• 1
  • 2
2024-12-18, 21:38
Medlem
Jag har en son som blev utredd fr npf nr han gick i trean p lgstadiet. D hade han svrigheter och ven om skolan var ptryckande fr utredningen s kndes det rtt d. Idag, 16 r gammal, r han en helt annan person, trygg och social. Han har uttryck en vilja att eventuellt gra lumpen och jag tycker det r helt galet att en person som han inte ska f chansen. Av vad jag kan lsa mig till fr man mnstra med lindrig adhd men inte med lindrig autism.

r det ngon som gtt igenom processen att bli av med en diagnos, sjlv eller fr ett barn och kan bertta om vart ni vnde er, hur gick det till, kostnad etc.
Citera
2024-12-18, 22:00
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Jag har en son som blev utredd fr npf nr han gick i trean p lgstadiet. D hade han svrigheter och ven om skolan var ptryckande fr utredningen s kndes det rtt d. Idag, 16 r gammal, r han en helt annan person, trygg och social. Han har uttryck en vilja att eventuellt gra lumpen och jag tycker det r helt galet att en person som han inte ska f chansen. Av vad jag kan lsa mig till fr man mnstra med lindrig adhd men inte med lindrig autism.

r det ngon som gtt igenom processen att bli av med en diagnos, sjlv eller fr ett barn och kan bertta om vart ni vnde er, hur gick det till, kostnad etc.

Kontakta psykiatrin och be om en ny bedmning. Knner mnga som blivit av med diagnoser i vuxen lder frmst fr att kunna f ta krkort
Citera
2024-12-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Kontakta psykiatrin och be om en ny bedmning. Knner mnga som blivit av med diagnoser i vuxen lder frmst fr att kunna f ta krkort

Han fick krkortstillstnd utan problem men fr det krvdes ju bara ett kort samtal med lkare, det tog inte bort diagnosen. Om jag inte missuppfattat krvs en helt ny utredning fr att bli av med diagnosen och det fr man inte genom vanliga vrden utan mste finansiera privat.
Citera
2024-12-18, 22:12
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Han fick krkortstillstnd utan problem men fr det krvdes ju bara ett kort samtal med lkare, det tog inte bort diagnosen. Om jag inte missuppfattat krvs en helt ny utredning fr att bli av med diagnosen och det fr man inte genom vanliga vrden utan mste finansiera privat.

Nja, personen har kanske kontakt med psykiatrin? Dom jag knner har skickat egenremiss till psykiatrin och blivit kallade dit. Sen har man tagit bort diagnosen (inte fr alla). S prova skicka en egenremiss. Alternativt till neuropsykiatrin. Tycker absolut inte du ska lgga pengar p detta nr den offentliga vrden gr det i princip gratis
Citera
2024-12-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Nja, personen har kanske kontakt med psykiatrin? Dom jag knner har skickat egenremiss till psykiatrin och blivit kallade dit. Sen har man tagit bort diagnosen (inte fr alla). S prova skicka en egenremiss. Alternativt till neuropsykiatrin. Tycker absolut inte du ska lgga pengar p detta nr den offentliga vrden gr det i princip gratis

Om jag har frsttt det rtt s r det jttesvrt att f det gjort av offentliga vrden d de behver koncentrera resurserna till de som r sjuka, inte friska. Men om ngon nyligen ftt en utredning inom rimlig tid via vrden i Stockholm vore det s klart intressant att hra om.

Eftersom att sonen inte har ngra besvr har vi ingen pgende lkar- eller psykologkontakt.
Citera
2024-12-18, 22:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfahanen63
Autism r en superkraft. Inte ngot man vill bli av med...

MVH

Det r diagnosen man vill bli av med. Det r ganska mnga som ftt fel diagnos d man satt diagnosen i fr lg lder fr att frska f mer std i frskolan.
Citera
2024-12-18, 22:28
Medlem
Alfahanen63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det r diagnosen man vill bli av med. Det r ganska mnga som ftt fel diagnos d man satt diagnosen i fr lg lder fr att frska f mer std i frskolan.

Jag har autism och jag skulle inte vilja byta ut det mot ngot annat p jorden
Citera
2024-12-18, 22:30
Medlem
Citat:
Jag har autism och jag skulle inte vilja byta ut det mot ngot annat p jorden
Fan vad autism har blivit romantiserat, nej det r en funktionsnedsttning
Citera
2024-12-18, 22:33
Medlem
Citat:
Autism r en superkraft. Inte ngot man vill bli av med...

MVH

Han r ju den han r, oavsett diagnos eller ej. Och om han vill gra lumpen r det sjlva diagnosen som r ett problem, inte de mycket mycket svaga tendenser till autism som han har kvar.
Citera
2024-12-18, 22:34
Medlem
Alfahanen63s avatar
Citat:
Han r ju den han r, oavsett diagnos eller ej. Och om han vill gra lumpen r det sjlva diagnosen som r ett problem, inte de mycket mycket svaga tendenser till autism som han har kvar.
Har man autism s har man. Han kan bli en fara i lumpen... Tnk om han brjar intressera sig i tg eller ngot annat lusitgt
Citera
2024-12-18, 22:35
Avstngd
TourettePies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Fan vad autism har blivit romantiserat, nej det r en funktionsnedsttning

Det r en superkraft! min vn har mnga bra teorier, en av de r att de med autism r de normala, vi med autism ser livet och vrlden som den r, inte mnga knslor inblandade. Ni utan frsker ndra eran syn p vrlden fr att ni ska m bttre.
Citera
2024-12-18, 22:35
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Vad r lindrig autism, han r inte lika kokobng som andra autister eller vad menar du?

Varfr skulle inte en autist kunna vara trygg och social?

Det sttet du skriver p hissar vissa varningsflaggor.

Men fr att svara p din TS.
Det kan bli vldigt svrt att f till en ny utredning inom den offentliga psykiatrin.

Men....

En NPF utredning kan sklart gras privat.

Den kostar frn 30 tusen och uppt.

Frsta samtalet brukar kosta sisdr 2500-3000 kr.

r det vrt pengarna bara fr att din pojk vill mnstra?

Okej du lgger pengar p pojken fr att han ska kunna mnstra.

D mste han uppfylla ALLA andra krav som man stller fr att f mnstra.

Kommer han gra det?

Har du sett kraven/de 40 frgorna?
Jag har inte det d jag inte r ngon som kallats till mnstring.

ven om han skulle kallas till mnstring, efter att du tvttat bort din sons diagnos.

r du sker p att han ens kommer att f en placering i slutndan?

I r kallades 29700 killar och tjejer in fr mnstring.
Av dessa s kommer cirka 8000 f gra "lumpen".

Cirka 27 % av dom som mnstrar allts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in