Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-25, 00:37
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Fast Wayland har du även på Ubuntu och det kan enablas ganska lätt:

https://linuxconfig.org/how-to-enabl...-22-04-desktop

Prövade att köra in debian på en gamla core2duo maskin, maskinen är ombyggd med SSD och har 8 GB , men är ca 10 år gamla. Känns riktig snabb..
Citera
2022-07-13, 10:52
Medlem
80talistens avatar
Inte alls så erfaren av linux. För ett antal år sen testade jag Gallium OS på en Toshiba Chromebook jag hade. Men det kändes inte som det fungerade så bra i den. På senaste tiden har jag testat Ubuntu, sen Kubuntu. Inget av dem tilltalade mig. Sista jag testade var Manjaro Gnome där började allt falla på plats. Testade slutligen Manjaro KDE och där bytte jag inte längre. Är otroligt nöjd med Manjaro KDE så här långt.
Citera
2022-07-13, 11:26
Medlem
Överlag spelar det ju inte så stor roll vill jag hävda. Linux är så jävla modulärt att du ändå kan morfa en distro hela vägen tills det blir exakt en annan - det enda är ju så att säga vad du startar med för mjukvara. Personligen kör jag kubuntu, för jag har ett liv och vill inte spendera hälften av det livet på att konfa grejer manuellt (vilket jag från erfarenhet kan säga är fallet i ex. Arch), samtidigt som jag tycker KDE är jävligt mycket mer sweet än Gnome. Har också funderat på om man ska köra en tiling window manager, men återigen, har ett liv, så det har inte blivit något med det.
Citera
2022-11-19, 22:10
Medlem
I dagsläget kör jag på Fedora Linux, sedan Gnome blev bra igen med 40-serien föredrar jag Fedoras kombination av bleeding edge och stabilitet. Fungerar väldigt bra på min Thinkpad-laptop också.

Lite full cirkel över det, började min Linux-bana med Red Hat Linux 5 på det glada 90-talet och körde efter det en serie SuSE Linux- och Linux Mint-distar innan jag gick över till Mac-datorer ett gäng år. Är än så länge väldigt nöjd med Fedora Linux, uppdaterade nyligen till utgåva 37 och det är en ren fröjd hittills.
Citera
2022-11-20, 07:46
Avstängd
Niggerss avatar
Vill man pröva linux, så pröva dom stora distrubtionerna som ubuntu , fedora och debian. Inte för dom är bäst alla gånger ,men det finns väldig mycket färdiga artiklar på hur man löser olika problem. Sedan är det så olika distar fungera oklika bra på olika hårdvara. Har man modern dator kanske ubuntu är bra, men har men en äldre dator så funger debian bättre.
Citera
2022-11-20, 09:25
Medlem
Jag fastnade för Ubuntu eftersom alla menyer, mappar och dylikt genomgående översattes korrekt till svenska. Andra distron jag testade var sådant blandat med engelska. Det kändes ogenomtänkt och slarvigt, så jag litade inte på dem.
Citera
2022-11-21, 14:42
Medlem
attackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Jag fastnade för Ubuntu eftersom alla menyer, mappar och dylikt genomgående översattes korrekt till svenska. Andra distron jag testade var sådant blandat med engelska. Det kändes ogenomtänkt och slarvigt, så jag litade inte på dem.

Ubuntu användare här med, men har aldrig installerat det på svenska.

Tycker det ser så fult ut på svenska, sen tycker jag att det alltid tar 4 gånger längre att förstå ett logginlägg/felmeddelande på svenska för att man behöver översätta det till egelska igen för att förstå det.
(Det gäller även på Windows installationer)
Upplever det som att allt är kört via Google translate eller så.
Citera
2022-11-21, 14:47
Medlem
attackes avatar
Min primära dist är Ubuntu för att det är lätt att hitta inforation för det och följer man guider/exempel bruklar alltid det vara finnas med.
Körde tidigare Debian men Ubuntu käns mer komplett.
Både på Desktop samt Servrar.

Ska det vara små appliances så använder jag Alpine Linux pga storleken och för att den är så smidig att sätta upp med ramdrive (för routrar och dyl)
Citera
2022-12-02, 05:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
Jag har primärt kört Mageia i ett par år nu. Fungerar ungefär som en stabil variant av Fedora. Jag kör dock deras "rolling release" som kallas Cauldron som ändå sällan strular. Nackdelen med Mageia är att den utvecklas långsamt och det finns ett härke av gammal kod i disten som har hängt med sen Linux begynnelse haha. Någon minns kanske disten Mandrake som fick läggas ner pga namnet. Misstänker starkt att Mageia är släkt med den. Men det finns stöd för pakethanteraren DNF som tur är annars hade jag aldrig kört Mageia. Så om man kan lite grunder i Linux så är Mageia en trevlig community-distro. Finns en ny alpha-iso ute nu man kan prova. Testat den själv och den verkar funka helt okej.
Citera
2022-12-02, 06:49
Medlem
covf33fs avatar
Arch på grund av pacman/AUR
Men det är långt ifrån holy grail. Vill egentligen helt bort från gnu och systemd
Citera
2022-12-02, 06:58
Medlem
Elementary OS som daily driver sedan några år tillbaka. Det är ganska trevligt. Bygger på Ubuntu men man slipper det otroligt fula gränssnittet som kommer med ubuntu (och man slipper även alla irriterande buggar). Sen har jag nog testat det mesta sedan 1996.. Men kör Fedora på en sekundär dator. Men jag är inte så väldigt förtjust i RH-baserade distar vilket är lite ironiskt med tanke på att jag började en gång i tiden med RedHat 4.0 ...
Citera
2022-12-02, 12:05
Medlem
roleones avatar
Har tyvärr blivit lite utav en distrohopper, efter många år som nöjd ubuntu-användare. Körde archlinux i ett år eller så, men bytte nyligen till NixOS. Än så länge gillar jag skarpt den deklarativa approachen till systemkonfiguration, även om det också får mig att stundvis vilja ge upp teknik helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in