• 1
  • 2
2024-12-13, 07:40
Medlem
Fick diagnosen ADHD fr ca ett r sedan d jag bodde i Sverige. Allting var klart s lngt att jag skulle f testa medicin, jag skulle bara gra ett blodprov innan. Fick ocks ett intyg p min diagnos p papper.
Flyttade sedan till Finland, och enligt psykiatrin i Sverige skulle det inte vara ngot problem att bara skicka ver alla journaler till dem, och sedan teruppta allt dr.
Det tog tid, men har nu varit till psykiatrin hr.
Det frsta damen jag trffade sa var att de inte anser att jag har ADHD, och inte kommer att ge mig den diagnosen i Finland. Detta p.g.a. mina fr hga pong i Weis (eller vad det dr "IQ-testet" heter) som jag gjorde under utredningen i Sverige.

Min frga r om de har rtt att bara ta bort en redan faststlld diagnos utan att sjlva utreda?

Blev vldigt besviken, fr nr jag fick diagnosen kndes det som att det fanns en frklaring till mina problem - jag blev lovad att f hjlp genom diverse kurser, f mer rttigheter till std i bde skola och arbete etc.
Citera
2024-12-13, 08:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Synd att inte diagnoser kan harmonieras i EU eller globalt. Om inte, lr Sverige ocks f en ny skum attraktionskraft i det avseendet (ker av NPF individer som vill bli Svenska medborgare). Det lter p dig som att Finland har samma instllning som Sverige hade tills ganska nyligen, dvs att hgpresterande inte kan ha vissa diagnoser.
Citera
2024-12-13, 08:13
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmonster1
Fick diagnosen ADHD fr ca ett r sedan d jag bodde i Sverige. Allting var klart s lngt att jag skulle f testa medicin, jag skulle bara gra ett blodprov innan. Fick ocks ett intyg p min diagnos p papper.
Flyttade sedan till Finland, och enligt psykiatrin i Sverige skulle det inte vara ngot problem att bara skicka ver alla journaler till dem, och sedan teruppta allt dr.
Det frsta damen jag trffade sa var att de inte anser att jag har ADHD, och inte kommer att ge mig den diagnosen i Finland. Detta p.g.a. mina fr hga pong i Weis (eller vad det dr "IQ-testet" heter) som jag gjorde under utredningen i Sverige.

Min frga r om de har rtt att bara ta bort en redan faststlld diagnos utan att sjlva utreda?

Blev vldigt besviken, fr nr jag fick diagnosen kndes det som att det fanns en frklaring till mina problem - jag blev lovad att f hjlp genom diverse kurser, f mer rttigheter till std i bde skola och arbete etc.

Klantigt av dej att hgprestera p iq testet.. Du kunde vl ha lgpresterat istllet men du var inte tillrckligt smart fr att fatta att det hade gynnat dej bttre😆
Citera
2024-12-13, 08:17
Medlem
ADHD r en bedmningsdiagnos och varierar otroligt mycket mellan lnderna:
https://worldpopulationreview.com/co...tes-by-country
r det inte mrkligt att Spanien har dubbelt s hg andel ADHD som grannarna Portugal och Frankrike?

Se'n innebr ju inte en diagnos att man skall stta in medicinering. Vissa saker fr man helt enkelt leva med, och lra sig hantera. Att 6% av alla svenska pojkar fr centralstimulerande medicin knns ju inte bra.
Citera
2024-12-13, 08:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Synd att inte diagnoser kan harmonieras i EU eller globalt. Om inte, lr Sverige ocks f en ny skum attraktionskraft i det avseendet (ker av NPF individer som vill bli Svenska medborgare). Det lter p dig som att Finland har samma instllning som Sverige hade tills ganska nyligen, dvs att hgpresterande inte kan ha vissa diagnoser.
Om man ska harmonisera fejkdiagnoser s blir alla jordens lnder lika frdummade.
Citera
2024-12-13, 09:55
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det finns v'ldigt olika teorier om vad ADHD r och om det ens finns.

Visst finns "attention deficit" men vad r det.

Autister r i regel (spektrum) knsliga fr intryck som ljud eller synintryck och stnger drfr ute omvrlden. Vilket gr dom ouppmrksamma.

Den traditionella ADHD individen tappar fokus pga "skatbetende".

MAn kan dessutom utveckla ADHD-liknande symptom genom att knarka.

S vad r vad i denna rra?

Kanske bttre att frga vad denna individ behver? Nu brainstormar jag bara.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-12-13 kl. 09:57.
Citera
2024-12-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det finns v'ldigt olika teorier om vad ADHD r och om det ens finns.

Visst finns "attention deficit" men vad r det.

Autister r i regel (spektrum) knsliga fr intryck som ljud eller synintryck och stnger drfr ute omvrlden. Vilket gr dom ouppmrksamma.

Den traditionella ADHD individen tappar fokus pga "skatbetende".

MAn kan dessutom utveckla ADHD-liknande symptom genom att knarka.

S vad r vad i denna rra?

Kanske bttre att frga vad denna individ behver? Nu brainstormar jag bara.
Det handlar till syvende och sist om sjlvregulering.
Citera
2024-12-13, 10:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Finnarna behver inga diagnoser. Om du kommer till Finland och beter dig som en idiot blir det lappa sften och sedan uppfr du dig i fortsttningen.
Citera
2024-12-13, 11:00
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Vad hade du fr resultat d?
Citera
2024-12-13, 11:00
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
ADHD r en bedmningsdiagnos och varierar otroligt mycket mellan lnderna:
https://worldpopulationreview.com/co...tes-by-country
r det inte mrkligt att Spanien har dubbelt s hg andel ADHD som grannarna Portugal och Frankrike?

Se'n innebr ju inte en diagnos att man skall stta in medicinering. Vissa saker fr man helt enkelt leva med, och lra sig hantera. Att 6% av alla svenska pojkar fr centralstimulerande medicin knns ju inte bra.

Vldigt f som klarar av adhd-medicin ett helt liv.
Citera
2024-12-13, 11:40
Medlem
Om det r rtt? Nej. Sjlvklart ska det utredas. Men ska man ha hjlp mste man krva det.

Problemet r inte att man fr hga eller lga "IQ" pong, de utvrderar mer knslan av tillfrestllelse i att gra utmaningarna d personer med ADHD ofta har ett icke existerande belningssystem. Att de kollar minnet handlar mer om att se ifall du har koncentrationsproblem som frstr nrtidsminnet och inte huruvida du har hgt eller lgt IQ. De kollar p ifall du hinner klttra p vggarna innan testet r slut. Osv. Att ha hga pong kan betona men r inte lika med att man r fullt normal.
Citera
2024-12-13, 11:44
Medlem
Det knns tyvrr som att ADHD har blivit en stmpel i Sverige som man med ltthet slnger p tex barn som egentligen bara r dligt uppfostrade och beter sig illa i skolan. Det nya sttet att lsa problem, stmpel+medicin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in