Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-09, 02:58
Bannlyst
När jag gick på universitetet fanns inte chatgpt och ingen visste vad artificiell intelligens var överhuvudtaget.

Nu däremot vet alla vad det är och det används ganska mycket och man hör ju om hur elever på universitet blir tagna/upptäckta av att använda chatgpt för att lämna in inlämningar osv.

Men jag antar att det finns en hel jävla drös med människor som använder chatgpt för att lösa uppgifter, lämna in inlämningar osv utan att det upptäcks.

Men hur är de det gör? Universitet är ändå en ganska ”stor grej” och sakerna man lär sig ska man ta ut i arbetslivet sen. Universiteten satsar ganska hårt på att få tag på fuskare som b.la. arbetar såhär.

Det jag undrar är hur universiteten arbetar för att upptäcka att inlämningar/uppgifter etc har gjorts av chatgpt/artificiell intelligens?

Och vad är det de som lyckas att fuska med chatgpt/artificiell intelligens gör?

Är det så att de bara låter chatgpt/artificiell intelligens lösa uppgiften/skriva texten osv och att de sen efteråt bara omskrivet allt med egna ord? Går det verkligen att göra såhär? Är det så enkelt?

Går de ens att upptäcka om man har skrivit om meningarna med egna ord?

Det är ganska intressant. Det fanns många fusktekniker på min tid också, men aldrig såhär. Detta är ju väldigt roligt också. Hahaha.

Nå?
Citera
2024-10-09, 05:22
Medlem
Ferhs avatar
AI gillar att använda vissa ord och vissa formuleringar på ett förutsägbart sätt, så det är väl så de känner igen det antar jag. Skriver man om texten med egna ord och egna formuleringar så går det inte att upptäcka, men det är de som fuskar förmodligen ofta för lata eller för korkade för att göra, för det är ju anledningen till att de fuskar trots allt.

Bara att söka på "AI text detector", till exempel.

Sen om någon blir misstänkt så är det bara att anklaga dem, så kommer de att erkänna, eftersom de är för korkade för att neka. Så att ha säkra bevis är inte så viktigt, räcker med misstanke så kan man i många fall få folk att erkänna ifall de är skyldiga.
Citera
2024-10-09, 06:17
Medlem
GertBennys avatar
Nej det är klart det inte går att upptäcka om man skriver om det med egna ord. ChatGPT ger dig information som du sen kan tolka och skriva om. Exakt samma metodik som när du använder dig av anteckningar, Google, läroböcker och så vidare. Du får information. Det är väl bara att dessa som åker fast är för korkade/lata för att skriva om. Kör texten/materialet/uppsatsen genom copyscape eller liknade som är en plagiatkollar tjänst. Det finns säkert liknade tjänster idag för just AI skrivet material.
Citera
2024-10-09, 08:06
Medlem
Ska man redovisa och opponera så lär det märkas om du inte alls vet vad du talar, om, men en rimligt smart person som ändå har en del av studiematerialet i skallen kan säkert spara tid på att generera ett uppgiftssvar.

Men jag tycker ju att man har missuppfattat vad man gör där då, den personliga utvecklingen i att studera.

Lite som att åka bil runt löprundan och skryta med sin bra tid.
Citera
2024-10-09, 08:11
Medlem
Är det ens att betrakta som fusk längre?

När jag gick på skolan fick vi låna uppslagsverk på biblioteket, så kom internet och Wikipedia och nu har vi LLMs.

Det är en del av utvecklingen som antagligen har kommit för att stanna. I arbetslivet används det redan så varför skulle det inte kunna användas på universitetet med?
Citera
2024-10-09, 08:38
Medlem
Q-s avatar
Går på universitet. Vi hade individuella redovisningar i programmering för lärare. En tjej med slöja höll på att redovisa för läraren och jag överhörde läraren utbrista "De kommentarerna du har där ser väldigt AI-genererat ut, har du skrivit det själv?"
Spoiler: hon hade använt chatgpt till hela uppgiften och inte ens tagit bort hjälp-kommentarerna.
Det finns inget sätt att 100% upptäcka att man använt chatgpt dock. Endast ifall man är korkad när man fuskar blir man tagen. Ifall man däremot använder AI som ett verktyg i stället för en lösning så är det utmärkt. Men att be AI skriva en hel uppsats eller att göra uppgifter åt en är bara dumt, för när du senare har tenta eller muntlig redovisning kommer det märkas att du inte kan något alls om det du snackar om.

Att fråga AI om hjälp eller be den hinta om vad man har gjort fel i en uppgift är väldigt värdefullt, som en extralärare.
Citera
2024-10-09, 08:41
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Blir det inte problematiskt när man ska klämma in källor, alltså att sätta hänvisningen rätt?
Citera
2024-10-09, 09:24
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Bara att söka på "AI text detector", till exempel.
Bara och bara.

De är helt otillförlitliga och du kan både få den att påstå att en helt egen text är ai-genererad och att en ai-genererad text är skriven av en människa.

Dessa går inte att lita på i någon grad alls - om du inte skriver en helt värdelös prompt förstås, men då är ju texterna, avhandlingen etc på en sådan låg nivå att verktygen inte ens behövs för att se att det är genererat av en LLM.
Citera
2024-10-09, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Blir det inte problematiskt när man ska klämma in källor, alltså att sätta hänvisningen rätt?

Jag har hört att chatgpt ibland hittar på källor... Såna där titeln låter bra och ändamålsenlig, men källan är inte på riktigt... Själva texten är dock oftast OK.

Men till TS fråga: Om man skriver om uppsatsen är det i praktiken godkänt, även om läraren anar hur det är fatt... De riktigt lata ändrar bara på författarnamnet.

Problemet blev vanlig när Internet kom. Det vanligaste motknepet var att sätta en småudda fras i parantes och söka på frasen... Oftast kom original artikeln direkt upp.
Citera
2024-10-09, 11:20
Medlem
Davoduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag har hört att chatgpt ibland hittar på källor... Såna där titeln låter bra och ändamålsenlig, men källan är inte på riktigt... Själva texten är dock oftast OK.

Men till TS fråga: Om man skriver om uppsatsen är det i praktiken godkänt, även om läraren anar hur det är fatt... De riktigt lata ändrar bara på författarnamnet.

Problemet blev vanlig när Internet kom. Det vanligaste motknepet var att sätta en småudda fras i parantes och söka på frasen... Oftast kom original artikeln direkt upp.

Går inte att be ChatGPT källhänvisa åt dig, även om du ger den en bok som finns online så kommer den bara hitta på kapitel och sidor...
Citera
2024-10-09, 11:48
Medlem
Det är ingen konst alls. Man skriver bara om texten från ChatGPT med egna ord och ändrar strukturen så den inte ser så förutsägbar ut, undviker typiska formuleringar o.s.v. Det är inte svårare än att skriva svar med hjälp av kurslitteraturen eller med hjälp av Wikipedia, vilket förstås också är extremt vanligt och i princip omöjligt att upptäcka så länge man inte använder copy-paste.
Citera
2024-10-09, 12:08
Medlem
StorFetAnkas avatar
Har man läst tillräckligt många default genererade AI texter så lär man sig känna igen mönstret. Om du ska fuska så måste du också se till så att texten imiterar det sätt du själv skriver på, du kan till exempel be om en vis stil på texten, byt ut ord A mot ord B som du själv är mer benägen att använda osv.

I grundskolor och på gymnasium har klasserna oftast samma lärare i flera år, då blir det också lättare att känna igen hur eleverna skriver, vilken stil alla har och vilka ord de använder. När AI sen kommer in i bilden blir skillnaden så stor att det inte går att ignorera det uppenbara fusket.

Sen brukar lata elever också göra misstaget att varken lära sig eller läsa texten de plagierat. En enkel frågeställning kan bevisa det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in