2024-12-05, 23:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Det är givetvis så att båda måste "ta ansvar". Det är nog ingen vettig frisk person som förnekar det. Dock finns det ansvarsområden som oftast passar den ena och den andra bättre. Typiskt göra som kräver mer fysisk styrka och rent allmänt tekniskt kunnande är vanligtvis det som män är bättre på - Skotta snö, fixa om nåt pajar på taket eller i bilen, klippning av tomten, meka och ha sig. Medan kvinnorna tenderar att både vara bättre på och gilla saker som att hålla riktigt rent och städat, få huset att dofta gott etc etc.

Jag tror mycket av detta helt enkelt är genetiskt och när kvinnor förväntar sig att män ska ha samma naturlig fallenhet för det så blir det bara frustration.

Jag betvivlar dock en stark korrelation mellan mäns ovilja att byta blöjor till skilsmässostatistik. Nej, där handlar det mer om att kvinnan helt enkelt tappar attraktionen för mannen då han blir för mjäkig, mesig, mähäig och bara allmänt "kvinnlig".

Män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor. Sedan möts de i mitten och kompletterar varandra - behöver varandra. Det är så en stark relation byggs upp och upprätthålls.

Ok, om jag ska vara helt ärlig så framstår du som väldigt ung och oerfaren.

Återigen, du kan inte jämföra ett höginkomstland som Sverige med ett land som tex Filippinerna eller Thailand.

Här i Sverige behöver majoriteten av alla föräldrar jobba. Kvinnor tar vanligtvis ut mer föräldraledighet, tar mer vab och går oftare ner i tid under småbarnsåren. Efter småbarnsåren jobbar troligen båda heltid, vilket är 8 timmar per dag i Sverige. Kvinnor förlorar rätt mycket ekonomiskt på detta med föräldraledigheten, vaben och deltiden, både i löneutveckling och pension. Ja, vi svenskar jobbar för mycket och skulle behövt en arbetstidsförkortning för länge länge sen, men det är en helt annan diskussion.

Kvinnors intressen och hobbies, oavsett om de har barn eller inte, är inte städning och liknande. Jag skulle till och med kunna gå så långt som att säga att städning är ingen vuxen människas intresse eller hobby.

Städning, tvättning, vika kläder, handla, laga mat, osv osv - är inget som kvinnor har en naturlig medfödd fallenhet för. Dessa vardagliga sysslor är något som varje vuxen människa måste lära sig och kunna, om inte innan, så iallafall när man flyttat hemifrån. Man kan inte betrakta sig som vuxen om man inte klarar av att ta hand om sig själv.

Dessa vardagliga saker som jag räknade upp behöver göras med viss regelbundenhet, handla och matlagning i stort sett varje dag. Speciellt om man har barn.

De klassiska manliga sakerna som du räknade upp görs några gånger om året.

Kvinnor förlorar attraktionen för sina män för att deras män inte respekterar dem. Det är inte respektfullt att lägga över mer eller mindre hela ansvaret för de vardagliga sysslorna och allt kring barnen på sin partner. Många kvinnor som hamnar i denna situtionen känner sig övergivna och svikna av sina partners. Många kvinnor beskriver det som om "han checkade ut när barnen kom"

Detta är troligen en av de vanligaste orsakerna till varför kvinnor initierar 70% av skilsmässorna.
Senast redigerad av Jenny9 2024-12-05 kl. 23:26.
Citera
2024-12-05, 23:24
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
I länder där kvinnor uppfostras till att ta huvudansvar för hem och barn kan jag för dig garantera att de inte ser män som "barn", snarare tvärtom. Det är dock i Sverige där kvinnor beklagar sig trötta över sina män, som, återigen, i min absolut subjektiva åsikten är de bästa männen i världen.

Om inte vita, nordiska, vilka? Italienare som bor hemma till de är 45? Afghaner som älskar våldtäktssport? Kongo gorillor med en IQ på 80? Japanska män som på fullaste allvar anser det inte är otrohet om de har sex med prostituerade utanför relationen (inte heller kvinnorna anser det, förövrigt, detta säger rätt mycket om vad samhället kan få kvinnor att tycka med tillräcklig social press). Filipinska män som ofta avskyr allt som har med jobb att göra?

Så du förstår ärligt inte att en kvinna som jobbar 8 timmar om dagen och har 1-3 barn med sin man behöver mer än en babysitter?

Och du förstår inte att många män nuförtiden vill vara mer med sina barn och vara mer för dem än en ATM?

Citat:
Nä, skandinaviska män är i den absoluta toppen. Ironiskt nog är det också dessa män som får höra mest klagomål, skit och får splittrade familjer för att kvinnan sett för mycket hollywood-romantik.

Skandinaviska män är absolut i den absoluta toppen. Många skandinaviska män är närvarande och engagerade fäder till sina barn, de går ner i tid och tar sitt ansvar. Många andra gör det inte, de resonerar mer som du, kommer med en massa undanflykter och förhalar kring sitt ansvar. Jag har faktiskt undrat många gånger varför män överhuvudtaget skaffar barn, många män verkar inte intresserade av barn eller saker relaterade till barn överhuvudtaget.

Kvinnor som är beroende av sina män ekonomiskt kommer troligen inte ifrågasätta sina mäns beteenden.

"Sett för mycket Hollywood-romantik"? Kan du ge några exempel?
Senast redigerad av Jenny9 2024-12-05 kl. 23:34.
Citera
2024-12-06, 02:03
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
På vilket vis har deras attityd blivit sämre?
Specificera.

Svenska kvinnor har alltid haft en släng av hybris, vilken har ökat påtagligt i takt med utbredningen av sociala medier och globalisering. Det mest attraktiva hos en kvinna är hennes ödmjukhet, enligt mig. Svenska kvinnor har inte mycket ödmjukhet kvar enligt mig mening.
Citera
2024-12-06, 02:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Svenska kvinnor har alltid haft en släng av hybris, vilken har ökat påtagligt i takt med utbredningen av sociala medier och globalisering. Det mest attraktiva hos en kvinna är hennes ödmjukhet, enligt mig. Svenska kvinnor har inte mycket ödmjukhet kvar enligt mig mening.

Så du menar att män ska vara tvärtom? Jag tycker män också ska vara ödmjuka. Försöker du kaxa så kommer livet ge dig läxor.
Citera
2024-12-06, 02:20
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så du menar att män ska vara tvärtom? Jag tycker män också ska vara ödmjuka. Försöker du kaxa så kommer livet ge dig läxor.

Nej, var har jag skrivit det?
Citera
2024-12-06, 02:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nej, var har jag skrivit det?

Om ödmjukhet är kvinnligt kan det inte vara manligt. Eller vad menar du?
Citera
2024-12-06, 02:38
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om ödmjukhet är kvinnligt kan det inte vara manligt. Eller vad menar du?

Nej, det menar jag inte. Jag menar vad jag skrev - Svenska kvinnor har inte mycket ödmjukhet kvar.
Citera
2024-12-06, 12:18
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Det blir lätt att man får det intrycket om man hänger för mycket på Tinder och sociala medier, om du istället träffar på kvinnorna i verkligheten kommer du se att en stor andel inte alls lever upp till dina fördomar.
Citera
2024-12-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det blir lätt att man får det intrycket om man hänger för mycket på Tinder och sociala medier, om du istället träffar på kvinnorna i verkligheten kommer du se att en stor andel inte alls lever upp till dina fördomar.

De är kalla på Tinder. Avtrubbning. Som en handläggare på statligt myndighet.
Citera
2024-12-06, 19:47
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
De är kalla på Tinder. Avtrubbning. Som en handläggare på statligt myndighet.

Ja, och många Tinderkillar är likadana. Skippa Tinder, det suger säkert ännu mer för män.
Citera
2024-12-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Vad menar du med kollapsen av den svenska familjen? Eller det svenska samhället? Vet inte hur gammal du är, men jag som är lite äldre tycker i alla fall att vi har ett i allt väsentligt väl fungerande samhälle och jag känner många som lever i det man brukar kalla kärnfamiljer och det fungerar finfint.

Jag tycker inte heller det är särskilt svårt att umgås med kvinnor, varken lättare eller svårare än det var när jag var ung och detta gäller såväl yngre som äldre kvinnor (med den brasklappen att jag inte direkt raggar på riktigt unga kvinnor så jag KAN ha missat att t.ex. 18-25 är knepigare än andra).

Haha och internet var bara en fluga. Du står för en av dom sämsta analyserna av samtiden jag läst.
I själva verket så ligger Sverige i topp i världen när det kommer till att bo själva och vara ensamma.
Kvinnor i överflöd som ensamstående och har sina barn varannan vecka, som en epidemi.

Man ser detta själv och statistik stöder det också.
Det här landet har ett enormt problem med hycklare och människor som beskriver en falsk bild av verkligheten antingen i manipulativt syfte eller pågrund av dumhet.
Citera
2024-12-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
Så du menar på fullaste allvar att man har en skyldighet att glatt, öppet och engagerat svara på alla kontaktförsök? Du förstår väl själv att det innebär att en del människor knappt skulle få göra annat? Och att många skulle känna stort obehag? Vad gott skulle komma ur det?

Ja, jag fortsätter med det jag gör. Och du kan fortsätta vandra runt i en parallell verklighet som en gnällig jättebebis/psykfall.

Och vad tusan har "medierna och åsiktskorridoren" med detta att göra?

Människor i Sverige är generellt osociala och det finns ett värde i att försöka lite mer. Det finns ett mellanting mellan din attityd och prata med alla man möter.
Det betyder inte att man ska prata med människor men tycker är obehagliga eller om man inte är på humör den dagen.
Men att ha taggarna utåt som standard varje dag året runt är knappast vettigt. Det går ju att värdera kontakten istället för att gå efter parollen alla främmande män/människor är svin.
Ibland så har man ett givande samtal med en främling när man reser och möter någon man aldrig skulle pratat med i vanliga fall.
Sen så vill ju svenskar rent generellt bara umgås med den lilla krets dom känner i kombination med vårat sinnelag så blir det inte vidare roligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in