Citat:
Ursprungligen postat av
ProfessorA
Må hända att frågeställningen i sin bokstavliga helhet är ointressant och fantasier. Men min egentliga fråga i trådstarten var hur de som tror på andevärlden skulle reagera om det presenterades evidens som säger att andevärlden inte finns och att alla oförklarliga fenomen berodde på något helt annat. En hypotetisk fråga om att ifrågasätta sin egen föreställningsvärld helt enkelt.
På samma vis vore det intressant att höra vad skeptiker skulle säga om det dök upp evidens på att andevärlden visst var verklig.
Varför jag la frågan i denna forumdel var för att jag i min enfald tänkte människor här har lättare att tänka fritt och fantisera. Men jag verkar ha misstagit mig en smula.
Själva föreställningen om andevärlden är ju att utforska och analysera det oförklarliga, att som du, styras av "vad du inte tror på", blir ju kontraproduktivt i det fallet.
Din huvudfråga är dessutom oklar, vad är det som säger att en andevärld inte kan klassas som en andevärld trots att den består av universums minsta partiklar?
Energier är ju ingen materia förövrigt, andevärlden skulle ju kunna förklaras i någon form av energi, eller i alla fall symtom av den, anser du att det enbart hör till fysik då?