Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
Visst detta är ifrån en filmatisering men jag kan undra, när började man a rustning/kläder som visade vilken sida man varifrån? Hur ofta slog inte folk i kaoset ihjäl sina egna?
Baserar det på denna
https://www.youtube.com/watch?v=RiCN...=ShotgunBomBom
Hur fan ska du veta vem som är vem, pratar ungefär samma språk, alla på marken ser detsamma ut.. Jag misstänker att massor slogs med sina egna utan att ens veta om det, vad tror ni?
Jag menar bara för att en person står emot dig så betyder det inte att han är din fiende...
Går vi riktigt läng tillbaka i tiden så var det nog vanligt med ansikts- eller krigsmålningar som visade vem du var.
Nordamerikas ursprungsfolk, "indianerna" hade ibland det, och olika klädsel och eventuellt frisyrer.
Jag är också övertygad om att britterna kunde se om det var en viking de hade framför sig på slagfältet.
Romarna, och andra under deras tid, hade ju utrustning som tydligt visade tillhörighet, och slogs de mot folk utan rustning, exempelvis germaner, så var det ännu tydligare.
Sköldars färg och märken var ett tydligt tecken, liksom uniformer.
När det gäller fotfolk som i praktiken var beväpnade bönder var det kanske lite svårare, men läste någon berättelse om något av slagen om Skåne under svensk-/danska kriget där "danskarnas röda halsdukar".
De var inte dummare än att de såg till att det var en fiende de slogs med.