Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
[...]

Det är också inom Beck som Junior/Måns N. haft sina framgångar efter Rederiet.

[...]

Och så dök han upp i julkalendern idag! (Nåja, igår. Avsnitt 3 alltså.)
Citera
2024-12-04, 19:02
Medlem
Citat:
Många skådisar som man inte såg igen efter Rederiet. En del gick väl i pension. Men t ex Carl/Bengt, Tony/KS och Katarina Remmer (vet inte vad hon heter) har jag aldrig sett varken före eller efter Rederiet.

Bengtsson/Yvonne lade ju ner på grund av Bengtsson-karaktären. Det kanske var ett klokt val men jag tror ändå att hon hade kunnat fortsätta i andra roller.

Uno/Hans var med i en Beck-film. Likaså Rebecka (vet inte vad hon heter). Och Björn/Krister Henriksson gick och blev Wallander med hela folket. Ola/Mikael Persbrandt känner alla till. Alexandra (vet inte vad hon heter) har varit med i en nyare Beck-film i en skruvad roll. Mickie/Ola har väl mest gjort teater efteråt. Yvonne (vet inte vad hon heter) har jag bara sett i en Maria Wern-film, inget annat. Mona/Regina Lund har alltid haft B-skådis över sig, och hon gjorde en Hassel-film där hon stoltserade med en urlöjlig brytning, filmen Sjön har hon också medverkat i, och sedan resten av tiden flummat runt i tidningar om att ingen äger jorden och att alla som vill ska få komma hit. Pehr Silver/Peter var nog mest menat som en rolig fläkt i den stela Dahlén-världen, så han har inte varit en skådis på riktigt utan mer en parodi. FN/Linus W. har dock haft en relativt bra karriär. Viktor (vet inte vad han heter) var med i serien Fartblinda där han återförenades med "Angelique/Eva Remmer".

Raspen/Göran Gillinger blev typ helt irrelevant när 2000-talet började.
Joker/Johannes Brost gick samma öde till mötes. Men att han har varit med i kultfilmen Besökarna är en stor merit!

Så synd att Nikolaj, Patrik Berger heter han väl, inte fortsatte att skådespela. Han hade talang. Jag läste att han är lärare nu. Synd på en begåvad skådespelare. Han hade kunnat göra många bra roller med sitt intensiva utseende och sina mörka ögon. Dessutom pratade han ryska flytande.

Lisa, Sofie, Rolf, Peggy, Paula, Emilio, Kåkå, Felix, Jesper, Emelie (jag såg att hon läser in ljudböcker nu för tiden) och en drös andra - de skådisarna har helt försvunnit. Jesper (vet inte vad han heter) var ju med i Sökarna innan Rederiet.

Den äldre generationen i Sverige var verkligen språkligt duktig. Så många som talar flytande tyska eller franska, vilket märks i teve. Det ser man sällan i dag hos yngre där skolan tappat greppet.
Gillinger fick inga mer jobb sen så han la ner. Han har även en tvillingbror Fredrik
Citera
2024-12-04, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
Gillinger fick inga mer jobb sen så han la ner. Han har även en tvillingbror Fredrik
Han var ju med i En fyra för tre.
Citera
2024-12-07, 16:07
Medlem
Kukdukens avatar
Den där tavlan som Emelie stjäler för att hon vill ha en likadan som Alexandra köper, den kostar 22 tusen kronor. Att Emelie inte har råd att köpa den, när hon har ett bra jobb, och enkelt skulle kunna få ett kreditkort eller banklån för att kunna köpa den. Hon har ändå en lägenhet i innerstaden. Säg att 22 tusen kronor motsvarar ca. 30.000 kronor i dag. Jag tror inte att det är helt omöjligt för någon med en normal lön att köpa en sak för det beloppet. Många betalar ju det och mer för t ex en bil.

Men det är härligt hur öppet hon hänger den i sin lägenhet. Hon vet att ingen kommer att besöka henne.

Jag och Emelie delar samma besatthet över Carl. Emelie är en av de bästa i hela serien.
Senast redigerad av Kukduken 2024-12-07 kl. 16:11.
Citera
2024-12-07, 16:35
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Många skådisar som man inte såg igen efter Rederiet. En del gick väl i pension. Men t ex Carl/Bengt, Tony/KS och Katarina Remmer (vet inte vad hon heter) har jag aldrig sett varken före eller efter Rederiet.

Bengtsson/Yvonne lade ju ner på grund av Bengtsson-karaktären. Det kanske var ett klokt val men jag tror ändå att hon hade kunnat fortsätta i andra roller.

Uno/Hans var med i en Beck-film. Likaså Rebecka (vet inte vad hon heter). Och Björn/Krister Henriksson gick och blev Wallander med hela folket. Ola/Mikael Persbrandt känner alla till. Alexandra (vet inte vad hon heter) har varit med i en nyare Beck-film i en skruvad roll. Mickie/Ola har väl mest gjort teater efteråt. Yvonne (vet inte vad hon heter) har jag bara sett i en Maria Wern-film, inget annat. Mona/Regina Lund har alltid haft B-skådis över sig, och hon gjorde en Hassel-film där hon stoltserade med en urlöjlig brytning, filmen Sjön har hon också medverkat i, och sedan resten av tiden flummat runt i tidningar om att ingen äger jorden och att alla som vill ska få komma hit. Pehr Silver/Peter var nog mest menat som en rolig fläkt i den stela Dahlén-världen, så han har inte varit en skådis på riktigt utan mer en parodi. FN/Linus W. har dock haft en relativt bra karriär. Viktor (vet inte vad han heter) var med i serien Fartblinda där han återförenades med "Angelique/Eva Remmer".

Raspen/Göran Gillinger blev typ helt irrelevant när 2000-talet började.
Joker/Johannes Brost gick samma öde till mötes. Men att han har varit med i kultfilmen Besökarna är en stor merit!

Så synd att Nikolaj, Patrik Berger heter han väl, inte fortsatte att skådespela. Han hade talang. Jag läste att han är lärare nu. Synd på en begåvad skådespelare. Han hade kunnat göra många bra roller med sitt intensiva utseende och sina mörka ögon. Dessutom pratade han ryska flytande.

Lisa, Sofie, Rolf, Peggy, Paula, Emilio, Kåkå, Felix, Jesper, Emelie (jag såg att hon läser in ljudböcker nu för tiden) och en drös andra - de skådisarna har helt försvunnit. Jesper (vet inte vad han heter) var ju med i Sökarna innan Rederiet.

Den äldre generationen i Sverige var verkligen språkligt duktig. Så många som talar flytande tyska eller franska, vilket märks i teve. Det ser man sällan i dag hos yngre där skolan tappat greppet.

Många av skådespelarna var/är anställda av ex Dramaten, Sthlms Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Uppsala stadsteater etc.
Vissa vill kanske enbart göra teater. Passar kanske bättre i det privata livet.
Ja, många av dom unga skådespelarna bytade nog jobb efter deras "rederietkarriär" eller satsade på en mer anonym tillvaro på dom så privatteatrarna.

På wikipedia-sidan finns samtliga medverkande.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rederiet
Senast redigerad av Mazeppa 2024-12-07 kl. 16:37.
Citera
2024-12-07, 16:42
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:

Va?

Kolla hans wikipedia!

1990*–*Storstad*(TV-serie)
1992*–*Kl:k
1993*–*Sunes sommar
1993*–*Rederiet
1995*–*30:e november
1996*–*En fyra för tre*(TV-serie)
1996*–*Cluedo – en mordgåta
1997*–*Emma åklagare
1997*– Ture Jonsson tänder till (reklamfilm)
1997*–*OP7*(TV-serie
2001*–*Blå måndag
2005*–*Kommissionen
2005*–*Herbie: Fulltankad
2005*–*Berättelsen om Narnia: Häxan & Lejonet
2006*–*Ice Age 2
2007*–*Gustaf 2
2008*–*Asterix på olympiaden*(röst)
2009*–*Lasse på utflykt
2010*–*Dumma mej*(röst som Vector)
2010*–*Below The Beltway
2010*–*Att bli med barn
2011*–*The Looney Tunes Show*(röst som*Daffy Anka)
2012*–*Äkta människor
2012*–*Röjar-Ralf*(röst som Fixar-Felix Jr.)
2013*–*Halvvägs till himlen
2013*-*Legends Of Chima*(svensk röst till Razar, Plovar, Eglor, Gorzan, Crawley med flera)
2015*–*Snurre Sprätt och hans vänner*(röst som*Daffy Anka)
2015*–*Home*(röst som Oh)[7]
2016*–*Beck – Steinar
2016*– Jävla klåpare (TV-serie gästroll).
2016*–*Trolljakten*(röst som James "Jim" Lake Jr.)
2018*–*Röjar-Ralf kraschar internet*(röst som Fixar-Felix Jr.)2020*–*Åreakuten*(TV-serie)
2020–2022*–*Sommaren med släkten*(TV-serie)
2021*–*Space Jam: A New Legacy*(röst som*Daffy Anka)
2022*–*Heartbeats*(TV-serie)
2023*–*Avgrunden
2025*–*Vi på Saltkråkan*(TV-serie)
Citera
2024-12-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Va?

Kolla hans wikipedia!

1990*–*Storstad*(TV-serie)
1992*–*Kl:k
1993*–*Sunes sommar
1993*–*Rederiet
1995*–*30:e november
1996*–*En fyra för tre*(TV-serie)
1996*–*Cluedo – en mordgåta
1997*–*Emma åklagare
1997*– Ture Jonsson tänder till (reklamfilm)
1997*–*OP7*(TV-serie
2001*–*Blå måndag
2005*–*Kommissionen
2005*–*Herbie: Fulltankad
2005*–*Berättelsen om Narnia: Häxan & Lejonet
2006*–*Ice Age 2
2007*–*Gustaf 2
2008*–*Asterix på olympiaden*(röst)
2009*–*Lasse på utflykt
2010*–*Dumma mej*(röst som Vector)
2010*–*Below The Beltway
2010*–*Att bli med barn
2011*–*The Looney Tunes Show*(röst som*Daffy Anka)
2012*–*Äkta människor
2012*–*Röjar-Ralf*(röst som Fixar-Felix Jr.)
2013*–*Halvvägs till himlen
2013*-*Legends Of Chima*(svensk röst till Razar, Plovar, Eglor, Gorzan, Crawley med flera)
2015*–*Snurre Sprätt och hans vänner*(röst som*Daffy Anka)
2015*–*Home*(röst som Oh)[7]
2016*–*Beck – Steinar
2016*– Jävla klåpare (TV-serie gästroll).
2016*–*Trolljakten*(röst som James "Jim" Lake Jr.)
2018*–*Röjar-Ralf kraschar internet*(röst som Fixar-Felix Jr.)2020*–*Åreakuten*(TV-serie)
2020–2022*–*Sommaren med släkten*(TV-serie)
2021*–*Space Jam: A New Legacy*(röst som*Daffy Anka)
2022*–*Heartbeats*(TV-serie)
2023*–*Avgrunden
2025*–*Vi på Saltkråkan*(TV-serie)
Bra att ni är med.
Citera
2024-12-10, 12:09
Medlem
https://www.svtplay.se/video/eQJgpkj...&position=1062

Kan någon förklara vad den riktige Peter gör och varför är det låst ''bakvänd'' eller hur man skall säga?

Tid: 17:47

Den falske Peter/Joey Gardner har alltså låst in den riktige Peter i en källare. Han är inlåst. Men varför är det låst med en sådan där järn på en dörr. Och om Joey gjort det, så måste ju ha Joey ha hoppat ut genom ett fönster?

Det som sker på scenen känns ju inte rimligt alls?
Citera
2024-12-10, 14:01
Medlem
Citat:
Den där tavlan som Emelie stjäler för att hon vill ha en likadan som Alexandra köper, den kostar 22 tusen kronor. Att Emelie inte har råd att köpa den, när hon har ett bra jobb, och enkelt skulle kunna få ett kreditkort eller banklån för att kunna köpa den. Hon har ändå en lägenhet i innerstaden. Säg att 22 tusen kronor motsvarar ca. 30.000 kronor i dag. Jag tror inte att det är helt omöjligt för någon med en normal lön att köpa en sak för det beloppet. Många betalar ju det och mer för t ex en bil.

Men det är härligt hur öppet hon hänger den i sin lägenhet. Hon vet att ingen kommer att besöka henne.

Jag och Emelie delar samma besatthet över Carl. Emelie är en av de bästa i hela serien.

Verkligen. Emelie är hur skön som helst. Träffade henne ofta på fester förr i tiden med släkten.
Citera
2024-12-10, 20:46
Medlem
fearreapers avatar
https://www.facebook.com/share/r/1EZReQf2Jg/

Kolla in detta 😅😅
Citera
2024-12-11, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
https://www.svtplay.se/video/eQJgpkj...&position=1062

Kan någon förklara vad den riktige Peter gör och varför är det låst ''bakvänd'' eller hur man skall säga?

Tid: 17:47

Den falske Peter/Joey Gardner har alltså låst in den riktige Peter i en källare. Han är inlåst. Men varför är det låst med en sådan där järn på en dörr. Och om Joey gjort det, så måste ju ha Joey ha hoppat ut genom ett fönster?

Det som sker på scenen känns ju inte rimligt alls?
ja den som gjorde den scenen har inte tänkt men hur annars ska man bryta upp en ståldörr innifrån :P
Citera
2024-12-11, 11:24
Medlem
Citat:
ja den som gjorde den scenen har inte tänkt men hur annars ska man bryta upp en ståldörr innifrån :P
Haha, jag är glad att jag inte är ensam om att det känns orimligt i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in