Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbizaPizza
Har du ljudbok via lurar då eller att ljudet strömmar direkt ur telefonen? Vilka insomningstabletter brukar du köra på?

Mirtazapine har funkat för mig. Nackdelen är att man blir mycket hungrigare. Så om du inte tränar så är kan det bli att du sover men blir lite tjock men har man diciplin med ätandet så är det nog inget problem.
Citera
2023-01-12, 11:48
Medlem
Unlimited-Powers avatar
TS jag känner igen mig i precis allt du skriver. Speciellt när man flyttar och tänker allt blir bra men är bränd för livet. Jag satt i sovrummet naken (är en fullvuxen karl) på natten i ett hörn och bara höll för öronen när det var som värst. Det var inte ens några feststörningar eller liknande utan kunde vara barn eller vuxna som bara går ovanför. Det var okej på dagtid även om man får det där välkända hugget i bröstet. Att man inte kan fly i och med man är i sitt boende.

Det finns bara en sak att göra: flytta till ett hus. Det psykologiska med att du inte har någon vägg i vägg, ovan eller under gör underverk.

Ni som skriver "träna, ut och gå, tänk inte på det" osv ni förstår inte hur djupt sånt här sitter hos oss som inte kan sova. Minsta lilla duns eller skrap från boende i närheten känns som ett knytnävsslag. Man ligger och håller andan, inväntar nästa "avbrott" i ens insomningsförsök.

TS Ta hand om dig, du måste bryta mönstret innan karriär, relationer och mental hälsa är helt förstörd. Jag talar av egen erfarenhet.
Citera
2023-01-14, 20:29
Medlem
orrecrists avatar
Har du testat silicon öronproppar, som simmarna har? Funkar väldigt bra mot oljud. Hade jag varit du hade jag dock bankat på och bett dom hålla käften alternativ hota. Annars ring hyresvärden & gör en orosanmälan
Citera
2024-11-12, 22:22
Medlem
Pillimariskans avatar
Vad har ni för hjälp för sömnen, känner mig hjälplös helt ärligt, jobbar åh sliter åh ändå svårt att sova, träna jobba trötta ut sig hjälper ju inte, Vad skall man göra?
Citera
2024-11-12, 22:25
Medlem
flugornass avatar
Jag testade det här med att tänka på ett ord på fem bokstäver, och sedan hitta nya ord på första bokstaven i det ordet, det fungerade klockrent, finns på aftonblaskan tror jag.
Nysta vidare i det för det fungerar.
Citera
2024-12-08, 23:25
Medlem
Jag har grav insomni och är också väldigt ljudskänslig vid insomning. (Inget av dem två har föranlett det andra). Hade perioder där minsta ljud, tex nån som drog igen en bildörr, gav mig en sån kraftig ångestattack att hela fight or flight systemet drogs igång och natten var förstörd.

Jag gör i regel det motsatta istället för att försöka tysta alla ljud, jag ser till att jag alltid har något konstant ljud på. Sover alltid, oavsett värme, med en fläkt på i rummet och alltid en airpod i örat (det som jag inte "ligger på") med antingen en podcast jag tycker är intressant eller en riktigt lång youtubevideo med någon idiot som spelar något spel eller nått.

Detta har hjälpt mig supermycket, dels att min ljudkänslighet inte triggas av något oförutsägbart ljud som jag "ligger och väntar på".

Det har också hjälp eftersom jag är en sådan himla "tänkare". I regel lägger jag mig ner i sängen och tänker ut scenarion på hur jag får den snyggaste tjejen, räddar någons liv eller vinner vm-guld i någon sport. Riktigt töntigt, men så jag fungerar. När det blir för mycket i skallen och jag går upp i varv eller får ångest så kan jag bara direkt rikta fokuset mot vad jag nu lyssnar på, typ podcasten. Och kan då få en paus från min egna skalle.
Citera
2024-12-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillimariskan
Vad har ni för hjälp för sömnen, känner mig hjälplös helt ärligt, jobbar åh sliter åh ändå svårt att sova, träna jobba trötta ut sig hjälper ju inte, Vad skall man göra?

Amfetamin.
Citera
2024-12-15, 17:12
Medlem
Pillimariskans avatar
Haha ah nä inte min väg åh gå redan kört den vägen 🤣🤦🏽‍♀️
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto