Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Forskare har en TEORI om att gurkmeja motverkar hjärnsjukdom som Alzheimer för det är det enda speciella de hittat som är annorlunda i ett område som inte har sådana fall, de äter mycket gurkmeja till maten där. Testen har pågått flera år, sådant tar lång tid.
I vilket fall som helst är gurkmeja antiinflammatoriskt så att äta det (eller curcuminpiller som kommer från gurkmeja) kan hjälpa mot många olika saker.
Inte bara dåliga leder är ofta delvis beroende på inflammation,
även många sjukdomar är triggade av inflammationer

:

Det är riktigt att gurkmeja är ett av de livsmedel/krydda som är mest antiinflammatoriskt, men det man framförallt bör undvika är gluten, kasein och soja samt processad mat om man är i denna situation, och det är svårt att veta om man inte prövat.

Men gurkmeja och en del annan mat kryddor t ex ingefära är också starkt antiinflammatoriska, så ta bort den inflammatoriska maten och tillsätt den antiinflammatoriska, så finns möjlighet att man blir bra , se
https://www.tv4play.se/klipp/2eb8279...ost-och-autism
https://supersynbiotics.se/maghalsa/...pecial-gluten/
https://stigbengmark.com/stigs-budor...odukter-video/

Vi har ätit antiinflammatoriskt mat med gott resultat, men är fortfarande inte helt friska.

googla på gluten autism
Citera
2024-12-17, 11:16
Medlem
Hej.

Har du primärt sökt via offentlig sjukvård. Jag har (tyvärr) ganska god insyn i offentlig sjukvård, både genom att flera bekanta inkl. min sambo arbetar inom offentlig psykiatri. Själv gjorde jag min neuropsykiatriska utredning (genom att jag fullständigt lackade på den offentliga) genom privat sjukvård (kostade en hel del pengar).

De symptom du beskriver KAN vara flera olika saker och ha olika grunder. Där behöver man gräva lite och ja, tyvärr upplever jag att stressade läkare inom offentligheten sällan gör ett tillräckligt bra jobb.

Men om jag ska outa mig själv lite så... (ursäktar på förhand lång text).

Jag har generellt fungerat... ganska okej. Jämfört med dampgrabbar i skolan (totalt gränslösa, kunde aldrig prestera något annat än fysiskt etc) fungerade jag bra i vissa ämnen och uruselt i andra ämnen. När jag sedan "blev vuxen" och kom ut i arbetslivet började jag må dåligt... jag blev snabbt en outsider på jobbet, kunde inte bibehålla relationer (oavsett partner eller vänskapsrelationer). Jag isolerade mig själv på jobb och drog mig undan. Jag mådde dåligt.

När jag sökte hjälp pekade man hela tiden på att jag var deprimerad och skrev därmed ut en massa läkemedel av olika slag. Men jag upplevde inte att det var problemet... jag menar... jag har alltid haft en massa intressen, tränat m.m. Så är man inte om man de facto är deprimerad. Sedan kan depression uppstå som konsekvens av annat, vilket i sin tur faktiskt ÄR en diagnos.

Med åren har jag blivit duktigare på att analysera mig själv, vad som är normalt etc. Det är också här jag insett att jag faktiskt har ADD (vilket är den diagnos jag nu fått). T.ex. är det så att mina sociala problem INTE grundas i autism, det är inte så att det blivit ett resultat av "depression". Snarare tvärt om - jag har varit lite flamsig och gränslös (hej ADHD) och ibland sagt saker utan att tänka mig för. Det har gjort att folk dömt mig och stött ut mig. Jag har därmed blivit alltmer osäker i sociala sammanhang, vilket gjort att jag fått en allt mindre social krets. Detta grundas alltså initialt i gränslösheten och att ofiltrerat häva ur sig saker, som sedan kommer fram på fel sätt.

Och sådär fortsätter det. Man blir deppig för att man inte lyckas hålla fast i relationer, jobb eller pengar, p.g.a. att impulsiviteten hela tiden gör att man söker något nytt eller mer spännande. Det är inte en depression i sig utan grundar sig i mitt tidigare impulsiva beteende.

Jag säger inte att DU har ADHD, men det krävs också en korrekt och verklig analys där man går igenom hela ditt liv och faktiskt vrider och vänder på det. Och det är först när jag betalade en privat vårdgivare för att göra utredningen på mig som jag för första gången upplevde att en läkare gjorde detta jobb ordentligt, och att det faktiskt kunde föras ett vettigt samtal kring det hela.

Jag upplevde även att de tester och formulär jag fick ut från denna privata vårdgivare var enormt mycket bättre än från det offentliga. Jag bör kunna få ut dessa formulär (minus t.ex. intelligenstester osv) om det är av intresse...

Om det sedan rör en diagnos tror jag att du får ändra ditt tankesätt. Där handlar det inte om att bota något som är "fel". Där handlar det snarare om att man bär på egenskaper som, i den mån de orsakar hinder eller problem, inte är kompatibla med det samhälle vi lever i idag. T.ex. ADHD och dess impulsivitet / fokusproblem, i ett samhälle där arbete och någon som helst framgång bygger på just fokus. Det är inte en sjukdom eller ett fel, utan det handlar där mer om att få hjälp med att tygla impulser / fokusproblem (antingen genom någon form av samtal / träning eller genom t.ex. medicinering).
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-12-17 kl. 11:19.
Citera
2024-12-17, 11:52
Medlem
bigbelly44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hej.

Har du primärt sökt via offentlig sjukvård. Jag har (tyvärr) ganska god insyn i offentlig sjukvård, både genom att flera bekanta inkl. min sambo arbetar inom offentlig psykiatri. Själv gjorde jag min neuropsykiatriska utredning (genom att jag fullständigt lackade på den offentliga) genom privat sjukvård (kostade en hel del pengar).

De symptom du beskriver KAN vara flera olika saker och ha olika grunder. Där behöver man gräva lite och ja, tyvärr upplever jag att stressade läkare inom offentligheten sällan gör ett tillräckligt bra jobb.

Men om jag ska outa mig själv lite så... (ursäktar på förhand lång text).

Jag har generellt fungerat... ganska okej. Jämfört med dampgrabbar i skolan (totalt gränslösa, kunde aldrig prestera något annat än fysiskt etc) fungerade jag bra i vissa ämnen och uruselt i andra ämnen. När jag sedan "blev vuxen" och kom ut i arbetslivet började jag må dåligt... jag blev snabbt en outsider på jobbet, kunde inte bibehålla relationer (oavsett partner eller vänskapsrelationer). Jag isolerade mig själv på jobb och drog mig undan. Jag mådde dåligt.

När jag sökte hjälp pekade man hela tiden på att jag var deprimerad och skrev därmed ut en massa läkemedel av olika slag. Men jag upplevde inte att det var problemet... jag menar... jag har alltid haft en massa intressen, tränat m.m. Så är man inte om man de facto är deprimerad. Sedan kan depression uppstå som konsekvens av annat, vilket i sin tur faktiskt ÄR en diagnos.

Med åren har jag blivit duktigare på att analysera mig själv, vad som är normalt etc. Det är också här jag insett att jag faktiskt har ADD (vilket är den diagnos jag nu fått). T.ex. är det så att mina sociala problem INTE grundas i autism, det är inte så att det blivit ett resultat av "depression". Snarare tvärt om - jag har varit lite flamsig och gränslös (hej ADHD) och ibland sagt saker utan att tänka mig för. Det har gjort att folk dömt mig och stött ut mig. Jag har därmed blivit alltmer osäker i sociala sammanhang, vilket gjort att jag fått en allt mindre social krets. Detta grundas alltså initialt i gränslösheten och att ofiltrerat häva ur sig saker, som sedan kommer fram på fel sätt.

Och sådär fortsätter det. Man blir deppig för att man inte lyckas hålla fast i relationer, jobb eller pengar, p.g.a. att impulsiviteten hela tiden gör att man söker något nytt eller mer spännande. Det är inte en depression i sig utan grundar sig i mitt tidigare impulsiva beteende.

Jag säger inte att DU har ADHD, men det krävs också en korrekt och verklig analys där man går igenom hela ditt liv och faktiskt vrider och vänder på det. Och det är först när jag betalade en privat vårdgivare för att göra utredningen på mig som jag för första gången upplevde att en läkare gjorde detta jobb ordentligt, och att det faktiskt kunde föras ett vettigt samtal kring det hela.

Jag upplevde även att de tester och formulär jag fick ut från denna privata vårdgivare var enormt mycket bättre än från det offentliga. Jag bör kunna få ut dessa formulär (minus t.ex. intelligenstester osv) om det är av intresse...

Om det sedan rör en diagnos tror jag att du får ändra ditt tankesätt. Där handlar det inte om att bota något som är "fel". Där handlar det snarare om att man bär på egenskaper som, i den mån de orsakar hinder eller problem, inte är kompatibla med det samhälle vi lever i idag. T.ex. ADHD och dess impulsivitet / fokusproblem, i ett samhälle där arbete och någon som helst framgång bygger på just fokus. Det är inte en sjukdom eller ett fel, utan det handlar där mer om att få hjälp med att tygla impulser / fokusproblem (antingen genom någon form av samtal / träning eller genom t.ex. medicinering).

Jag tror att jag har ADHD och autism steg 1
Känner igen mig i det du säger
Citera
2024-12-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbelly44

Det är vanligt att människor med schizofreni söker hjälp för ADHD eftersom de har liknande symtom
Citera
2024-12-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det är riktigt att gurkmeja är ett av de livsmedel/krydda som är mest antiinflammatoriskt, men det man framförallt bör undvika är gluten, kasein och soja samt processad mat om man är i denna situation, och det är svårt att veta om man inte prövat.

Men gurkmeja och en del annan mat kryddor t ex ingefära är också starkt antiinflammatoriska, så ta bort den inflammatoriska maten och tillsätt den antiinflammatoriska, så finns möjlighet att man blir bra , se
https://www.tv4play.se/klipp/2eb8279...ost-och-autism
https://supersynbiotics.se/maghalsa/...pecial-gluten/
https://stigbengmark.com/stigs-budor...odukter-video/

Vi har ätit antiinflammatoriskt mat med gott resultat, men är fortfarande inte helt friska.
googla på gluten autism
Inte konstigt att även ingefära är antiinflammatorisk för det är en "kusin"planta till gurkmeja.
Om man vill spara pengar kan man blanda själv. Jag körde med
3/4 gurkmeja
1/4 ingefära
sedan väldigt lite svartpeppar för den gör att kroppen tar upp gurkmejan bättre.
Citera
2024-12-17, 13:21
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Vad kan man göra åt saken

Ställ dig på dina egna jävla ben och lös problemen själv.
Fatta att ingen kommer att ta hand om dig som ett litet barn.

Fy fan
Citera
2024-12-17, 13:23
Medlem
Citat:

Tänker att det vore bra att göra en utredning ordentligt. Tyvärr är det lite vilda västern och kan gå lite hur som helst om man gör det via det offentliga. Har man tur får man en bra läkare, men i mina fall har jag bara fått klåpare som går på "poäng i formulären" och som inte bär kunskapen i att ifrågasätta, utvärdera och gräva djupare.

Det är också detta som behövs, för det är som oftast inte helt enkelt att göra denna utredning - specifikt eftersom att den man utreder kanske inte själv vet hur saker och ting varit, vad det berott på etc. Det är där läkarens uppdrag att TA REDA PÅ DET (vilket få lyckas med, enligt mitt tycke).
Citera
2024-12-17, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Inte konstigt att även ingefära är antiinflammatorisk för det är en "kusin"planta till gurkmeja.
Om man vill spara pengar kan man blanda själv. Jag körde med
3/4 gurkmeja
1/4 ingefära
sedan väldigt lite svartpeppar för den gör att kroppen tar upp gurkmejan bättre.

Sedan är det nog bra att undvika Gluten och kasein (mjöl och mjölk)

https://www.youtube.com/watch?v=2MXaDoKHT3I

Men gör man bägge delarna samt äter extra D-vitamin omega 3 och kanske lite annat då har man kommit långt, men det beror ju också på hur dålig man känner sig, och det är bäst att känna sig fram
se
https://www.youtube.com/watch?v=w2ZLGHKE9kw

Följer man dessa råd kan man bli bättre både fysiskt och psykiskt, men man kan inte vara säker.
Till syven och sist beror det också på hur mycket man vill bli frisk och om man vill bli frisk.

Säger man till någon med reumatism eller autism att de bör försöka med att ta bort gluten och äta Ingefära gurkmeja och annat antiinflammatoriskt. Det vanliga svaret blir att de hellre dör än tar bort gluten, och sedan dör de, man vet i och för sig inte om de skulle klara sig genom bättre kost. Men i vissa fall skulle det nog hjälpa, särskilt om de har bekymmer med magen.
Citera
2024-12-17, 14:40
Medlem
DragforADHDs avatar
begär en second opinion av ny läkare.
Citera
2024-12-17, 18:30
Medlem
Citat:
Läkarna
De ger fel diagnoser
De vägrar att lyssna på en ordentligt
De vill bara ge en kemisk lobotomi i form av tabletter och sprutor

jag har fått 4 diagnoser varav alla är fel
Autism/Asperger var min första diagnos, sen kom ADHD i samband med bipolär typ 1, sedan kom schizofreni
n

Läkarna vägrar att bota mig
De ger fel diagnoser

Det kanske är så enkelt att läkarna inte klarar av att bota dig, läkarna har uppfostrats att ge piller för att klara psykiska problem det ingår i den pk-sjukvård som har idag

Om man får så varierande diagnoser finns det anledning att tro att det handlar om inflammationer som jag skrev tidigare eller läckande tarm, bägge sakerna botas så som skrev tidigare.
Citera
2024-12-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Läkarna vägrar att bota mig
De ger fel diagnoser

Det kanske är så enkelt att läkarna inte klarar av att bota dig, läkarna har uppfostrats att ge piller för att klara psykiska problem det ingår i den pk-sjukvård som har idag

Om man får så varierande diagnoser finns det anledning att tro att det handlar om inflammationer som jag skrev tidigare eller läckande tarm, bägge sakerna botas så som skrev tidigare.

Tror du på riktigt att det går att bota en psykossjukdom med ingefära och gurkmeja?
Citera
2024-12-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patient567
Tror du på riktigt att det går att bota en psykossjukdom med ingefära och gurkmeja?

Kombinerat med att undvika gluten och kasein

Ja det tror jag , nej jag vet

Men det går inte alltid, det måste man förstå

se vidare

https://www.tv4.se/artikel/4fc0122b0...ost-och-autism

Googla autism gluten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem