Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-10, 00:09
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Kom lite i vägen, ursäkta dröjsmålet

Vem där?

1) Medal of Honor.

2) Såg den berömda striden mellan CSS Virginia och USS Monitor vid Slaget vid Hampton Roads.

3) Gotland.
Citera
2024-12-10, 21:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kom lite i vägen, ursäkta dröjsmålet

Vem där?

1) Medal of Honor.

2) Såg den berömda striden mellan CSS Virginia och USS Monitor vid Slaget vid Hampton Roads.

3) Gotland.

Nu hade jag tur men jag associerade till John Ericsson och när jag sökte utifrån honom och USS Monitor hittade jag Ernst von Vegesack.
Citera
2024-12-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu hade jag tur men jag associerade till John Ericsson och när jag sökte utifrån honom och USS Monitor hittade jag Ernst von Vegesack.

Snyggt! Han var över där och fick så så småningom en Medal of Honor.

En pansarbåt och frågan över till dig!
Citera
2024-12-10, 21:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Snyggt! Han var över där och fick så så småningom en Medal of Honor.

En pansarbåt och frågan över till dig!

Tackar så mycket! Namnet Vegesack förpliktigar ju i martialiska sammanhang men jag gissar att det var en utmärkelse som ändå fick äldre släktingar att muttra att det det blev ju folk av honom också.

Vi håller oss inom militärhistoria, men ska ändå ganska långt bort... Vad söker vi nu?

1. Salisbury.

2. Camouflage men inte Fiftiy Shades of Grey...

3. Gränsbevakarna.
Citera
2024-12-10, 21:54
Medlem
Citat:
Tackar så mycket! Namnet Vegesack förpliktigar ju i martialiska sammanhang men jag gissar att det var en utmärkelse som ändå fick äldre släktingar att muttra att det det blev ju folk av honom också.

Vi håller oss inom militärhistoria, men ska ändå ganska långt bort... Vad söker vi nu?

1. Salisbury.

2. Camouflage men inte Fiftiy Shades of Grey...

3. Gränsbevakarna.

Lurigt värre Får dra till med Salisbury Plain Training Area för en ny ledtråd.
Citera
2024-12-10, 21:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Lurigt värre Får dra till med Salisbury Plain Training Area för en ny ledtråd.

Jo, det är nog i princip olösligt om man inte råkar känna till detaljer i ett speciellt krig.

1b. Salisbury Plain Training Area är fel världsdel.

4. Ett förband och kanske det allra sist uppsatta av sitt slag.
Citera
2024-12-10, 22:17
Medlem
Citat:
Jo, det är nog i princip olösligt om man inte råkar känna till detaljer i ett speciellt krig.

1b. Salisbury Plain Training Area är fel världsdel.

4. Ett förband och kanske det allra sist uppsatta av sitt slag.

Amerikanska frihetskriget, inbördeskriget.. Eller om vi ska till kina med britterna inblandade hmm Klurar på!
Citera
2024-12-10, 22:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Amerikanska frihetskriget, inbördeskriget.. Eller om vi ska till kina med britterna inblandade hmm Klurar på!

Nej, intetdera...

5. Special Forces, bland de hårdare.
Citera
2024-12-10, 22:40
Medlem
Citat:
Nej, intetdera...

5. Special Forces, bland de hårdare.

Ah, vänta nu Salisbury i Rhodesia.. Grey's Scouts? Hela Bush war-området är väldigt intressant. Sydafrikanska Recces är intressanta de med
Citera
2024-12-10, 22:53
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ah, vänta nu Salisbury i Rhodesia.. Grey's Scouts? Hela Bush war-området är väldigt intressant. Sydafrikanska Recces är intressanta de med

Snyggt taget! Visst är det Grey's Scouts, beridet infanteri som bevakade gränsen, ängslighet lär inte ha varit ett utmärkande drag. Sannolikt ett av de sista beridna förbanden som satts upp? Salisbury som sedan blev Harare. Ja, ett mycket spännande ämne, Recces i RSA vill jag minnas hade ett lejon som maskot.

Den här tavlan föreställande Grey's Scouts är riktigt läcker: https://scontent-fra5-2.xx.fbcdn.net...BQ&oe=675E88CA

Tråden vidare till dig med kopia av tavlan i guldram att hänga på kontoret!
Citera
2024-12-10, 23:03
Medlem
Citat:
Snyggt taget! Visst är det Grey's Scouts, beridet infanteri som bevakade gränsen, ängslighet lär inte ha varit ett utmärkande drag. Sannolikt ett av de sista beridna förbanden som satts upp? Salisbury som sedan blev Harare. Ja, ett mycket spännande ämne, Recces i RSA vill jag minnas hade ett lejon som maskot.

Den här tavlan föreställande Grey's Scouts är riktigt läcker: https://scontent-fra5-2.xx.fbcdn.net...BQ&oe=675E88CA

Tråden vidare till dig med kopia av tavlan i guldram att hänga på kontoret!

Man tackar! Riktig läcker ja Ja, de bör nog ha varit en av de sista. Tama Teddy the lion är rätt kul, finns en del historier om honom

” One night, one of the Operators was tasked to give Teddy some food, as he was occasionally fed while at Fort Doppies. This particular Operator did not appreciate being tasked to do this job in his free time and was quite annoyed. Taking the meat for Teddy, he went to look for him and found him not far outside the front gate of Fort Doppies.

It appeared to the Operator that Teddy was in an uncharacteristically bad mood, as he growled at the Operator and made striking movements with his front paws. Teddy also didn’t look in good shape. The Operator was also not in a good mood at having been tasked to feed Teddy and this unusual and annoying behaviour towards him by the lion further annoyed him.

The Operator therefore unceremoniously threw the meat towards Teddy instead of taking it right up to him and stood there shouting at the lion for a few minutes. He then went back into Fort Doppies and walked into the pub – where he saw Teddy sitting at the feet of the other Operators.

The Operator had found, fed and shouted at a wild lion!”

Återkommer så fort jsg kommit på en ny fråga!

https://www.recce.co.za/stories-about-teddy/
Citera
2024-12-10, 23:14
Medlem
Venators avatar
Citat:
Man tackar! Riktig läcker ja Ja, de bör nog ha varit en av de sista. Tama Teddy the lion är rätt kul, finns en del historier om honom

” One night, one of the Operators was tasked to give Teddy some food, as he was occasionally fed while at Fort Doppies. This particular Operator did not appreciate being tasked to do this job in his free time and was quite annoyed. Taking the meat for Teddy, he went to look for him and found him not far outside the front gate of Fort Doppies.

It appeared to the Operator that Teddy was in an uncharacteristically bad mood, as he growled at the Operator and made striking movements with his front paws. Teddy also didn’t look in good shape. The Operator was also not in a good mood at having been tasked to feed Teddy and this unusual and annoying behaviour towards him by the lion further annoyed him.

The Operator therefore unceremoniously threw the meat towards Teddy instead of taking it right up to him and stood there shouting at the lion for a few minutes. He then went back into Fort Doppies and walked into the pub – where he saw Teddy sitting at the feet of the other Operators.

The Operator had found, fed and shouted at a wild lion!”

Återkommer så fort jsg kommit på en ny fråga!

https://www.recce.co.za/stories-about-teddy/

Härlig historia! Är det inte dags att skaffa en "tam" järv som maskot i Arvidsjaur?

Sorry för OT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in