• 1
  • 2
2024-12-10, 16:40
Medlem
Hej!
Jag har i flera rtionden undrat ver hur/ varfr det kan finnas urfolk i den norra delen av sverige och hur det kan komma sig att vi har enl. lag sk minoriteter hr i landet d majoriteten av oss inte alls kan jmfra oss med dessa sk. minoriteter vad det gller familjestorlek/ slkt och liknande gemenskap till antalet. Vi r ju mer eller mindre helt separerade frn varandra och vr forna kultur, vi vanliga av "Crethi och Plethi" dvs svenskar.

Dessa sk. minoriteter r ju i sjlva verket enorma slkter som hller ihop och gynnas enormt via olika specialfrmner/ bidrag etc mm osv.

Kan kanske andra folk tex frn thailand och bosatta hr i landet ocks kunna kvalificera sig till en av de sk. minoriterna hr i landet, eller?
Vem/ vilka har bestmt och bestmmer framt att det ska finnas sk. minoriteter hr i landet? Varfr har dessa sk . minoriteter sdana ENORMA frdelar gente oss andra hr i landet?

Vi har ju ftt lra oss att vi ALLA hrstammar frn afrika och d borde vl det vara s att det r i afrika vi kan finna just vrt ALLAS urfolk och inte hr i sverige, eller?
Ett urfolk borde vl dessutom leva som just ett sdant och inte bo och leva som vem som helst annars gr dvs i moderna hus och ha flertalet olika slags motorfordon etc mm odyl, eller?

Allst - Jag undrar ver detta - helt allvarligt - och hoppas att just du kanske kan hjlpa mig att f klarhet i dessa fr mig s obegripliga mnen ssom - urfolk och minoriteter. Och/ eller - rtta mig s grna ifall jag har fel i ngot av mina funderingar och pstenden.

Tack!

- HajRamn S
Citera
2024-12-10, 16:47
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Vita med europeiskt ursprung r en minoritet i vrlden p ca 7% av jordens befolkning. Negroider r ca 20%, asiater med mongoliskt ursprung r ca 21%.
Vita har inga privilegier utan istllet uppmanas rasism, frtryck och diskriminering emot oss.
Europa r europeernas kontinent och Sverige r svenskarnas land, svenskar R urbefolkningen hr och samerna/fjll judarna har ingen rtt alls till ngon som helst srbehandling.
Citera
2024-12-10, 18:42
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dykarklubben
Hej!
Jag har i flera rtionden undrat ver hur/ varfr det kan finnas urfolk i den norra delen av sverige och hur det kan komma sig att vi har enl. lag sk minoriteter hr i landet d majoriteten av oss inte alls kan jmfra oss med dessa sk. minoriteter vad det gller familjestorlek/ slkt och liknande gemenskap till antalet. Vi r ju mer eller mindre helt separerade frn varandra och vr forna kultur, vi vanliga av "Crethi och Plethi" dvs svenskar.

Dessa sk. minoriteter r ju i sjlva verket enorma slkter som hller ihop och gynnas enormt via olika specialfrmner/ bidrag etc mm osv.

Kan kanske andra folk tex frn thailand och bosatta hr i landet ocks kunna kvalificera sig till en av de sk. minoriterna hr i landet, eller?
Vem/ vilka har bestmt och bestmmer framt att det ska finnas sk. minoriteter hr i landet? Varfr har dessa sk . minoriteter sdana ENORMA frdelar gente oss andra hr i landet?

Vi har ju ftt lra oss att vi ALLA hrstammar frn afrika och d borde vl det vara s att det r i afrika vi kan finna just vrt ALLAS urfolk och inte hr i sverige, eller?
Ett urfolk borde vl dessutom leva som just ett sdant och inte bo och leva som vem som helst annars gr dvs i moderna hus och ha flertalet olika slags motorfordon etc mm odyl, eller?

Allst - Jag undrar ver detta - helt allvarligt - och hoppas att just du kanske kan hjlpa mig att f klarhet i dessa fr mig s obegripliga mnen ssom - urfolk och minoriteter. Och/ eller - rtta mig s grna ifall jag har fel i ngot av mina funderingar och pstenden.

Tack!

- HajRamn S

Samer med renar hvdar sig vara urfolk.
De kan sjlv inte bevisa detta.
Det finns heller inga andra bevis fr detta.
De ska vara slkt med varandra.
De har ett eget sprk.
De har lustiga klder.
Det tre sistnmnda ger dem extrema frdelar.
Hur detta inte kan anses vara rasism vergr mitt frstnd, att en vldigt liten grupp som INTE bidrar med ngot till det vriga samhllet ska ha rttigheter baserat p hrkomst, (ras), samt att ska vara med i ett olnsamt litet fretag ska vara mer vrda n alla andra?

Vem som var "frst" p Nordkalotten ska inte spela ngon roll. (& de var inte samerna), Allas lika vrde ska glla, alla ryms, enkelt, men dagens rengande samer frsker stta demokratin ur spel...
Citera
2024-12-10, 19:54
Medlem
Citat:

Allst - Jag undrar ver detta - helt allvarligt - och hoppas att just du kanske kan hjlpa mig att f klarhet i dessa fr mig s obegripliga mnen ssom - urfolk och minoriteter.
urfolk = bott hr mycket lnge. Allts inte thailndare

minoriteteter = frre n svenskar.

Samerna har historiskt misshandlats mycket av svenskar, blev dels
bortdrivna d svenskar flyttade in och strde samernas verksamheter
och samiska barn TOGS frn sina frldrar fr att "frsvenskas" ungefr som USA gjorde med sin ursprungsbefolkning.
Jag GISSAR att det r drfr samerna har ftt en del extrafrmner.

Vad jag vet har de andra gamla urprungsbefolkningarna OCH minoriteterna bara rtt till att f texter p sina sprk t ex samiska och mienkeli.
MEN numera fr ven strre INVANDRARGRUPPER mycket officiell info p annat n svenska t ex arabiska...
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Samer med renar hvdar sig vara urfolk.
De kan sjlv inte bevisa detta.
Det finns heller inga andra bevis fr detta.
De ska vara slkt med varandra.
De har ett eget sprk.
De har lustiga klder.
Det tre sistnmnda ger dem extrema frdelar.
Hur detta inte kan anses vara rasism vergr mitt frstnd, att en vldigt liten grupp som INTE bidrar med ngot till det vriga samhllet ska ha rttigheter baserat p hrkomst, (ras), samt att ska vara med i ett olnsamt litet fretag ska vara mer vrda n alla andra?

Vem som var "frst" p Nordkalotten ska inte spela ngon roll. (& de var inte samerna), Allas lika vrde ska glla, alla ryms, enkelt, men dagens rengande samer frsker stta demokratin ur spel...
Vilka var det annars n samerna som kom nordvgen efter istiden??

En relaterad kuriositet - Vet inte om det r vetenskapligt bekrftat men ursprunget verkar vara svensk eftersom det INTERNATIONELLA ordet r "troll".
Begreppet verkar ha kommit frn frsta "mtena" d de frsta, som hade kommit till Sverige sdra vgen sg p avstnd varelser, som hade kommit nordvgen och var kldda i skinnklder, s de sg ut ungefr som sgnen tror troll ser ut... (Jag antar att svansen r tillagt av fantasin.)
Citera
2024-12-10, 20:03
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
urfolk = bott hr mycket lnge. Allts inte thailndare

minoriteteter = frre n svenskar.

Samerna har historiskt misshandlats mycket av svenskar, blev dels
bortdrivna d svenskar flyttade in och strde samernas verksamheter
och samiska barn TOGS frn sina frldrar fr att "frsvenskas" ungefr som USA gjorde med sin ursprungsbefolkning.
Jag GISSAR att det r drfr samerna har ftt en del extrafrmner.

Vad jag vet har de andra gamla urprungsbefolkningarna OCH minoriteterna bara rtt till att f texter p sina sprk t ex samiska och mienkeli.
MEN numera fr ven strre INVANDRARGRUPPER mycket officiell info p annat n svenska t ex arabiska...
Vilka var det annars n samerna som kom nordvgen efter istiden??

En relaterad kuriositet - Vet inte om det r vetenskapligt bekrftat men ursprunget verkar vara svensk eftersom det INTERNATIONELLA ordet r "troll".
Begreppet verkar ha kommit frn frsta "mtena" d de frsta, som hade kommit till Sverige sdra vgen sg p avstnd varelser, som hade kommit nordvgen och var kldda i skinnklder, s de sg ut ungefr som sgnen tror troll ser ut... (Jag antar att svansen r tillagt av fantasin.)
Lapparna har vl drllt omkring p vra nordliga breddgrader, sen gud vet nr med sina jvla renar och har aldrig kunnat bygga ett eget land.
Lt dem driva sina kra renhjordar s mycket de vill, men ngon produktiv del av befolkningen r de nd inte.
Citera
2024-12-10, 20:05
Avstngd
Sjukt orttvist att speciella lagar ska glla bara fr man r fdd av vissa frldrar
Citera
2024-12-10, 20:37
Medlem
Hej!
Ang. folk frn thailand s var det om de kvalificerade sig till att bli sk .minoritetsfolk ssom tex romer och judar.
Urfolk r vi ju isfall alla. Kelterna kom ju sderifrn vareftersom isarna smlte - uppt.......
Det heter ju svea rike allts sve-rige och inte same - rike. Vad jag vet s har det vl aldrig funnits samer hr i mellersta svea-rike.
Och varfr kan vi inte alla hr i vrt land bara vara/ kallas svenskar?
Jag som r fdd hr och ven de mina frfder som jag knt dom och knner dom har inte varit med om att plga samer eller andra svenskar fr den delen heller.
Det var vl samma slags f banditer d som nu som har del av makten tnker jag. Se bara vad dagens socialsekreterare gr och gjort med barn till svl svenskar ssom invandrare.
Det dr snacket om att det var svenskarna som gjorde felaktigheter med svl samerna som andra svenskar - lobotomi/ tvngsintagning av obekvma individer etc osv mm odyl r skitsnack.
Jag som svensk str inte bakom sdana onda grningar. Nej! Det vore ju som att sga att alla afrikaner r onda bara fr att en viss general idi amin var det, eller hur?
Jag har nu i mina funderingar kommit fram till att vi "vanliga" svenskar r isfall minst lika mycket, ja, faktiskt mer - ursprungsbefolkning hr i "svearnas rike" n vad samerna r. Dr uppe i norrland, kan det kanske vara s att det funnits samer i ungefr lika mnga r som det levt kelter/ vaner/ asar och vikingar hr i svearna rike. Dessa nmda vandrade ju upp varefter som isen smlte - uppt - sakta och skert. Svitt jag vet s r det vl en gnutta is kvar dr uppe n och d kommer vl det en och annan same in i bilden, ja, s kan det ha varit. Kanske - Men att sga att dessa samer r ursprungsbefolkning i svearnas rike - ja, det r ju felaktigt och smutsig lgn anser jag. De skulle eventuellt kunna kallas fr norra norrlands ursprungsbefolkning. Men ngot urfolk r det ju inte tal om alls, om vi ska vara allvarliga nu. Nej, vi kommer ju ALLA frn afrika och d r det ju afrikanerna som r det enda och kta/ riktiga urfolket till oss alla - oavsett. Ursprungsbefolkning och Urfolk r ju inte samma sak, eller hur?.
Det kan bara finnas ett urfolk till oss ALLA i hela vrlden och det r frn afrika vi alla kommer.

- HajRamn S
Citera
2024-12-10, 20:41
Medlem
E-Mac.s avatar
Mitt inlgg har inte s mycket med urfolk att gra men jag har lnge ansett att det hr vurmandet av minoriteter har dolda syften frn makthavarnas hll.

1. Att tminstone inget folkslag som r hyfsat intelligent skall f vara i majoritet i ett land, och absolut inte enade eftersom annars blir det en stark konkurrent om makt gentemot de nuvarande korrumperade makthavarna (den samlade globala eliten i vstvrlden).

2. Det hr vurmandet av minoriteter leder till mnga minoriteter som i sin tur ger mera makt t den rika och mktiga eliten, eftersom d r inget folkslag stort nog att tvla om makten. Dessutom s kan man frn makthavarnas hll upprtthlla rasism och andra phitt som radikal feminism, klimataktivism, plandemier, krig, diskriminerande lagar (exv. HMF), identitets politik,.. etc.. Resultatet blir att man kan hlla alla minoriteter ockuperade med att brka med varandra istllet. Fiffigt men inte speciellt snllt.

3. Jag tror i slutnden s vill den globala eliten (som sysslat med social ingenjrskonst i flera decennier i hemlighet) uppn en vrld utan grnser, och en vrld dr allt r blandat huller om buller s att alla konkurrerar med alla andra. Detta gller frsts inte eliten som samarbetar ttt ihop.
Syftet misstnker jag r att alla (vanliga) mnniskor skall vara rotlsa, historielsa, kulturlsa, och helt oorganiserade s att eliten kan utnyttja oss effektivt utan motstnd.

Att staten brjade specialbehandla urfolket positivt i Sverige var nog bara en mjukstart fr vad som sedan skulle komma sderifrn, en slags frberedelse. P samma stt ser vi hur man brjade ta in adoptivbarn frn fjrran lnder i syfte att frbereda svenska folket fr de som planerats lnge.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-12-10 kl. 20:44.
Citera
2024-12-10, 21:05
Medlem
Jag har faktiskt ALDRIG i hela mitt studentliv och arbetsliv frn frn fler n 25 arbetsplatser och frn mnga olika branscher - genom ren - trffat p ngon rom/ same eller judisk minoritet som kollega - aldrig. Tillgg att jag r uppvuxen p flera platser som fittja, tby och tyres.

EN minkli talandes har jag haft som kollega - en - och det var p ett telemarketing fretag. Mngder av finnar sjlvklart frn byggen svl som till stdjobb - men som sagt - ingen av de tre frst nmnda minoriteterna.
Det r det ENORMA beloppen bidrag i form av pengar som dessa har del av nr de r sk. minoriteter. En frga bara som ger en liten fingervisning om hur dessa sk. minoriteter verkligen r i minoritet skulle kunna vara en sn hr - tex - Hur mnga kusiner har du som sk. svensk idag kontra en frn de sk. minoriteterna ssom en rom/ jude/ same?

HajRamn S
Citera
2024-12-11, 04:36
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt ALDRIG i hela mitt studentliv och arbetsliv frn frn fler n 25 arbetsplatser och frn mnga olika branscher - genom ren - trffat p ngon rom/ same eller judisk minoritet som kollega - aldrig. Tillgg att jag r uppvuxen p flera platser som fittja, tby och tyres.
1. Det r nog inte s samettt i vad en del norrlnningar kallar "Fjolltrsk"

2. Hur vet du det? Tror du att de gr omkring i samedrkt till vardags?
T ex systrarna Graf r halvsamer...
Ett ga med talang fr att se olika etniska grupper kan se det, men jag tror inte de flesta kan se skillnad p en same och en finnlndare - nog inte ens kan se skillnad mellan samer och svenskar.
Citera
2024-12-11, 07:22
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:

EN minkli talandes har jag haft som kollega - en - och det var p ett telemarketing fretag. Mngder av finnar sjlvklart frn byggen svl som till stdjobb - men som sagt - ingen av de tre frst nmnda minoriteterna.
Det r det ENORMA beloppen bidrag i form av pengar som dessa har del av nr de r sk. minoriteter. En frga bara som ger en liten fingervisning om hur dessa sk. minoriteter verkligen r i minoritet skulle kunna vara en sn hr - tex - Hur mnga kusiner har du som sk. svensk idag kontra en frn de sk. minoriteterna ssom en rom/ jude/ same?

HajRamn S

De samer som inte spkar ut sig i sina tradionella klder r som vilken svennebanan som helst.
ger de inga renar s ger samehrkomsten noll frdelar s det r ofta inget de framhller alltfr mycket.
Citera
2024-12-11, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
1. Det r nog inte s samettt i vad en del norrlnningar kallar "Fjolltrsk"

2. Hur vet du det? Tror du att de gr omkring i samedrkt till vardags?
T ex systrarna Graf r halvsamer...
Ett ga med talang fr att se olika etniska grupper kan se det, men jag tror inte de flesta kan se skillnad p en same och en finnlndare - nog inte ens kan se skillnad mellan samer och svenskar.

Hej!
2. Kollegors utseende och kldsel r ju bra att kunna uppfatta och fr mig ven deras namn - det r ju klart att det skert frekommit kollegor frn de sk. minoriteterna men isfall har de varit vldigt hemliga och "spelat" att de har varit ngon annan och bytt namn.... hursomhelst s r de kollegor jag har nu och de kollegor som jag - har jag och brukar jag prata med - och det har jag gjort med alla de kollegor som jag har s.a s arbetat med och kring. Jag har lrt mig ngot litet som tex vilka de r och om deras kulturer/ levnadsden/ familjeliv etc. Kanske inte blivit bsta polare men nd haft ngon vibb av vem som r vem s.a.s. Pongen med min tidigare beskrivning av kollegor och mitt arbetsliv inkl vad jag erfarit p min "fritid" r att det inte varit s mnga av de sk. minoriterna romer/ judar och samer som varit "synliga" i mitt "arbetsliv"....

Jo och det dr med trollen r det faktiskt romer som det borde och kan syftas p - se tex mlningar och teckningar av John Bauer.....

- HajRamn S
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in