Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-03, 01:01
Medlem
jewclaws avatar
KaLi LINUX

För att man kan hacka i det, har provat massa andra typ fedora, ubuntu, lime, ja you name it men dom suger, kan lika gärna köra windows isåfall Kali är bäst när det kommer till hacking. CyBer SECURITYU
Citera
2024-12-04, 05:12
Avstängd
GlitchQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
KaLi LINUX

För att man kan hacka i det, har provat massa andra typ fedora, ubuntu, lime, ja you name it men dom suger, kan lika gärna köra windows isåfall Kali är bäst när det kommer till hacking. CyBer SECURITYU

kali är inget man kör som sitt primära OS, utan man sätter upp en virtuell maskin som man sedan fimpar. Eller flera stycken

"För att man kan hacka i det"

Är du 14 år mentalt eller? Du kan "hacka" i viken dist som helst. kali är bekväm för att den redan en preppad med en massa verktyg. Men dom verktygen kan du sätta upp i vilken dist som helst.
Men som sagt, den är inte tänkt som ett användar-OS utan som en disposable VM.
Men kalis drake är cool. Fast du blir inte hacker för att du har den som bakgrundsbild.

För att återgå till trådens ämne : Ultramarine Linux är riktigt fin. Den förtjänar mer uppmärksamet.
Senast redigerad av GlitchQueen 2024-12-04 kl. 05:17.
Citera
2024-12-04, 14:47
Medlem
Min favorit är "Linux Lite".
Citera
2024-12-11, 11:43
Medlem
Bunsenlabs med openbox har fungerat bra för mej.
Citera
2024-12-11, 12:23
Medlem
Kubuntu 24.10.
Lite tråkigt svar men det för att KDE är den mognaste skrivbords-miljön enligt mig samt för att Debian/Ubuntu som bas garanterar ett stabilt system där 99.9% av all mjukvara är smidigt att installera samt bättre hårdvara/laptop stöd än övriga Linux versioner.

Försökte med openSUSE ett tag men blev less på att vissa program var så komplicerade att få att fungera. Tid är pengar som dom säger.
Citera
2024-12-11, 14:32
Medlem
roleones avatar
Citat:
KaLi LINUX

Suck... Din sopa. Du vet att Kali är baserat på Debian va?
Citera
2024-12-11, 15:49
Avstängd
var ett tag sedan jag höll på med Linux, men mest använde jag Ubuntu, både med arbete o på fritid.

mest meckande och lärande har det nog vart med arch och alpine, med nöje

ska nog dra ner alla tre(xubuntu) och testa på min "nya" laptop. gick inte så bra igår med de som fanns på min gamla hirens bootCD från 2015 typ.
Citera
2024-12-13, 00:15
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Suck... Din sopa. Du vet att Kali är baserat på Debian va?
Men hur är det relevant menar du? Min version av Kali har en moddad kernel som jag skrivit själv.. Debian och Ubuntu kan suga min fedte (ur ett säkerhetsperspektiv((cyber security))) om man säger så.
Citera
2024-12-13, 09:02
Medlem
roleones avatar
Citat:
Men hur är det relevant menar du? Min version av Kali har en moddad kernel som jag skrivit själv.. Debian och Ubuntu kan suga min fedte (ur ett säkerhetsperspektiv((cyber security))) om man säger så.

Som du skrivit själv? Tveksamt. Så du tror alltså att du kan skriva en säkrare kernel än mainline?

Vad menar du ens? Verktygen som kommer förinstallerade? De finns alla i antingen universe, Kalis mirrors, i ppa:er, eller att bygga från source. Med en tillräckligt sofistikerad cloudinit kan du sätta upp “ditt eget Kali” på en helt vanlig Debian eller Ubuntu server.
Senast redigerad av roleone 2024-12-13 kl. 09:04.
Citera
2024-12-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Som du skrivit själv? Tveksamt. Så du tror alltså att du kan skriva en säkrare kernel än mainline?

Han menar nog att han kompilerat kärnan själv, eller möjligen kommenterat ut en rad någonstans eller applicerat en patch

Låter verkligen som en tonårig script-kiddie
Citera
2024-12-13, 17:05
Avstängd
hr4fninns avatar
Ubuntu
Citera
2024-12-13, 17:41
Medlem
Gäller frågan skrivbordsdist? I sådant fall kör jag Ubuntu sedan många år.

Om frågan är mer generell så har jag ingen enskild favoritdist utan då är mina favorinter Ubuntu, Debian, Alpine, OpenWrt, utan någon speciell ordning. Istället är det vad jag ska använda den till som bestämmer vilken jag väljer.

OpenWrt är en routerdist, Alpine är bra för containrar i t.ex. Docker då den tar lite utrymme, Debian tycker jag om på servrar, och som sagt köra jag Ubuntu på skrivbordsdatorer (men även vissa servrar eftersom LXD kom till Ubuntu först).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in