2024-12-05, 15:07
Medlem
Smygknullarns avatar
Googlat men inte lyckats hitta, nu kommer väl första svar vara någon jävel som hittat på först sök men det verkar inte finnas någon, i alla fall öppen, databas med EAN-koder.

Kanske är ett problem att som vad jag förstår köper företagen en EAN-kod, vad de sen väljer att sätta den på är en annan sak. Så en eventuell databas kanske enbart har uppgift om koppling till ägaren av kodjäveln inte vilken vara det handlar om.

Någon som vet om det finns eller kan bekräfta att det inte finns.
Citera
2024-12-05, 15:10
Avstängd
TordesPungs avatar
Nej!
Citera
2024-12-05, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smygknullarn
Googlat men inte lyckats hitta, nu kommer väl första svar vara någon jävel som hittat på först sök men det verkar inte finnas någon, i alla fall öppen, databas med EAN-koder.

Kanske är ett problem att som vad jag förstår köper företagen en EAN-kod, vad de sen väljer att sätta den på är en annan sak. Så en eventuell databas kanske enbart har uppgift om koppling till ägaren av kodjäveln inte vilken vara det handlar om.

På en sida som säljer dessa koder kan man läsa: "registrering är en tilläggstjänst som vi erbjuder och är inte nödvändig eftersom det inte finns någon centraliserad databas för streckkoder. "

Man kan också läsa att "Online-registrering av streckkoder kan dock ge olika fördelar".

Av detta drar jag slutsatsen/gissningen att man vill ha betalt för att regga en kod. Jag tror inte heller det finns nåt intresse av att tillgängliggöra denna databas för kreti och pleti. Helt enkelt för att det inte finns ett behov. Du kan ändå inte skapa och regga en kod i denna databas utan hjälp, alltså behöver du inte veta om den är upptagen. Är den upptagen och reggad, så kommer (troligen) ägaren att göra den sökbar i Google m-fl.

Hoppas mitt resonemang verkar vettigt? (Och är 100% spekulation från min sida.)

ISBN däremot, för böcker och tidningar, finns det en databas för.
Citera
2024-12-05, 17:04
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Finns nog inte _en_ som har alla koder, däremot delar finns lite här och var, dock sällan gratis (GS1Products, DABAS e.tc.)

Men ett opensourcealternativ finns dock:
https://world.openfoodfacts.org/data
Citera
2024-12-06, 11:20
Medlem
Smygknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Nej!

Tack för input och uttömmande svar! Du varken vet eller kan bekräfta om det finns

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
På en sida som säljer dessa koder kan man läsa: "registrering är en tilläggstjänst som vi erbjuder och är inte nödvändig eftersom det inte finns någon centraliserad databas för streckkoder. "

Man kan också läsa att "Online-registrering av streckkoder kan dock ge olika fördelar".

Av detta drar jag slutsatsen/gissningen att man vill ha betalt för att regga en kod. Jag tror inte heller det finns nåt intresse av att tillgängliggöra denna databas för kreti och pleti. Helt enkelt för att det inte finns ett behov. Du kan ändå inte skapa och regga en kod i denna databas utan hjälp, alltså behöver du inte veta om den är upptagen. Är den upptagen och reggad, så kommer (troligen) ägaren att göra den sökbar i Google m-fl.

Hoppas mitt resonemang verkar vettigt? (Och är 100% spekulation från min sida.)

ISBN däremot, för böcker och tidningar, finns det en databas för.

Verkar lite märkligt om det inte någon form av registrering. Det skulle kunna skapa kaos i butiker om två leverantörer har samma EAN.

Finns absolut ett behov, i alla fall för utvecklare. Finns flera fitness-appar som använder detta men där har användarna hjälpt till att skapa databasen. Har en app-idé som är svår att genomföra utan i stort sett alla EAN-koder som finns men inser att den idén får vänta.

Tack för svar! Hade det funnits hade någon säkert gjort inlägg.
Citera
2024-12-06, 11:20
Medlem
Smygknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Finns nog inte _en_ som har alla koder, däremot delar finns lite här och var, dock sällan gratis (GS1Products, DABAS e.tc.)

Men ett opensourcealternativ finns dock:
https://world.openfoodfacts.org/data

Ah, skall kolla! Tack!
Citera
2024-12-06, 11:48
Medlem
Citat:
Verkar lite märkligt om det inte någon form av registrering. Det skulle kunna skapa kaos i butiker om två leverantörer har samma EAN.

Finns absolut ett behov, i alla fall för utvecklare. Finns flera fitness-appar som använder detta men där har användarna hjälpt till att skapa databasen. Har en app-idé som är svår att genomföra utan i stort sett alla EAN-koder som finns men inser att den idén får vänta.

Tack för svar! Hade det funnits hade någon säkert gjort inlägg.

Jo, men det finns säkert en databas, de antyder ju det. Men har du inte en väg in (betalat för dig), så får du inte se den.
Nackdelen är ju som du beskriver, du som inte har en väg in (än) famlar ju i mörkret.

Kan du inte göra en app riktad mot böcker/tidningar istället som ju har ISBN istället? :P
Eller ISMN för musik?

Men till ämnet, scraping?
Exakt hur det ska programmeras, vet jag ej, jag bara nyttjar sådana funktioner.
Programmet kopplar upp sig mot nånting som innehåller den data du vill ha, och samlar in och katalogiserar och sparar detta. Källa skulle ju kunna vara Amazon, ICA, Willys. (om de nu har EAN läsligt). I princip är det ju så en sökmotor fungerar. Kanske går att manipulera ihop en Google-sökning som gör detta. Eller Gemini.
Citera
2024-12-06, 14:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

https://www.ean-search.org/
Citera
2024-12-06, 16:08
Medlem
Smygknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jo, men det finns säkert en databas, de antyder ju det. Men har du inte en väg in (betalat för dig), så får du inte se den.
Nackdelen är ju som du beskriver, du som inte har en väg in (än) famlar ju i mörkret.

Kan du inte göra en app riktad mot böcker/tidningar istället som ju har ISBN istället? :P
Eller ISMN för musik?

Men till ämnet, scraping?
Exakt hur det ska programmeras, vet jag ej, jag bara nyttjar sådana funktioner.
Programmet kopplar upp sig mot nånting som innehåller den data du vill ha, och samlar in och katalogiserar och sparar detta. Källa skulle ju kunna vara Amazon, ICA, Willys. (om de nu har EAN läsligt). I princip är det ju så en sökmotor fungerar. Kanske går att manipulera ihop en Google-sökning som gör detta. Eller Gemini.

Jag funderar på att bygga en bil och får svaret "kan du inte bygga en cykel istället"

Om butiker, den nisch jag tittar på, hade EAN-koder som text eller bild går det att köra scraping men hur ofta är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
https://www.ean-search.org/

Bra fan! 840 miljoner produkter, det ska jag undersöka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in