Citat:
Ursprungligen postat av
StorFetAnka
Har man läst tillräckligt många default genererade AI texter så lär man sig känna igen mönstret. Om du ska fuska så måste du också se till så att texten imiterar det sätt du själv skriver på, du kan till exempel be om en vis stil på texten, byt ut ord A mot ord B som du själv är mer benägen att använda osv.
I grundskolor och på gymnasium har klasserna oftast samma lärare i flera år, då blir det också lättare att känna igen hur eleverna skriver, vilken stil alla har och vilka ord de använder. När AI sen kommer in i bilden blir skillnaden så stor att det inte går att ignorera det uppenbara fusket.
Sen brukar lata elever också göra misstaget att varken lära sig eller läsa texten de plagierat. En enkel frågeställning kan bevisa det.
En liten utmaning för er:
Jag brukar, aldrig, köpa ChatGPT-4o:s förslag på inlägg här. Jag brukar bara ta till mig någon ide, formulering, mening eller ord, (förutom när det, tydligt, framgår att jag citerar boten och det passar in i det sammanhang som inlägget tar upp) . Men, en gång, de senast veckorna, gjorde jag ett första undantag ifrån min regel och tog jag ett förslag ifrån boten, rätt av, förutom en mening. Kan ni hitta vilket av mina inlägg jag syftar på?