Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 04:26
Medlem
Hur betalas yield ut? Och hur räknar man på det? Vad händer om det inte blir en divend?
Citera
Igår, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslen
Hur betalas yield ut? Och hur räknar man på det? Vad händer om det inte blir en divend?
Får jag fråga varför du är intresserad av aktier som ger direktavkastning?

Om en aktie inte har någon utdelning, så är det inte som så att någon utdelning bara försvinner i tomma intet. Går aktien bra så ökar värdet, och ganska ungefär med den utdelning du annars hade fått.

Utdelningen investeras istället i bolaget.

Du kan alltså precis lika gärna sälja x aktier och ta ut dina pengar den vägen. Marginellt krångligare, och om du har få aktier, kanske att du tappar lite på att du behöver betala courtage när du säljer.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 04:38.
Citera
Igår, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Får jag fråga varför du är intresserad av aktier som ger direktavkastning?

Om en aktie inte har någon utdelning, så är det inte som så att någon utdelning bara försvinner i tomma intet. Går aktien bra så ökar värdet, och ganska ungefär med den utdelning du annars hade fått.

Utdelningen investeras istället i bolaget.

Du kan alltså precis lika gärna sälja x aktier och ta ut dina pengar den vägen. Marginellt krångligare, och om du har få aktier, kanske att du tappar lite på att du behöver betala courtage när du säljer.
Så det antingen ökar vardera eller jag får utdelning?
Citera
Igår, 04:46
Medlem
Har läst på om det och varit intresserad men kan inte allt
Citera
Igår, 04:52
Medlem
Citat:
Så det antingen ökar vardera eller jag får utdelning?
Du har en X-dag, om du har aktien dagen innan den och utdelningen visar sig vara 1 sek, så kommer aktien att vara värd 1 sek mindre dagen efter.

Sedan får man naturligtvis ta hänsyn till vanliga svängningar.

Utdelningsaktier är inget magiskt. Däremot är det ofta aktier i lite mer mogna bolag, som inte svänger så mycket. Lite mindre risk, men samtidigt mindre chans till stor vinst (och förlust).

Utdelningsdagen bestäms oftast på bolagsstämman, x-dag är oftast dagen efter. Där brukar det vara svårt att hänga med, men för det mesta får man hints om hur läget är innan stämman. Men det få ju även alla andra :-)
Citera
Igår, 04:59
Medlem
Citat:
Har läst på om det och varit intresserad men kan inte allt
Tänk lite så här:

De flesta som sysslar med aktier och värdepapper är superprofessionella. En amatör som du eller jag kan ha tur och göra klipp, men vi kan också tappa som tusan om det skiter sig.

Över tid, om man vill att det ska gå bra, så är indexfonder det bästa. Blandade sådana. Sedan går det inte att komma ifrån att det är skitkul och vansinnigt häftigt att sitta på bussen och klicka hem Alfa Laval för en kvarts miljon... Speciellt när kollegan kvittrar om att hon äntligen fått råd med en väska för tio tusen. Då är man bara tyst och njuter av livet, haha.

Så utdelningsaktier är inget magiskt. Inget värde försvinner om de inte delar ut. Eller jo, kanske om det är Northvolt. Det hade för övrigt gått ännu sämre om de haft utdelning.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 05:02.
Citera
Igår, 05:02
Medlem
Den aktien jag köpt har suspendat divend tror jag men den har fortfarande en yield
Citera
Igår, 05:04
Medlem
Citat:
Den aktien jag köpt har suspendat divend tror jag men den har fortfarande en yield
Vilket värdepapper är det?

Jag handlar så gott som enbart på Stockholm, och då bara aktier och fonder, så har jag riktigt dålig koll på utländska vokabulär. Är för gammal för att ta stora risker.

Men det låter som en utdelning är indragen. Och sånt brukar aldrig vara bra.

Är det en aktie, obligation, eller vad? Du kan hitta dess värde på börsen där du handlat. Även information om utdelning.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 05:10.
Citera
Igår, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vilket värdepapper är det?

Jag handlar så gott som enbart på Stockholm, och då bara aktier och fonder, så har jag riktigt dålig koll på utländska vokabulär. Är för gammal för att ta stora risker.

Men det låter som något är indraget. Och sånt brukar aldrig vara bra.

Är det en aktie, obligation, eller vad? Du kan hitta dess värde på börsen där du handlat. Även information om utdelning.
First republic bank är det i USA
Citera
Igår, 05:24
Medlem
Citat:
First republic bank är det i USA
Den har rasat helt sjukt mycket, och gör fortfarande.

Vet inte vad det är för bank, eller vad som hänt, men ska man handla i sådana aktier så ska man vara en supersnabb daytrader och vilja ta risker. Men då handlar det om nu, inte då. Mer att bolagen är nära kk. Jag lekte lite med SAS, men det var mest för att det var kul. Och jag får väl rama in mitt papper om företagets rekonstruktion från KROLL Rekonstruktion :-)

Senaste kursen verkar vara 0.06 cent.

Man brukar kalla de här aktierna för "frimärktsaktier", aktier som är "billiga" per styck, men det innebär inte att de är billiga i ordets rätta bemärkelse.

Det finns företag som har som syssla att sälja sånt här. Speciellt i USA. Du får titta på filmen "The Wolf of Wall Street".

Hoppas du inte förlorade allt för mycket.

Berätta gärna hur det kom sig att du köpte aktierna, och ungefär när.

Och gör en nystart med indexfonder på Avamza, Nordnet eller Montrose :-)

Lite svårt att få fram en länk på kursen, men om inte den här funkar kan du söka på typ kurs och aktiens namn. https://www.google.com/search?q=firs...ank+aktie&rlz=
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 05:39.
Citera
Igår, 06:06
Medlem
jewclaws avatar
Har du vidtagit en advekat TA?
Citera
Igår, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Har du vidtagit en advekat TA?
Från jurister nej.