Citat:
Ursprungligen postat av
BattlestarValhalla
Men ingen tycker väl annorlunda idag? Alla har väl en rätt negativ bild av Hans Holmér som en person som aldrig borde kommit nära utredningen. Det har ju vevats friskt på TV i alla dessa år om att polisen och spaningsledningen (Läs Holmér) förstörde allt de första timmarna och dygnen.
CP var en skådespelare som utnyttjade anklagelserna helt perfekt. Om jag inte missminner mig erkände han att han spelade teater för att tjäna pengar på anklagelserna. Sen har vi hela soppan med infon om Thure Nässén i UG 2018. CP är ett spår som inte många heller tror på idag och som folk i likhet med PKK rankar som ett av de sämre. Sen om man vill fortsätta tro på CP så får man väl göra det, men tycker fler saker talar emot.
Det är förövrigt otroligt att folk snart 40 år efter mordet fortfarande är av uppfattningen att biobesöket bestämdes sent utan någon som helst förhandsinformation. Lisbeth hade pratat om detta på sin arbetsplats på fikapausen samma dag. Sen har det visats sig genom diverse utredningar av Lars Borgnäs och Tomas Bresky att det var förhållandevis enkelt att avlyssna Palmes hemtelefon genom televerkets kabelskåp i närheten av bostaden. För att inte nämna att Lisbeth redan innan mordet hade meddelat SÄPO om att de kände sig övervakade utanför bostaden dagar/veckor innan mordet. Vad vädret har med saken och göra har jag svårt att förstå. SÄPO hade en spaning samma kväll likväl som att Barbrogruppen också övade. Palmegruppen, så sent som 2016/2018, ville få in vittnesmål och uppgifter om personerna med walkie talkies som det rapporterades om. Och då pratade man inte om SÄPOs anställda som rörde sig ute på stan i sin spaning, dessa hade man redan koll på meddelade man. Mao saknades det information om en annan gruppering som inte hörde till denna knarkspaning.
Det var också relativt känt att Palme brukade röra sig utan livvakter. Jag vill minnas att det finns statistik på hur många tillfällen i februari han hade varit ute på stan utan livvakter, och det var inga enstaka gånger. Jag håller således inte med om att det skulle vara som att leta efter en nål i en höstack. Om du redan har bostaden skuggad under veckorna innan så behöver du bara vänta på rätt tillfälle, dessutom när du vet om att han vid flera tillfällen rör sig utan livvakter. Får du dessutom information om att ett biobesök eventuellt kommer att ske, så är det bara att slå tältläger utanför och hoppas på det bästa.
Jag hävdar inte bestämt att det var legenden Chrille som pangade Palme. Bara att det finns saker som talar emot Chrille inklusive erkännande från honom, men så finns det också fakta som gör Chrille till osannolik som mördare. Med andra ord står vi på ruta ett.
Naturligtvis kunde någon ha skuggat paret Palme. Men mycket av det där är lite av en efterhandskonstruktion. Förr såg infrastrukturen för telefoner annorlunda ut. Det var analoga telefoner som gällde då med de televäxlar som fanns.
Om man utgår från att Lisbet Palme talar sanning så var det osäkerhet in i det sista vilket innebär att den som avlyssnar måste ha lyckats göra "the great shot", rätt nyckel, rätt sladd och absolut rätt tidpunkt samt ingen som ifrågasatte att någon mecka vid elskåpet en sen fredag kväll.
Folk som sprang omkring med walkie-talkie.... Jag avfärdar inte dessa, men vi snackar om Stockholm. En stad som huserade rätt många VIP kändisar utöver Olof Palme. Dessutom snackar vi Sveavägen och Malmskillnadsgatan som på 80-talet var riktigt eländig fulkvarter med massor av illegala spelklubbar, droger och skumma typer i överflöd.
Sedan hade vi en polis som desperat försökte stoppa knarket och brottsligheten där. Faktum är att Olof Palme själv drev en hård kampanj mot att unga skulle hållas borta från droger. Det är Palme som var arkitekten bakom den stränga narkotikapolitiken vi har i Sverige idag (en av de få grejer jag anser att Palme gjorde helt rätt).
Så det spanades nog på en och annan skum verksamhet där.
Jag utesluter heller inte i att man kan hitta någon ledtråd bland Palmehatarna. Men det är som att hitta en spottloska i Nordsjön. Alla med lite tillgångar och karriär hade all anledning till att hata Palme.