2024-12-13, 16:13
Medlem
Countrycurrents avatar
30 läkare från skåne till norrbotten har torskat läkarlegget.
Är det någon som kan posta lista eller artikel, den är bakom betalvägg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...uten-fran-hsan
Citera
2024-12-13, 17:29
Medlem
Starobrnos avatar
Hårt att betala dyra pengar för ett falskt diplom från typ Irak och sen få på nöten i Sverige efter att ha skapat lite kaos och död på någon vårdcentral. Ok jag är rasist men om listan presenteras här, min killgissning att många Mahmoud och Abdullah stoppats från att bota sina medmänniskor.
Citera
2024-12-13, 19:09
Medlem
TeEsErs avatar
Här är en artikel som beskriver lite mer ingående om varför man kan få legitimationen återkallad och vilka de vanligaste anledningarna är.
https://lakartidningen.se/aktuellt/n...legitimationer

Citatet gäller 2023
Citat:
Skälen varierar, men den största gruppen – femton läkare – blev av med legitimationen efter att ha misskött sin treåriga prövotid. För den nästa största gruppen, tolv läkare, har läkarlegitimationen återkallats efter egen begäran.

För sex läkare var skälet allvarlig brottslighet, för ytterligare fem var skälet sjukdom/missbruk. Lika vanligt som sjukdom/missbruk var skälet uppenbar olämplighet, för fyra läkare låg grov oskicklighet bakom beslutet och för ytterligare fyra handlade det om en kombination av grov oskicklighet/uppenbar olämplighet.
Citera
2024-12-13, 21:57
Bannlyst
Finns det någon lista på vilka läkare det gäller ?
Söker främst efter västra Götalands regionen
Citera
2024-12-13, 22:01
Medlem
zombie-nations avatar
Konstigt att en så liten grupp blir kickade på grund av bemötande. Man ska tydligen finna sig i att bli trakasserad, hotad och kidnappad.
Citera
2024-12-13, 22:57
Medlem
Congelados avatar
Sådana läkare som extraknäcker på Kry. Den gruppen av läkare.
Citera
2024-12-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Hårt att betala dyra pengar för ett falskt diplom från typ Irak och sen få på nöten i Sverige efter att ha skapat lite kaos och död på någon vårdcentral. Ok jag är rasist men om listan presenteras här, min killgissning att många Mahmoud och Abdullah stoppats från att bota sina medmänniskor.

De läkare som kommer från utanför Eu måste gå ett 1,5 års program för utbildning av utländska läkare samt göra ett prov liknande AT provet som testar kunskap från hela läkarprogrammet.
Så att komma igenom det med bristfälliga kunskaper går ej.

Som läkarstudent har jag på praktikplaceringar gått med åtskilliga utländska läkare. Har aldrig träffat någon som inte varit väldigt kunnig och haft väl uppdaterade kunskaper.
Däremot har jag varit med om rätt många fall där kommunikation brister, både rent språkmässigt men även den kulturella aspekten på hur man förmedlar eller tar emot ett budskap.
Citera
2024-12-14, 13:40
Medlem
oiiihs avatar
ja du kan ju gå till läkaren och få i princip vad som helst ,,knark,,avsugning,,klämmande eller sugande på tuttar--eller medicinsk sprit.eller en feldiagnostiering..
Citera
2024-12-18, 18:24
Medlem
Countrycurrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Konstigt att en så liten grupp blir kickade på grund av bemötande. Man ska tydligen finna sig i att bli trakasserad, hotad och kidnappad.

Trakasserad har jag själv blivit på ganska många läkarmottagningar, det suger getsnorre och förstör för seriösa läkare, därav trådstarten.

Hotad och kidnappad vill man ju veta mer om.
Citera
2024-12-18, 20:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Countrycurrent
Trakasserad har jag själv blivit på ganska många läkarmottagningar, det suger getsnorre och förstör för seriösa läkare, därav trådstarten.

Hotad och kidnappad vill man ju veta mer om.

Inte så dramatiskt som det låter, men jag var väldigt skärrad efter. Hon terroriserade mig till den grad att jag tog mig ur freeze och mumlade att jag går nu. Då ställde hon sig för dörren och sa att jag går när hon bestämmer, jag hade kunnat ta mig ut men hon såg att jag drabbats av panik, hon triggade min läkarfobi med vilje, så när hon vägrade att släppa ut mig så knuffade jag inte bort henne och gick. För jag visste ju att hon ville det och att hon sedan kunnat använda det mot mig. Hon hade win-win för hur jag än reagerade kontrollerade hon mig.

Detta var inte något angående någon tvångsinläggning, hon var bara butthurt för att jag inte lydde minsta vink, som att jag skulle "erkänna" saker som inte var sant, hon ville att jag skulle vara alkis. Det är jag inte. Det var verkligen som att läkaren var någon de släppt ut från psyket. När jag blev mig själv talade jag om detta för hennes chef, chefen sa till henne, men då hämnades hon genom att ta bort mina mediciner, skulle just få förnyat. Det var inte ens massa knarkmediciner, men sådant jag behövde för att överleva. Hon förskrev istället sådant som står i journalen att jag är allergisk mot.

Hon följde alla regler så det gick inte ens att anmäla henne. Det som var extra skrämmande var att hon sa att så här gör hon med folk som inte vill lyda, så hon hade gjort det många gånger tidigare. Sedan dess har jag aldrig gått ensam till en läkare. Men det hindrade inte en annan läkare att slå mig i ansiktet med min kompis närvarande.

Nej, jag råkar inte ut för sådant hela tiden, men det är saker som satt sig i minnet och som jag blir skakis av att bara tänka på. Jag vill egentligen inte tala om det, för det känns som jag visar mig svag, jag vill inte vara så mesig som jag uppvisade i de situationerna, jag skäms något så hemskt för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in