Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-12-17, 00:19
Medlem
1. Svår mobbing, dysfunktionell familj pga en förälder svår ADHD, vilket jag först insåg i vuxen ålder. 0 självförtroende och hopp om en bra framtid. Ont i själen som en svår sjukdom.
2. Två försök i runt 15-16 års åldern ålder. Tryckte i mig 20-30 Alvedon o liknande vid bägge tillfällena. Ena gången vaknade jag med ganska kraftigt öronsus, andra gången bara förskräckt.
3. Jag har inga men av det och var aldrig nära göra om det. Gradvis fick jag bättre självförtroende men det var en lång process. Det som framförallt hjälpte upp det var vänrelationer. Men har aldrig haft något intresse prata om det här. På sätt och vis har det säkert format mig. Men idag har jag enormt självförtroende och är inte den som gömmer sig utan tvärtom tar intiativ. Skulle jag ge 2 råd till dem som har självmordstankar är det: se till att ha/få vänrelationer och var inte ensam långa stunder med egna destruktiva tankar.
Ändra dina tankebanor så att du inte tänker på det förflutna eller hur det kan bli långt in i framtiden. Dvs Ägna nästan all engagemang och energi åt det som sker just nu. För är du självmordsbenägen så tänker du bara på dystra saker i det förflutna och en hopplös framtid. Överhuvudtaget så är det en bra strategi för att lyckas, att vara precis här och nu!
Av de 10-12 personer som jag känt eller känner till som tagit sina liv har sättet varit i fallande ordning: hängning,skjutning,gasning.
Orsakerna har varit så vitt jag känt till: kärleksproblem,arbetslöshet,adhd,mobbning/ensamhet,alkoholproblem, spelskulder/beroende.
Flera gjorde självmordsförsök innan och många hade dåligt mående länge.
Ingen uttalad personlighetstyp. Alltifrån väldigt introverta som väldigt extroverta.
Senast redigerad av DrGiggles 2024-12-17 kl. 00:44.
Citera
2024-12-17, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Väldigt tråkigt att höra din historia. Allt du gått igenom och dåliga upplevelser. Jag lider verkligen med dig. Hoppas du är på en bättre plats idag och det kan verkligen, alltid, bli bättre.

Får jag fråga om du är man eller kvinna?

Tack för omtanken! Tyvärr är jag fortfarande på samma plats än idag.
Försöket jag skrev om hände under 2024 så det är ganska färskt.

Jag är man.

Citat:
Ursprungligen postat av regnigdag
5-7 poliser???? Varför i hela friden då? Räcker det inte med 2 eller ansåg de att du var ett jättestort hot?

Frågan var inte riktad till mig, men jag kan bekräfta att polisen brukar vara väldigt många vid suicidärenden. Vid mina tillfällen har de nog alltid varit minst 2 patruller (4 poliser), nån gång har de varit upp emot 10 poliser. Jag gissar att det inte handlar om hotbilden utan snarare om att de ska kunna stötta varandra om de kommer fram till ett fullbordat försök, det kan nog vara en ganska otrevlig syn ibland. En annan fördel är att de finns många personligheter på plats ifall polisen hamnar i en förhandling (tex någon som står på en bro eller håller en pistol mot huvudet), att då vara flera ökar chanserna att hitta rätt kemi och nå fram till den suicidala.
Citera
2024-12-17, 12:31
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnigdag
5-7 poliser???? Varför i hela friden då? Räcker det inte med 2 eller ansåg de att du var ett jättestort hot?

Glad jag blir att du kommit in på en bättre väg. Väl kämpat!

Jag tror någon annan gav ett bra svar som jag själv inte visste svaret på.
Att de är hellre på den säkra sidan. Jag hade kunnat varit påverkad, aggressiv och omöjlig att resonera med eller så hade de kunnat komma in när jag precis skjutit skallen av mig och den är utkletad över halva väggen.
Jag bara minns att jag tittade ut och min trapp var full av uniformerade poliser. När de hjälpte mig ut till sitt fordon vill jag minnas att där stod minst två bilar. En buss och en kombi.

Tack så mycket! Mår betydligt bättre idag och har hunnit ordna upp många områden av mitt liv.

Tror det var du som startade tråden. Var det något särskilt motiv till det? Har du själv gått i de tankarna eller har någon nära dig som tagit sitt liv?
Citera
2024-12-17, 14:51
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Åldersgrupp : Antal män (per 100 000)
15–29 : 138 (14)
30–44 : 223 (20)
45–64 : 300 (23)
65–84 : 222 (24)
85+ : 55 (53)

Åldersgrupp : Antal kvinnor (per 100 000)

15–29 : 69 (8)
30–44 : 81 (8)
45–64 : 128 (10)
65–84 : 84 (9)
85+ : 18 (10)

Källa och eventuellt mer lättläst tabell:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...tik-om-suicid/

Intressant!

Begår kvinnorna självmord när de slutar vara fertila och inser att de kommer leva barnlösa liv? Eller vad är den generella anledningen?
Citera
Igår, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
Intressant!

Begår kvinnorna självmord när de slutar vara fertila och inser att de kommer leva barnlösa liv? Eller vad är den generella anledningen?

Jag lyckas inte googla fram nåt bra svar på de vanligaste orsakerna, men angående riskfaktorer (som borde motsvara samma sak) står det:

Citat:
  • Psykiatriska faktorer som allvarlig depression, ångesttillstånd, personlighetsstörningar, ätstörningar och traumarelaterade störningar, samt skadligt bruk och beroende av alkohol och narkotika
  • Biologiska eller genetiska faktorer som sårbarhet eller familjehistoria med suicid
  • Faktorer relaterat till negativa livshändelser som förlust av en närstående, en relation, ett arbete, status eller pengar; en större besvikelse; mobbning eller kränkning
  • Psykologiska faktorer som konflikter med andra personer, våld eller erfarenheter av fysisk misshandel eller sexuellt utnyttjande i barndomen samt känslor av hopplöshet och ensamhet
  • Miljöfaktorer som tillgång till medel och metoder för suicid (t.ex. skjutvapen, giftiga gaser, läkemedel och narkotika)
  • Sociala faktorer som ofrivillig ensamhet och isolering och ekonomiska svårigheter såsom överskuldsättning.

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ebygga-suicid/

Punkt 3 skulle kunna vara motsvara det du skriver; "en större besvikelse".
Det ska ju dock sägas att den åldern (45-64) är den ålder som är vanligast (flest i antal) för männen också, så att det skulle ha med barn och fertilitet att göra tvivlar jag på.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in