Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-16, 16:38
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Nån gång i månaden får jag huvudvärk pga rent "slarv", dvs för att jag ätit dåligt eller sovit dåligt. Som idag. Jag sov för lite inatt - högst självförvållat - och huvudvärken har smugit sig på sedan lunch ungefär. Det blir successivt värre, helt enligt förväntan.

Ett par alvedon hjälper alltid, eller i värsta fall 2 alvedon + en ipren. Men jag känner mig inte riktigt OK med värktabletter som en lösning på mitt eget slarv gällande att ta hand om mig själv, och undrar därför över möjliga huskurer.

För det är ju en annan sak att ta alvedon om man är sjuk, tänker jag.

Att behandla huvudvärk är viktigt, eftersom huvudvärk leder till spänningar vilket tyvärr leder ännu mer huvudvärk. Så jag vill inte vänta tills imorrn med att behandla.

Tacksam för tips! En kall handduk på pannan och lite avslappnande musik ska testas strax.
Citera
2024-12-16, 16:54
Medlem
Din huskur är väl att du ska sköta om dig väl. Du skapar ju själv problemen.
Citera
2024-12-16, 17:05
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Din huskur är väl att du ska sköta om dig väl. Du skapar ju själv problemen.

Nej, huskuren mot huvudvärk tar man EFTER att man fått huvudvärken.

Som med all medicin..... de tas vid symtom, inte innan symtom.

Du pratar om att leva ett perfekt leverne och aldrig få huvudvärk, vilket givetvis är ambitionen. Men jag är ingen perfekt människa.

Blev du just kränkt över att jag sov dåligt inatt? 🤔 det verkar så.
Citera
2024-12-16, 17:30
Medlem
SilkyJohnsons avatar
En fet joint funkar alltid
Citera
2024-12-16, 17:32
Medlem
För en del huvudvärk fungerar:
/akupressure. Olika punkter för olika huvudvärkstyper. Tinningarna är vanligt och/eller VÄNSTER ögonbryn ganska nära där det slutar åt näshållet.
/frysklamp. Sån HÅRD man lägger i frysväskor. Både kyler och kan lite göra akupressure samtidigt.
/Skorpiontjejer brukar vara svårimponerade. En blev det på en dans där det inte fanns varken tabletter eller frysklamp. Tänk gommen som samma form som skallen. Sätt in tummen i munnen och tryck upp i gommen på motsvarande position där värken sitter i skallen. Ser ut som man suger på tummen

Sedan finns det värkreduceringspunkter som fungerar även mot annan värk.
/Långt inne mellan tummens och handflatans ben.
/Även öronen men kommer inte ihåg riktigt hur man vet var beroende på var värken sitter i kroppen. Tror huvudvärk sitter längst ned i örats brosk.
Citera
2024-12-16, 21:06
Medlem
En kopp kaffe med pressad citron i.
Citera
2024-12-16, 23:23
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Vid migrän rekommenderas det att ha fötterna i ganska varmt vatten. Testa det.
Citera
2024-12-18, 19:20
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Tack alla för bra svar!
Citera
2024-12-18, 19:21
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
För en del huvudvärk fungerar:
/akupressure. Olika punkter för olika huvudvärkstyper. Tinningarna är vanligt och/eller VÄNSTER ögonbryn ganska nära där det slutar åt näshållet.
/frysklamp. Sån HÅRD man lägger i frysväskor. Både kyler och kan lite göra akupressure samtidigt.
/Skorpiontjejer brukar vara svårimponerade. En blev det på en dans där det inte fanns varken tabletter eller frysklamp. Tänk gommen som samma form som skallen. Sätt in tummen i munnen och tryck upp i gommen på motsvarande position där värken sitter i skallen. Ser ut som man suger på tummen

Sedan finns det värkreduceringspunkter som fungerar även mot annan värk.
/Långt inne mellan tummens och handflatans ben.
/Även öronen men kommer inte ihåg riktigt hur man vet var beroende på var värken sitter i kroppen. Tror huvudvärk sitter längst ned i örats brosk.

Mycket imponerande. Jag bugar för din visdom! Ska testa nästa gång huvudvärken knackar på & meddela resultatet 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in