Citat:
Det är givetvis så att båda måste "ta ansvar". Det är nog ingen vettig frisk person som förnekar det. Dock finns det ansvarsområden som oftast passar den ena och den andra bättre. Typiskt göra som kräver mer fysisk styrka och rent allmänt tekniskt kunnande är vanligtvis det som män är bättre på - Skotta snö, fixa om nåt pajar på taket eller i bilen, klippning av tomten, meka och ha sig. Medan kvinnorna tenderar att både vara bättre på och gilla saker som att hålla riktigt rent och städat, få huset att dofta gott etc etc.
Jag tror mycket av detta helt enkelt är genetiskt och när kvinnor förväntar sig att män ska ha samma naturlig fallenhet för det så blir det bara frustration.
Jag betvivlar dock en stark korrelation mellan mäns ovilja att byta blöjor till skilsmässostatistik. Nej, där handlar det mer om att kvinnan helt enkelt tappar attraktionen för mannen då han blir för mjäkig, mesig, mähäig och bara allmänt "kvinnlig".
Män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor. Sedan möts de i mitten och kompletterar varandra - behöver varandra. Det är så en stark relation byggs upp och upprätthålls.
Jag tror mycket av detta helt enkelt är genetiskt och när kvinnor förväntar sig att män ska ha samma naturlig fallenhet för det så blir det bara frustration.
Jag betvivlar dock en stark korrelation mellan mäns ovilja att byta blöjor till skilsmässostatistik. Nej, där handlar det mer om att kvinnan helt enkelt tappar attraktionen för mannen då han blir för mjäkig, mesig, mähäig och bara allmänt "kvinnlig".
Män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor. Sedan möts de i mitten och kompletterar varandra - behöver varandra. Det är så en stark relation byggs upp och upprätthålls.
Ok, om jag ska vara helt ärlig så framstår du som väldigt ung och oerfaren.
Återigen, du kan inte jämföra ett höginkomstland som Sverige med ett land som tex Filippinerna eller Thailand.
Här i Sverige behöver majoriteten av alla föräldrar jobba. Kvinnor tar vanligtvis ut mer föräldraledighet, tar mer vab och går oftare ner i tid under småbarnsåren. Efter småbarnsåren jobbar troligen båda heltid, vilket är 8 timmar per dag i Sverige. Kvinnor förlorar rätt mycket ekonomiskt på detta med föräldraledigheten, vaben och deltiden, både i löneutveckling och pension. Ja, vi svenskar jobbar för mycket och skulle behövt en arbetstidsförkortning för länge länge sen, men det är en helt annan diskussion.
Kvinnors intressen och hobbies, oavsett om de har barn eller inte, är inte städning och liknande. Jag skulle till och med kunna gå så långt som att säga att städning är ingen vuxen människas intresse eller hobby.
Städning, tvättning, vika kläder, handla, laga mat, osv osv - är inget som kvinnor har en naturlig medfödd fallenhet för. Dessa vardagliga sysslor är något som varje vuxen människa måste lära sig och kunna, om inte innan, så iallafall när man flyttat hemifrån. Man kan inte betrakta sig som vuxen om man inte klarar av att ta hand om sig själv.
Dessa vardagliga saker som jag räknade upp behöver göras med viss regelbundenhet, handla och matlagning i stort sett varje dag. Speciellt om man har barn.
De klassiska manliga sakerna som du räknade upp görs några gånger om året.
Kvinnor förlorar attraktionen för sina män för att deras män inte respekterar dem. Det är inte respektfullt att lägga över mer eller mindre hela ansvaret för de vardagliga sysslorna och allt kring barnen på sin partner. Många kvinnor som hamnar i denna situtionen känner sig övergivna och svikna av sina partners. Många kvinnor beskriver det som om "han checkade ut när barnen kom"
Detta är troligen en av de vanligaste orsakerna till varför kvinnor initierar 70% av skilsmässorna.
Senast redigerad av Jenny9 2024-12-05 kl. 23:26.
Senast redigerad av Jenny9 2024-12-05 kl. 23:26.