tråden visar ju att flashbackare med ekonomisk styrka och kapacitet mobiliserar och då kan det va smart att vänta ut läget
Citera
2024-12-03, 16:40
Medlem
dod-at-sveaskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Oj, det var snabbt jobbat! Men du, har du inte lite delar kvar som du kan sätta en lapp bredvid? Bara så att man ser något av det du gjort räcker på ett nytt foto.

Ja det var det som blev det knepiga, eftersom jag inte kom på det förrän huset var uppätet.... T.om. skivan som huset stod på slängdes
Men jag ska ta en bild på samma hörn med lite noblesse och guldpulver och svart marsipan så kanske det är tillräckligt övertygande
Citera
2024-12-03, 16:46
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ja det var det som blev det knepiga, eftersom jag inte kom på det förrän huset var uppätet.... T.om. skivan som huset stod på slängdes
Men jag ska ta en bild på samma hörn med lite noblesse och guldpulver och svart marsipan så kanske det är tillräckligt övertygande
Aj då, men ja gör det så ser vi att det är samma plats osv. Då har du gjort vad du har kunnat.

Men tänk på det nu allihop som tävlar: det är nog det vanligaste misstaget man gör, att inte få med ett foto med användarnamn och årtal vid/på bygget när man skickar in sitt bidrag. Ta därför en extra koll innan ni äter upp eller slänger era verk.
Citera
2024-12-03, 17:03
Medlem
Citat:
Är det nävertak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in