Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 14:06
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock är väl bränsletankar och annat rivna, går ens banorna att använda till basering utan omläggning för stora pengar?
Ska man ha en flygbas är det nog billigare att fixa till den där än att bygga en ny. Men det är ju för all del inte säkert att det blir just en flygbas av det, finns väl andra saker det skulle kunna bli av anläggningen också. 150 hektar är ju inte gigantisk, men skulle ju kunna bli skjutbana med övernattning i logement, eller fortsatt användning som övningsbana för fordonsförare för vinterförhållanden inom försvaret. Eller något helt annat
Citera
Igår, 14:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ska man ha en flygbas är det nog billigare att fixa till den där än att bygga en ny. Men det är ju för all del inte säkert att det blir just en flygbas av det, finns väl andra saker det skulle kunna bli av anläggningen också. 150 hektar är ju inte gigantisk, men skulle ju kunna bli skjutbana med övernattning i logement, eller fortsatt användning som övningsbana för fordonsförare för vinterförhållanden inom försvaret. Eller något helt annat
Det finns redan förband i Boden, Luleå, Östersund, Sollefteå och Arvidsjaur + flera baser som kan användas för det ändamålet.
Att köpa en fd flygbas för att använda som skjutbana i ett område som är rätt rent på både folk och militära förband känns väl inte helt logiskt.
Citera
Igår, 14:14
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns redan förband i Boden, Luleå, Östersund, Sollefteå och Arvidsjaur + flera baser som kan användas för det ändamålet.
Att köpa en fd flygbas för att använda som skjutbana i ett område som är rätt rent på både folk och militära förband känns väl inte helt logiskt.
Nej, som sagt. Det finns väl säkert fler ändamål som kan vara tänkbara. Man får väl gissa att de har en plan och inte bara råkade fylleköpa den
Citera
Igår, 14:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej, som sagt. Det finns väl säkert fler ändamål som kan vara tänkbara. Man får väl gissa att de har en plan och inte bara råkade fylleköpa den
Som flygbas med stora renoveringsbehov.
Citera
Igår, 20:35
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Krigsflygbas, helt utbyggd enligt Bas 90. Dvs., den skulle kunna husera en division (upp till tolv flygplan) om det blev krig. Hälsinge flygflottilj sysslade med attackflyg (två divisioner) och hade även taktisk utprovning för AJS (när Viggen fick JAS-kapacitet) samt typinflygningsskola (grundutbildning på Viggen).

Krigsbaserna var Borlänge, Färila, Gunnarn och Åmsele, alla fullt utbyggda. Sist Viggen landade på Åmsele var i mitten av 90-talet (-95 om jag minns rätt), flottiljen slutade flyga -97.
Vet du hur mkt folk det var anställda?
Citera
Igår, 21:34
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Vet du hur den användes innan försäljningen? Alltså hur mkt verksamhet och vilken?

För ett par år sen när jag hade orsak att ofta passera basen, ett flertal gånger, så stod det ofta ett gäng polisbilar parkerade där, och sommartid även motorcyklar. Jag gissade att de hade någon slags förarutbildning där.
Citera
Igår, 21:41
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
För ett par år sen när jag hade orsak att ofta passera basen, ett flertal gånger, så stod det ofta ett gäng polisbilar parkerade där, och sommartid även motorcyklar. Jag gissade att de hade någon slags förarutbildning där.
Ja det har jag koll på. Menade innan första försäljningen. Alltså vad försvaret hade för verksamhet där, vad syftet var.
Citera
Igår, 22:10
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Fascinerande och kul, undrar hur mycket säljaren gick med vinst där. Förmodligen inget permanent stationerat där ändå framöver?

Det kan man fråga sig. Samtidigt har dessa baser löpande kostnader som inte FFV har behövt betala under dessa tjugo år, men som å andra sidan har ålagts den tidigare köparen.

/AI
Citera
Igår, 22:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja det har jag koll på. Menade innan första försäljningen. Alltså vad försvaret hade för verksamhet där, vad syftet var.

Syftet var som med alla andra flygbaser att sprida flygplanen för att minska risken för bekämpning.
Senast redigerad av OY Igår kl. 22:20.
Citera
Igår, 22:20
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Syftet var som med alla andra flygbaser att sprida flygplanen för att minska risken för bekämpning.

En artikel i ämnet.

https://www.vk.se/2019-12-26/nar-ams...r-kalla-kriget
Tack! Intressant artikel.
Åker förbi där ofta och har funderat en del på det.
Citera
Igår, 22:35
Moderator
pudelluss avatar
Hemnet skrev om försäljningen 24/9 och de hade en annons utlagd under hösten:
https://web.archive.org/web/20241004...a-intressenter
https://web.archive.org/web/20241003...ygbas-21410291

Citat:
– Historien bakom objektet kan kort beskrivas som en tidigare militär flygbas, byggd av Försvarsmakten till följd av kalla kriget och färdigställd år 1960. Under nedrustningen sålde Försvarsmakten flygbasen, och de nuvarande ägarna, tre privatpersoner, förvärvade fastigheten år 2005 och har ägt den sedan dess, säger Anton Cederberg, på Thiger Skog & Mäklarbyrå, som förmedlar fastigheten.
Citera
Igår, 22:38
Medlem
Van Nostrands avatar
Pappan i familjen som mördades av Juha Valjakalja ("Åmselemorden) var chef för anläggningen om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in