2024-10-09, 12:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Har man läst tillräckligt många default genererade AI texter så lär man sig känna igen mönstret. Om du ska fuska så måste du också se till så att texten imiterar det sätt du själv skriver på, du kan till exempel be om en vis stil på texten, byt ut ord A mot ord B som du själv är mer benägen att använda osv.

I grundskolor och på gymnasium har klasserna oftast samma lärare i flera år, då blir det också lättare att känna igen hur eleverna skriver, vilken stil alla har och vilka ord de använder. När AI sen kommer in i bilden blir skillnaden så stor att det inte går att ignorera det uppenbara fusket.

Sen brukar lata elever också göra misstaget att varken lära sig eller läsa texten de plagierat. En enkel frågeställning kan bevisa det.

En liten utmaning för er:

Jag brukar, aldrig, köpa ChatGPT-4o:s förslag på inlägg här. Jag brukar bara ta till mig någon ide, formulering, mening eller ord, (förutom när det, tydligt, framgår att jag citerar boten och det passar in i det sammanhang som inlägget tar upp) . Men, en gång, de senast veckorna, gjorde jag ett första undantag ifrån min regel och tog jag ett förslag ifrån boten, rätt av, förutom en mening. Kan ni hitta vilket av mina inlägg jag syftar på?
Citera
2024-10-09, 13:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En liten utmaning för er:

Jag brukar, aldrig, köpa ChatGPT-4o:s förslag på inlägg här. Jag brukar bara ta till mig någon ide, formulering, mening eller ord, (förutom när det, tydligt, framgår att jag citerar boten och det passar in i det sammanhang som inlägget tar upp) . Men, en gång, de senast veckorna, gjorde jag ett första undantag ifrån min regel och tog jag ett förslag ifrån boten, rätt av, förutom en mening. Kan ni hitta vilket av mina inlägg jag syftar på?

Glöm det, jag hittar inte inlägget själv, men jag fick ingen varning. Hur som helst så svarade jag på en fråga ifrån en debattör jag inte sett här tidigare, och jag svarade mycket omfattande och detaljerat. ChatGPT-4o rekommenderade, då, ett enklare svar eftersom jag inte kände till debattören och mitt svar var ganska avancerat. Så jag köpte botens förslag rakt av, förutom att jag lade till en mening i det. Och tur var det, då det visade sig att debattören bara var en som trollade runt och dummade ner sig.
Citera
2024-10-09, 13:28
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har använt mig av ChatGPT i en uppsats, men då hade jag redan skrivit texten själv, och bett programmet att dubbelkolla ett kapitel eller två om det möter betygskraven. Det blev mindre ändringar, men jag ser inte det som fusk, då jag gjorde hästjobbet själv. Hade hela uppsatsen varit skriven av ChatGPT, då hade det definitivt varit fusk.

I de kapitel jag använde mig av hjälp var för att examinatorn hade synpunkter på ändringar, men jag förstod inte allt som denne menade, trots att jag hade frågat flera gånger för förtydligande. AI var då till hjälp med det sista.
Citera
2024-10-10, 07:26
Medlem
Använder ofta Chatgpt till att sammanfatta artiklar, men också gå igenom mina egenskrivna texter och omformulera dem så att de blir grammatiskt korrekta. Är ju rimligt och skapar en högre kvalitet, men samtidigt verkar det ju vara risk att åka dit för plagiat då texterna blir mer generiska.
Citera
2024-10-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Använder ofta Chatgpt till att sammanfatta artiklar, men också gå igenom mina egenskrivna texter och omformulera dem så att de blir grammatiskt korrekta. Är ju rimligt och skapar en högre kvalitet, men samtidigt verkar det ju vara risk att åka dit för plagiat då texterna blir mer generiska.
Jag tror inte folk reagerar så mycket på grammatiken så vida man inte försöker skriva på ett språk man är direkt dålig på. Tycker därför det är bättre att utgå från en AI text och skriva om den så den blir min egen, än att låta AI skriva om min egen text så den blir mer generisk.
Citera
2024-10-12, 00:24
Avstängd
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanmedhuvudet
När jag gick på universitetet fanns inte chatgpt och ingen visste vad artificiell intelligens var överhuvudtaget.

Nu däremot vet alla vad det är och det används ganska mycket och man hör ju om hur elever på universitet blir tagna/upptäckta av att använda chatgpt för att lämna in inlämningar osv.

Men jag antar att det finns en hel jävla drös med människor som använder chatgpt för att lösa uppgifter, lämna in inlämningar osv utan att det upptäcks.

Men hur är de det gör? Universitet är ändå en ganska ”stor grej” och sakerna man lär sig ska man ta ut i arbetslivet sen. Universiteten satsar ganska hårt på att få tag på fuskare som b.la. arbetar såhär.

Det jag undrar är hur universiteten arbetar för att upptäcka att inlämningar/uppgifter etc har gjorts av chatgpt/artificiell intelligens?

Och vad är det de som lyckas att fuska med chatgpt/artificiell intelligens gör?

Är det så att de bara låter chatgpt/artificiell intelligens lösa uppgiften/skriva texten osv och att de sen efteråt bara omskrivet allt med egna ord? Går det verkligen att göra såhär? Är det så enkelt?

Går de ens att upptäcka om man har skrivit om meningarna med egna ord?

Det är ganska intressant. Det fanns många fusktekniker på min tid också, men aldrig såhär. Detta är ju väldigt roligt också. Hahaha.

Nå?

Det är ett axplock av allt som finns tillgängligt nu på alla universitet och högskolor runt om i landet. Det var bättre förr!

Linköpings Universitet var bland de första lärosätena i världen, och först i Europa, med att beställa Microsoft 365 Copilot, när det gjordes tillgängligt för universitet och högskolor den 1 januari 2024.
https://news.microsoft.com/sv-se/202...och-hogskolor/

Du som student har tillgång till Microsoft Copilot. Microsoft Copilot (tidigare Bing Chat Enterprise) är ett AI-drivet chattverktyg från Microsoft.
https://www.sh.se/student/hur-gor-jag/microsoft-copilot

Bings AI-verktyg Co-pilot – nu för studenter
https://www.education.lu.se/artikel/...t-nu-studenter
Senast redigerad av Adrenaline976 2024-10-12 kl. 00:26.
Citera
2024-10-14, 22:07
Medlem
Kottkompotts avatar
På programmeringskurserna precis när ChatGPT släpptes var det rätt schysst till att kommentera koden, vilket är ett rätt trist göra om man glömt göra det under framställning.
Citera
2024-11-29, 15:08
Medlem
Jag lämnade in en uppgift för en tid sedan med stora stycken direkt hämtade från chat-gpt. Nu testade jag texten mot flera gratisprogram som ska identifiera AI-innehåll, men inget av programmen lyckades identifiera något som helst AI-innehåll.

Det ska sägas att texten var på svenska. Det är möjligt att AI-detektorerna är bättre på engelska.
Citera
2024-12-01, 10:06
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Herregud, förr i tiden gick jag till biblioteket och lånade recensionsböcker om den bok jag skulle skriva om i svenskan.
Sen skrev jag om det med egna ord, läste första, sista kapitlet, och ett kapitel jag bedömde som viktigt i mitten.
Sen skrev jag en text där jag tog det ”viktiga” kapitlet och hur just det hade berört mig.

Fick alltid högsta betyg. Blev aldrig upptäckt.

AI funkar typ likadant, men det går snabbare.

Det går utan problem att använda AI utan att bli upptäckt, om man gör det på ett intelligent sätt.
Citera
2024-12-12, 11:04
Medlem
Jag är så jävla trött på alla på min utbildning som använder chatgpt. Särskilt på hemtentor.

Det höjer kraven för oss andra som inte fuskar, eftersom lärarnas bild av vad som är rimligt att prestera inom en viss tidsram blir snedvriden.

Om 10 år kommer det finnas massa totalt efterblivna yrkesverksamma personer inom flera olika yrken, som inte kan tänka självständigt, och som aldrig hade klarat en universitetsutbildning utan en artificiell låtsaskompis.

Om 10 år kommer ni träffa psykologer, läkare och jurister buktalade av Chatgpt.

NPC-generatinonen är på ingång
Citera
2024-12-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HellsingStar
Jag är så jävla trött på alla på min utbildning som använder chatgpt. Särskilt på hemtentor.

Det höjer kraven för oss andra som inte fuskar, eftersom lärarnas bild av vad som är rimligt att prestera inom en viss tidsram blir snedvriden.

Om 10 år kommer det finnas massa totalt efterblivna yrkesverksamma personer inom flera olika yrken, som inte kan tänka självständigt, och som aldrig hade klarat en universitetsutbildning utan en artificiell låtsaskompis.

Om 10 år kommer ni träffa psykologer, läkare och jurister buktalade av Chatgpt.

NPC-generatinonen är på ingång

Japp, men vad ska man göra åt det egentligen? Man skjuter sig själv i foten om man inte använder AI nuförtiden, då majoriteten använder det på UNI, och AI är fördelaktigt om man använder det som ett hjälpmedel. Problemet uppkommer när man förlitar sig helt på AI att göra allt arbete åt en. Vad föreslår du att man ska göra?
Senast redigerad av jkk22 2024-12-12 kl. 15:54.
Citera
2024-12-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Penguin
Jag lämnade in en uppgift för en tid sedan med stora stycken direkt hämtade från chat-gpt. Nu testade jag texten mot flera gratisprogram som ska identifiera AI-innehåll, men inget av programmen lyckades identifiera något som helst AI-innehåll.

Det ska sägas att texten var på svenska. Det är möjligt att AI-detektorerna är bättre på engelska.

Flera av dessa AI-detectors är inte pålitliga överhuvudtaget, jag tror att dessa detectors är betydligt mer anpassade för engelska texter. Det sägs att GPTZero, ska vara den som är säkrast, men när jag klistrade in texter från gymnasietiden, då AI inte var närvarande, visade sig att allt jag hade lämnat in var 70-100% AI genererat.

Det är i princip omöjligt att bevisa att någon använder AI. AI läser och känner av en viss typ av skrift, meningsuppbyggnad. Är man allt för formell, detaljerad i texten så kommer det förmodligen bli AI-markerat.
Senast redigerad av jkk22 2024-12-12 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in