Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-02, 13:12
Medlem
musttomtes avatar
Opensuse med opi och yast är guld. Gärna med Chrome OS!
Citera
2023-01-27, 05:15
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uziexilsvensk
Just nu har jag tre datorer som jag kör Linux på. En laptop, som jag dualbootar Windows 10 samt Mx Linux på.

Sen har jag en laptop med Lubuntu på. En Raspberry med Raspberry Pi Os. Har även två till stationära burkar en med Mac OS samt en med Windows 10.

Mina favoritdistar brukar vara Gentoo eller Debian baserade.

Körde Lubuntu i många år sen prövade jag Mx och allt gick jättefort att konfigurera samt installera. Snyggt stilrent system baserat på Debian Stable. Min nuvarande favoritdist.

I början av mina Linux dagar använde jag mig av Gentoo p.g.a den mycket goda dokumentationen i cirka 5 år utan att ens ha något annat system, förutom ett IP COP system. Det var kul då, sedan var Gentoo baserade Sabayon roligare. Även testat massa andra distar. Nu vill jag bara att allt ska fungera från start då är Mx kanon.

För den som vill pröva flera system inne i ett så går det bygga upp dem i chroot om man inte vill hålla på o jävlas med VirtualBox, quemu,vmware m.fl
Vet du hur man kan ordna engelska som systemspråk men vanliga svenska inställningar i övrigt? Det gäller nu mx men egentligen många andra distar också, men hittar inga bra fungerande lösningar. För mig är det ett mysterium att man inte alltid separat kan välja språk och landsinställningar separat även fast det fungerar så i ca 1/3 av de olika distarna. Har Spiral Linux på en annan dator där det fungerar så men på denna vill jag ha mx linux.
Citera
2023-01-27, 07:49
Medlem
Jag gillar Parrot os, för det fungerar även bra på ARM64. Sen finns det ett flertal olika versioner att ladda ner. Parrot Home edition, Parrot Security, Parrot Architect, Parrot Hack the Box. Till ARM64 finns Home edition, Security samt Core. Parrot Core till ARM64 är det endast kärnan som laddas ner och flashas på ett usb minne, sedan bygger man vidare med skrivbord samt de program man behöver.

Jag har alla Parrot x64 i Virtualbox samt alla ARM64 som jag kör i en Raspberry Pi 4b ARM64.
Citera
2023-01-27, 09:28
Medlem
doncroces avatar
Linux Mint, bästa desktop versionen av Ubuntu.
SkiffOS, en buildroot för embedded devices som alltid måste funka.
Senast redigerad av doncroce 2023-01-27 kl. 09:31.
Citera
2023-01-27, 09:56
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Linux Mint, bästa desktop versionen av Ubuntu.

Helst vill att så få som möjligt har gjort ändringar som är mest av personlig eller en nytta som man själv störs av. Mint har i vissa uppsättningar varit minst sämst och det betyder bra i praktiken.

Man ska även tänka på att Linux utvecklas med en enorm hastighet och efter att ha installerat den senaste versionen efter man länge till slut behärskar den förra och vet exakt viken fil som ska editeras för nätverket, så måste man lära om allting då det är oftast ett helt annat system kan man säga det är uppbyggt på och man måste gå genom hela etc och kolla i alla mappar vad alla filer innehåller. Hade man byggt en eget dist hade min varit baserat på något i grundet enklare liknade Raspberry Pi OS.
Citera
2023-01-27, 21:26
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Hade man byggt en eget dist hade min varit baserat på något i grundet enklare liknade Raspberry Pi OS.

Raspberry Pi OS bygger på Debian. Så det torde ju vara definitionsmässigt enklare att helt enkelt använda Debian rakt av.
Citera
2023-01-29, 17:19
Moderator
oilslicks avatar
Jag har kört på Fedora i runt tio år nu och börjar fundera på att göra ett eget OS med Linux from scratch.
Mest bara som en kul grej plus att fördjupa mig mera i Linux.

Fedora passar mig riktigt bra plus att jag gillar GNOME.
Citera
2023-01-30, 01:23
Medlem
EndeavourOS. Bäst i test.
Citera
2023-01-30, 18:55
Medlem
Pojkekorvs avatar
Favorit och favorit.

Jag gillar iallafall Linux Mint, och känner mig bekväm med det. Har mest använt Debian/Ubuntu baserade distros för jag känner mig bekväm med det. Har idagsläget inget intresse av att byta på den hårdvaran jag har.

Skulle kanske använda något annat om jag skaffar en ny laptop, då kanske jag skulle testa Fedora. Flatpaks framtåg har i stor del gjort av mindre vikt av att välja distrobution.
Citera
2023-01-31, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vet du hur man kan ordna engelska som systemspråk men vanliga svenska inställningar i övrigt? Det gäller nu mx men egentligen många andra distar också, men hittar inga bra fungerande lösningar. För mig är det ett mysterium att man inte alltid separat kan välja språk och landsinställningar separat även fast det fungerar så i ca 1/3 av de olika distarna. Har Spiral Linux på en annan dator där det fungerar så men på denna vill jag ha mx linux.

Går säkert genom nåt fulhack i terminalen, varit med en gång och hjälpt till att översätta en dist till Svenska, längesen nu.

Har sålt undan det mesta av mitt datorskrot, bytt land igen och bor för närvarande på Hostel så kommer inte kunna kolla upp detta. Men min erfarenhet är att det mesta brukar gå att lösa genom terminalen och lite kodande. Happy hacking.
Citera
2023-01-31, 08:21
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uziexilsvensk
Går säkert genom nåt fulhack i terminalen, varit med en gång och hjälpt till att översätta en dist till Svenska, längesen nu.

Har sålt undan det mesta av mitt datorskrot, bytt land igen och bor för närvarande på Hostel så kommer inte kunna kolla upp detta. Men min erfarenhet är att det mesta brukar gå att lösa genom terminalen och lite kodande. Happy hacking.
Jag klarar mig ändå för det finns alternativa distar. Men stör mig på att en sådan populär dist som mx linux inte når ända fram och enkelt fixar det problemet. Och jag stör mig också på att det alltså är tämligen oklart hur man gör för att ändra inställningar. Försökte på det viset som nämndes ("configure locales" nånting) men det fungerade helt enkelt inte. Att det går att göra är självklart, hur vet jag inte.
Citera
2023-01-31, 12:46
Medlem
Måste nästan bli raspbian då enbart för att man snabbt efter ha brännt in ny image via dd sen snabbt boota in och via raspi-config verktyget sen expandera filsystemet så att automatiskt all tillgänglig ledig plats på minneskortet blir tillgänglig.

Tycker detta är lite krångligt på andra linux distributioner där man måste hålla på med parted/gparted
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in