Citat:
Ursprungligen postat av
regnigdag
Ni som på riktigt försökt ta ert liv, jag har lite funderingar som jag inte direkt kan ställa till den enda personen jag känner som på riktigt försökt ta sitt liv. Det vore alldeles för känsligt.
Om någon orkar svara så undrar jag:
1. (Detta är vad jag är absolut mest undrande över) Vad var det som föranledde självmordsförsöket? Var det psykisk ohälsa i allmänhet som lett till depression eller impulsivitet som i Bipolär sjukdom, depression eller borderline? Eller var det en situation, ett trauma eller sorg som t.ex vid bortgång av en närstående etc.?
2. Hur gick det till och hur nära var du att stryka med? Hur kom det sig att du "misslyckades"? Hann någon i din omgivning förstå att något inte stod rätt till t.ex?
3. Vad skedde efteråt i anslutning till beslutet? Fick du hjälp? Har du fysiska men eller skador idag?
Tack på förhand om någon orkar svara.
Vad räknas som försök? Att försöka försöka?
Det kändes som man blev pressad mot ett hörn. En sammangaddning.
Det har pågått länge. Det var "livet" som kalla. Allt som jag uppfattade det moderna samhället. Misslyckande. Att man åkte ut rätt tidigt och inte hittat nåt hem för sig. Var som jagad.
Tja försökt vet jag inte. Försökte fly. Men det fanns ingenstans längre. Drogerna hjälpte inte. Det var slut. Gick inte gömma sig.
Jag började försöka titta på Jesus. Det var galenskap såklart. Men det funkade. Det funkar! Fool for Jesus. Sakta men säkert. Går 2 steg fram 1,5 bak. Det handlar visst om att bli vuxen
Jag trodde inte det kunde gå. Men det finns hopp och underbar frihet varje dag. Ilska också. Jag är heligt förbannad. På synden. På ondskan. På mitt ego. Men Jesus tar oss an och gör det bra.
Man måste tänka om drastiskt. A programmera mycket man först fått lära sig.
Man kan födas igen. På nytt. Du kommer förstå. Du som lider.
Önskar ibland jag hade fått en annan väg. Men man blir klokare på det.
Ibland känns det som jag blir aldrig klok på det här. Men vi ska se. Han har rätt. Jesus. Ingen annan.. Han tar bort all synd. Gör det vitt om de så är rött. Han förstår dig. Vi har alla blivit som inträngda pga våra synder. Original sin. På vissa syns det inte så mycket. Men de kan vara desto mer tynga.
Så rannsaka er. Gå till rätta med varandra. Bekänn er synd för varann.
Sanningen kan göra oss fria och vi ska vara snälla. Och bli fina. Som vi ville från början. Alla är vi lika. Synden är en. Gå genom porten Jesus. Den gode herden.
Du är fin! Lyssna inte på fienden. Han har planterat ut förrädiskt gift som förvränger allt det goda. Vi blir lätt smittade av det från barnsben för vi är faktiskt drabbade av det ursprungliga syndafallet.
Jag var rejält lurad av världen. Jag var dum. Trodde jag var bättre. Nånstans. Vilket var fel. Nu kan jag vara bra. Med rätta. Det jag inte kunde förut för jag såg inget.
Jag har trott att jag varit så körd. Så felaktig. Trasig.
Jag är perfekt. Du är perfekt. Ta hand om dig.
Du som umgås med mörka tankar. Det finns ett ljus. Ljuset. Det kommer inte från oss. Men vi kan gå till det. Vinkan känna det. Låta det omsluta oss och hela oss. Älska oss. Älska med det. Jag fattar inte vad jag trodde. Vad trodde jag.
Jesus svarade: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud.
Han visste inte att Jesus utgått från Gud. Fadern. Vi får kalla oss söner och döttrar. Barnaskap. Vad underbart.