2024-12-05, 04:35
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Visst är kärlek så mycket mer än kemi om man inte ser på det ur ett strikt vetenskapligt perspektiv. Men det kokar ändå ner till hur kemin påverkar oss som människor, de kemiska förändringarna orsakar psykologiska och fysiologiska reaktioner.

Skillnaden mot andevärlden är att kärlek KAN förklaras med kemi, men det finns även många lager av psykologi. Andevärlden däremot kan i nuläget bara beskrivas ur psykologiska (eller psykiatriska) aspekter, det finns inga vetenskapliga metoder för att bekräfta dess existens.

Min trådstart handlade om ett hypotetiskt scenario där paranormala fenomen kan förklaras vetenskapligt och hur folk från bägge sidor då skulle reagera. Hur blir reaktionerna om andevärlden finns? Hur blir reaktionerna om andevärlden inte finns utan visar sig vara ett kvantfysiskt fenomen?

Utomjordingar är något helt annat att diskutera.

Det finns heller inte några vetenskapliga metoder för att bekräfta dess icke existens.
Angående andevärlden.
Sorry, men så ligger det till

Btw
Jag har egna erfarenheter angående detta. Så jag vet att det är en realitet. Sen om ngn säger att det är psykologiska förklaringar, det bryr jag mig inte ett dugg om. Eftersom jag vet. Erfarenheterna är under lång tid och relativt många. Och jag fattar såklart att jag är mkt privilegierad. Och har mkt att säga om detta ämne. Men jag väljer att inte berätta här, då jag tycker tråden håller en mkt låg nivå.
Senast redigerad av Wrossmol 2024-12-05 kl. 04:58.
Citera
2024-12-05, 06:05
Medlem
Citat:
Hej!
Jag vill inledningsvis säga att varken andevärlden eller kvantfysik är mina huvudområden, men jag är på olika vis nyfiken på bägge. Anledningen till att jag lägger frågan i denna del av forumet baseras nog mest på egna fördomar om att diskussionen kan bli mer intressant här, vill någon moderat flytta frågan till en annan forumdel är det helt ok.

I alla fall, efter att ha intresserat mig lite för andevärlden och medium som fenomen har jag i hypotetiska termer börjat fundera kring alternativa förklaringsmodeller till det som anses vara oförklarligt. En teorikategori som ganska snabbt dök upp och som jag själv tycker är spännande att tänka kring är kvantfysikaliska fenomen.

Det finns ju rätt många olika teorier, och observera att det bara är teorier, vilka kan fungera som hypotetiska förklaringsmodell.

Till exempel Einstein–Podolsky–Rosen-paradoxen ur vilken forskning kring kvantsammanflätade tillstånd uppstått. Det innebär i korthet att om partiklar är sammanflätade kommer ändringar av en av partiklarna genast medföra att egenskaperna för de andra partiklarna ändras, oberoende av hur långt det är mellan dem. Skulle detta på ett teoretiskt plan kunna ge upphov till oförklarliga fenomen?

Ett annat exempel är Flervärldstolkningen som går ut på att varje tänkbart fall vid en mätning hos ett kvantmekaniskt system realiseras. På så sätt skapas ett nytt universum för varje möjligt utfall. Skulle då dessa parallella universum vid vissa givna tidpunkter och platser kunna tangera varandra? Detta går inte att leda i bevis, men skulle en förnimmelse det av parallella universumet kunna ge upphov till oförklarliga fenomen vi valt att tolka som andar?

Teorin om Multiversum som beskriver en världsbild med många eller oändligt många universum, skulle på ett likande hypotetiskt vis via glitchar mellan universum kunna ge upphov till oförklarliga fenomen.

Givetvis finns fler modeller att tänka kring och någon som är mer initierad får gärna hjälpa till.

Vad tror ni som hör till den andliga sidan, kan detta vara en teoretisk förklaring? Varför/varför inte?
Vad känner ni inför en sådan förklaringsmodell?
Om det i framtiden skulle vara möjligt att bevisa att andevärlden inte finns utan är olika kvantfysikaliska experiment, hur skulle ni reagera på det?

Kom med alla infallsvinklar ni vill, men försök gärna att hålla diskussionen hypotetisk och undvik i möjligaste mån att ogrundat håna eller ifrågasätta det motsatta perspektivet.
Så länge det saknas experimentella evidens är din hypotes ointressant att överväga och kan bara avskrivas som rena fantasier. Fråga inte varför nu. Jag svarade på det precis nu.
Citera
2024-12-05, 07:42
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Enligt din snäva logik, så skulle smärtan som uppstår om man hamrar sig själv på fingret, bero på nervtrådar och inte själva hammaren då.
Inte lönt att skriva här. Då tråden är en troll och tramstråd startad av Proffesorn och med sin medhjälpare Mino 44 plus en till uppbackare...
Citera
2024-12-05, 09:24
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Inte lönt att skriva här. Då tråden är en troll och tramstråd startad av Proffesorn och med sin medhjälpare Mino 44 plus en till uppbackare...

Ja jag har insett det, jag förstår inte ens vad de gör i denna forumdel när deras enda förklaring till universum sker via en miniräknare. Man har ex än idag ingen vetenskaplig förklaring till NDE, drömmar, dejavu, sömnparalys, medvetandet osv osv. Det verkar helt enkelt inte som att miniräknaren hjälper trots allt.😄
Citera
2024-12-05, 09:45
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Det finns heller inte några vetenskapliga metoder för att bekräfta dess icke existens.
Angående andevärlden.
Sorry, men så ligger det till

Btw
Jag har egna erfarenheter angående detta. Så jag vet att det är en realitet. Sen om ngn säger att det är psykologiska förklaringar, det bryr jag mig inte ett dugg om. Eftersom jag vet. Erfarenheterna är under lång tid och relativt många. Och jag fattar såklart att jag är mkt privilegierad. Och har mkt att säga om detta ämne. Men jag väljer att inte berätta här, då jag tycker tråden håller en mkt låg nivå.

Nu fungerar ju inte vetenskapen på det sättet, att den ska bevisa att något INTE finns. Gör man anspråk på att något finns på samma villkor som gravitationen, svarta hål eller mörk materia behöver man ha samma tyngd i sin bevisning.

Det finns som du säger många andra trådar att dela sina upplevelser i. Tanken med den här tråden var mycket kortfattade drag hur det skulle vara att behöva ifrågasätta sin föreställningsvärld.
Spännande för dig som fått uppleva saker, det hade säkert varit häftigt.
Citera
2024-12-05, 09:54
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Enligt din snäva logik, så skulle smärtan som uppstår om man hamrar sig själv på fingret, bero på nervtrådar och inte själva hammaren då.

Nu börjar polletten trilla ner. Själva hammaren har väldigt lite med smärtan att göra. Det är kraften från hammaren som träffar din tumme som får nervtrådarna att skicka signaler till hjärnan om att något gjorde ont.
Hammaren är oviktig och kan bytas ut mot något annat, kanske ett vedträ eller en tegelsten.
Citera
2024-12-05, 10:05
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Nu börjar polletten trilla ner. Själva hammaren har väldigt lite med smärtan att göra. Det är kraften från hammaren som träffar din tumme som får nervtrådarna att skicka signaler till hjärnan om att något gjorde ont.
Hammaren är oviktig och kan bytas ut mot något annat, kanske ett vedträ eller en tegelsten.

Du kan ju testa att byta ut hammaren mot bomull, så faller ditt påstående direkt.

Men grundtänket med att det uteslutande är utomstående faktorer som skapar upplevelser i hjärnan och medvetandet kan man slå fast vid, oavsett om det är en hammare, energier eller andlighet.
Citera
2024-12-05, 10:29
Avstängd
Nej, kvantmekanik rör sig på en mycket mycket mindre nivå
Citera
2024-12-05, 10:36
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Nej, kvantmekanik rör sig på en mycket mycket mindre nivå

Än vadå?
Citera
2024-12-05, 10:42
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Så länge det saknas experimentella evidens är din hypotes ointressant att överväga och kan bara avskrivas som rena fantasier. Fråga inte varför nu. Jag svarade på det precis nu.

Må hända att frågeställningen i sin bokstavliga helhet är ointressant och fantasier. Men min egentliga fråga i trådstarten var hur de som tror på andevärlden skulle reagera om det presenterades evidens som säger att andevärlden inte finns och att alla oförklarliga fenomen berodde på något helt annat. En hypotetisk fråga om att ifrågasätta sin egen föreställningsvärld helt enkelt.

På samma vis vore det intressant att höra vad skeptiker skulle säga om det dök upp evidens på att andevärlden visst var verklig.

Varför jag la frågan i denna forumdel var för att jag i min enfald tänkte människor här har lättare att tänka fritt och fantisera. Men jag verkar ha misstagit mig en smula.
Citera
2024-12-05, 10:47
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Du kan ju testa att byta ut hammaren mot bomull, så faller ditt påstående direkt.

Men grundtänket med att det uteslutande är utomstående faktorer som skapar upplevelser i hjärnan och medvetandet kan man slå fast vid, oavsett om det är en hammare, energier eller andlighet.

Nej absolut inte. Samma sensoriska nervsystem kommer skicka signaler till hjärnan även när något behagligt nuddar din tumme. Prova själv att dra lite med en pennspets över din tumme, det kommer kittlas lite.

Föremål och vissa typer av energi skapar absolut signaler till hjärnan, det går att bevisa. Att något andligt skulle skapa samma reaktion har ännu inte gått att bevisa.
Citera
2024-12-05, 10:52
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Må hända att frågeställningen i sin bokstavliga helhet är ointressant och fantasier. Men min egentliga fråga i trådstarten var hur de som tror på andevärlden skulle reagera om det presenterades evidens som säger att andevärlden inte finns och att alla oförklarliga fenomen berodde på något helt annat. En hypotetisk fråga om att ifrågasätta sin egen föreställningsvärld helt enkelt.

På samma vis vore det intressant att höra vad skeptiker skulle säga om det dök upp evidens på att andevärlden visst var verklig.

Varför jag la frågan i denna forumdel var för att jag i min enfald tänkte människor här har lättare att tänka fritt och fantisera. Men jag verkar ha misstagit mig en smula.

Själva föreställningen om andevärlden är ju att utforska och analysera det oförklarliga, att som du, styras av "vad du inte tror på", blir ju kontraproduktivt i det fallet.

Din huvudfråga är dessutom oklar, vad är det som säger att en andevärld inte kan klassas som en andevärld trots att den består av universums minsta partiklar?

Energier är ju ingen materia förövrigt, andevärlden skulle ju kunna förklaras i någon form av energi, eller i alla fall symtom av den, anser du att det enbart hör till fysik då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in