Citat:
Ursprungligen postat av
regnigdag
Ni som på riktigt försökt ta ert liv, jag har lite funderingar som jag inte direkt kan ställa till den enda personen jag känner som på riktigt försökt ta sitt liv. Det vore alldeles för känsligt.
Om någon orkar svara så undrar jag:
1. (Detta är vad jag är absolut mest undrande över) Vad var det som föranledde självmordsförsöket? Var det psykisk ohälsa i allmänhet som lett till depression eller impulsivitet som i Bipolär sjukdom, depression eller borderline? Eller var det en situation, ett trauma eller sorg som t.ex vid bortgång av en närstående etc.?
2. Hur gick det till och hur nära var du att stryka med? Hur kom det sig att du "misslyckades"? Hann någon i din omgivning förstå att något inte stod rätt till t.ex?
3. Vad skedde efteråt i anslutning till beslutet? Fick du hjälp? Har du fysiska men eller skador idag?
Tack på förhand om någon orkar svara.
1. Depression och ett tungt drogmissbruk som jag där och då inte visste hur jag skulle ta mig ur trots flera försök.
Jag var helt säker på att mitt liv för alltid skulle vara så miserabelt som det var där och då och det hade jag ingen lust att genomlida. Jag var ca 30 år gammal och såg framför mig att vara 60-70 år gammal och leva den livsstilen. Nej tack.
Jag hade gått med tanken i åtminstone ett par veckor innan jag tog gjorde ett par försök.
2. Överdos. Tryckte i mig massvis med benso, 20-30 mg, sedan var planen att skjuta i mig 3-5 gram heroin för att vara helt säker på att inte vakna till liv. Jag hann att somna varje gång av benson och fick inte i mig heroinet.
Detta var mellan jul och nyår. Försökte 2-3 gånger och somnade av benson/xanor varje gång.
Sista gången jag skulle försöka hade jag lyckats hålla mig vaken men full av benso, laddat en stor pump med flera gram heroin och var minuter från att skjuta i mig det. Då ringde det på dörren och där stod 5-7 poliser som ville göra en välmåendekontroll eller vad det heter. De fick komma in, såg ett självmordsbrev på köksbänken och körde mig till sjukhuset.
Mina föräldrar hade inte fått tag på mig på flera dagar, mamma hade fått en dålig magkänsla och ringde polisen.
De var supertrevliga vad jag kan minnas trots att jag säkerligen var ett vrak och dessutom sket på mig, bokstavligen talat, när de var hemma hos mig. Drogerna tog de med sig och kastade. Fick inga böter eller straff för det.
3. Blev körd direkt till sjukhuset, beroendeakuten. Var inlåst där ett par dagar, sedan flyttades jag till avgiftningen i ett par veckor. Fick all hjälp jag kunde önska och förvänta mig plus lite till. All form av blåljus- och vårdpersonal som var involverade var professionella, förstående och snälla. Stor eloge till samtliga. Utan dem och mina föräldrar hade jag varit död för sex år sedan.
Inga fysiska men eller skador men jag är medveten om hur lätt jag hade kunnat få det genom syrebrist pga flera nära överdoser under en veckas tid. Jag har inget kvar som kan väcka misstanke om ett långvarigt tungt missbruk. Ser ut och beter mig som vilken normal person som helst tack och lov. Vet att många har inte den turen i sina liv så det är jag tacksam för varje dag.
Direkt efter de misslyckade försöken försvann självmordsbegäret helt och ersattes av en lust och motivation att leva och få ordning på mitt liv. Har fått det även om det är en bra bit kvar tills jag är där jag vill vara. Sjävklart har det varit ett par återfall på vägen tyvärr men nykterhet är inte linjärt.