Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-03, 19:39
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Nei, men herregud ärtsoppan. Hun konstaterer jo bare det alle vet, uten å klage. Det er jo ingen annen bane hvor distanseløpere i fortvilelse må legge inn så enormt mye mer energi enn de andre, uten å få noe igjen for det. Hun var fornøyd med sin innsats, og verken hun, eller vi andre, hadde det som målsetning at hun skulle være "julestjerne" i Ruka. Det er jo ikke det smarteste å være, som alle vet.

Hun sa så her om det:
"– Vi gjorde et realt forsøk på å prøve å gå et jevnt løp og male dem i stykker. Det holdt ikke helt. Jeg tar i hvert fall med meg at jeg føler at jeg er i form. Jeg føler at jeg gjør et mye bedre skirenn enn jeg gjorde på Beitostølen. At jeg går bedre teknisk på ski. Det er godt å ha en god følelse inni seg."

Og på direkte spørsmål om løypa:
"Du skulle ønske det var tøffere ?
– Ja, eller... Du går opp en bakke, og så kan du sette deg i hocke ned og få en ekstrem dragsug-effekt av å komme bakfra. Det er natt og dag å gå først og ligge bak i gruppen. Sånn sett er løypen litt annerledes enn andre skirenn vi går, men sånn skal det være. Vi skal ha begge deler. "

Den eneste måten å vinne på som distanseløper, er faktisk å være i en helt annen klasse enn alle andre. Frida kalte en spade for en spade for en tid tilbake, og sa det som det var, uten at vi her hadde behov for verken lese mellom noen rader, eller komme med skitprat om henne av den grund.
Hur kändes det annars där ute?
– Det var skittråkigt. Det spelar ingen roll där ute hur stark du är för backen är för kort och får du några sekunder så täpps det igen utför, säger Karlsson

https://www.expressen.se/sport/langd...ara-en-parodi/

Alright, vi får vara överens om att inte vara överens, jag uppfattar "andemeningen" i Johaugs prat och ansiktsuttryck som om hon har svårt att ta utfallet i loppet och att hon insinuerar att det är banan som det är fel på....alltså kanske inte bokstavligt....men man kan tolka mellan raderna vad hon vill säga på ett tydligt sätt, hon är inte så ödmjuk egentligen
Citera
2024-12-03, 20:21
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Alright, vi får vara överens om att inte vara överens, jag uppfattar "andemeningen" i Johaugs prat och ansiktsuttryck som om hon har svårt att ta utfallet i loppet och att hon insinuerar att det är banan som det är fel på....alltså kanske inte bokstavligt....men man kan tolka mellan raderna vad hon vill säga på ett tydligt sätt, hon är inte så ödmjuk egentligen
Ja, ja, men begynner ikke regelboken om va som er akseptabelt beteende for utenlandske utøvere som er oppe og noser på de svenske damenes nivå å bli lite vel komplisert nu mon tro ?
( selv har jeg ramlet av lasset i forsøket på å forstå den for lenge siden )
Citera
2024-12-03, 22:06
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ja, ja, men begynner ikke regelboken om va som er akseptabelt beteende for utenlandske utøvere som er oppe og noser på de svenske damenes nivå å bli lite vel komplisert nu mon tro ?

Har inget att göra med vad våra svenska damåkare gör eller inte gör. Johaug har länge haft ovanan att hitta svepskäl till nederlag. Tydligen har den inte försvunnit under frånvaron. Såklart är det upp till var och en vad man tycker men själv har jag alltid haft svårt för hennes gnälliga attityd.
Citera
2024-12-03, 23:02
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
haha...nja Johaug har alltid haft ett stort ego, och hon har alltid varit lika dålig på att dölja det men ska bli spännande att se om hennes prestationer i Ruka var hennes lägstanivå - eller högstanivå, om hennes lägstanivå är så mycket bättre en tex Ebbas lägstanivå så blir det en intressant säsong...
Citera
2024-12-04, 09:08
Medlem
Citat:
Nei, men herregud ärtsoppan. Hun konstaterer jo bare det alle vet, uten å klage. Det er jo ingen annen bane hvor distanseløpere i fortvilelse må legge inn så enormt mye mer energi enn de andre, uten å få noe igjen for det. Hun var fornøyd med sin innsats, og verken hun, eller vi andre, hadde det som målsetning at hun skulle være "julestjerne" i Ruka. Det er jo ikke det smarteste å være, som alle vet.

Hun sa så her om det:
"– Vi gjorde et realt forsøk på å prøve å gå et jevnt løp og male dem i stykker. Det holdt ikke helt. Jeg tar i hvert fall med meg at jeg føler at jeg er i form. Jeg føler at jeg gjør et mye bedre skirenn enn jeg gjorde på Beitostølen. At jeg går bedre teknisk på ski. Det er godt å ha en god følelse inni seg."

– Ja, eller... Du går opp en bakke, og så kan du sette deg i hocke ned og få en ekstrem dragsug-effekt av å komme bakfra. Det er natt og dag å gå først og ligge bak i gruppen. Sånn sett er løypen litt annerledes enn andre skirenn vi går, men sånn skal det være. Vi skal ha begge deler. "

Den eneste måten å vinne på som distanseløper, er faktisk å være i en helt annen klasse enn alle andre. Frida kalte en spade for en spade for en tid tilbake, og sa det som det var, uten at vi her hadde behov for verken lese mellom noen rader, eller komme med skitprat om henne av den grund.
Hur kändes det annars där ute?
– Det var skittråkigt. Det spelar ingen roll där ute hur stark du är för backen är för kort och får du några sekunder så täpps det igen utför, säger Karlsson

https://www.expressen.se/sport/langd...ara-en-parodi/

Jag tycker du är orimlig och inte verkar förstå mänsklig kommunikation något vidare när du inte kan erkänna att Johaug skyller ifrån sig på banorna och kritiserar dessa som finsk Media också skrivit om. Dessutom är detta något Johaug gör om och om igen. Det är inte normalt vuxet beteende att ha sådana skygglappar.
Citera
2024-12-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Har inget att göra med vad våra svenska damåkare gör eller inte gör. Johaug har länge haft ovanan att hitta svepskäl till nederlag. Tydligen har den inte försvunnit under frånvaron. Såklart är det upp till var och en vad man tycker men själv har jag alltid haft svårt för hennes gnälliga attityd.

Nåt jag kan ifrågasätta är hennes sätt att putta över allt favoritskap på andra före loppet och sen stå och förklara varför hon inte vann, i det här fallet banor som passar illa. Varför detta försvar om du ändå inte är en favorit på förhand, då borde ju en fjärdeplats vara helt otroligt bra. Sen förstår jag att media ställer sina frågor på sitt sätt men hon är såpass gammal och rutinerad vid det här laget att hon borde ha lärt sig att kunna ducka kärnfrågan på ett snyggt sätt.
Citera
2024-12-04, 09:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Nåt jag kan ifrågasätta är hennes sätt att putta över allt favoritskap på andra före loppet och sen stå och förklara varför hon inte vann, i det här fallet banor som passar illa. Varför detta försvar om du ändå inte är en favorit på förhand, då borde ju en fjärdeplats vara helt otroligt bra. Sen förstår jag att media ställer sina frågor på sitt sätt men hon är såpass gammal och rutinerad vid det här laget att hon borde ha lärt sig att kunna ducka kärnfrågan på ett snyggt sätt.

Bra skrivet. Huvudet på spiken.
Citera
2024-12-04, 10:36
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ja, er mye trams. For etter tips fra Alki fikk jeg med med en podcast med Jonna, hvor hun derimot viste seg å være den mest veltalende, analyserende og genuint kloke av dem alle.

Nja, du glömde Linn Svahn - bäst på allt - kommunikation, analyser, vältalig, ärlig, klokast…

Jonna tycker jag är svår att få grepp om, likt Kristine Stavås-Skistad…
Citera
2024-12-04, 12:28
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Vilke utøvere man liker som person eller ikke, er det ingen andre som kan ifrågesette. Det går på personkjemi. Selv kjente jeg på en alvorlig "clash of personalities" med Maja D. Men forholdt meg aldri til annet enn det hun ordrett selv sa. Om noen hadde skrevet om hennes ord til noe som hørtes verre ut, ville jeg rettet dem på det.

Diskusjoner bør ha sanningen og fakta som grundlag for at de i det hele tatt skal ha noen verdi.
Mine sympatier eller antipatier for Johaug som person, har jeg ikke sagt noe om, men det her er ingen diskusjon om det. Jeg mener at alle skal ha rett til å kritiseres på va de virkelig sier, og ikke kveldspressens click-vennlige artikler. Og hennes egne ord her i denne saken, klarte jeg rett og slett ikke å bli opprørt over.

Hun sa så her om det:

Senast redigerad av Ski-entusiasten 2024-12-04 kl. 12:52.
Citera
2024-12-04, 17:42
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tycker du är orimlig och inte verkar förstå mänsklig kommunikation något vidare när du inte kan erkänna att Johaug skyller ifrån sig på banorna och kritiserar dessa som finsk Media också skrivit om. Dessutom är detta något Johaug gör om och om igen. Det är inte normalt vuxet beteende att ha sådana skygglappar.

Johaug är van att få prinsessbehandlingen, framför allt i Norge där de i åratal riggat VC/VM banorna och förutsättningarna för henne. Nu får hon inte det något mer och då har hon svårt att formulera sig, särskilt smart har hon ju aldrig varit.
Citera
2024-12-06, 13:29
Medlem
Shut up donnies avatar
Trist att de har överlägsna skidor idag.
Citera
2024-12-08, 15:32
Medlem
Nä du Linn Svahn skidåkningen har tydligen inte utvecklats för Johaug vinner fortfarande!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in