• 9
  • 10
2024-12-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Jag frklarade hur det gr till nr Frsvarsmakten nekar personer med diagnos. Har man inte ftt ngon ekonomisk ersttning frn Frskringskassan s r enda sttet att FMV fr reda p det genom att man sjlv uppger det sjlv i det formulr som skickas ut i samband med mnstringen.
Vad du vill sga begriper jag inte. Denna trden handlar om NPF diagnoser kopplade till Frsvarsmakten. Det du vill diskutera hr nog hemma i en annan trd.

S fick vrdnadshavarna lite vrdbidrag fr ett frskolebarn s r det preskriberat och barnet kommer att kallas till mnstring?
Citera
2024-12-20, 16:13
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
S fick vrdnadshavarna lite vrdbidrag fr ett frskolebarn s r det preskriberat och barnet kommer att kallas till mnstring?
Nej. Frsvarsmakten fr del av den informationen. Det r inget som "preskriberas". Det enda som gller fr att f mnstra r att man fr diagnosen avskriven. S sker genom en ny utredning.
Citera
2024-12-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Nej. Frsvarsmakten fr del av den informationen. Det r inget som "preskriberas". Det enda som gller fr att f mnstra r att man fr diagnosen avskriven. S sker genom en ny utredning.

Och det behvs en annan trd fr att ta upp den situationen
Citera
2024-12-20, 18:51
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildture
Hur vet du det?

Kanske fr att dom flesta inte har en till att brja med...
Citera
2024-12-20, 20:02
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
"Mamman tyckte" - skrev hon/han s? Frskolor kan uppmana frldrar att lta underska treringar fr ev. diagnos. Diagnos hjlper troligen frskolan att f extra resurser.

Frskolor brukar vanligtvis inte uppmana frldrar att lta underska sina barn fr diagnoser nr de r s unga. Det r oftast frst nr personalen mrker att ett barn har svrigheter som pverkar deras utveckling, och nr dessa svrigheter inte frsvinner med tiden, som en diskussion om en eventuell utredning kan komma upp. Tycker du att den korta tiden skall pverka huruvida det r rimligt att stta en sdan diagnos p ett barn?

Barn r olika. Jag frstr inte den hr pekpinnen som skall ges nr det finns ngot beteende som r utmrkande, eller ens snarlikt barnen som finns p autismspektrat. S hll man p mot mina barn med. Jag gav fingret r det. Idag r mina barn ldre och friska utan ngra som helst antydningar till autism.

Vidare s r det ju som s att stter man en diagnos p ett ungt barn, behandlar man det drefter, vilket i sig pverkar barnets utveckling.
Citera
2024-12-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Frskolor brukar vanligtvis inte uppmana frldrar att lta underska sina barn fr diagnoser nr de r s unga. Det r oftast frst nr personalen mrker att ett barn har svrigheter som pverkar deras utveckling, och nr dessa svrigheter inte frsvinner med tiden, som en diskussion om en eventuell utredning kan komma upp. Tycker du att den korta tiden skall pverka huruvida det r rimligt att stta en sdan diagnos p ett barn?

Barn r olika. Jag frstr inte den hr pekpinnen som skall ges nr det finns ngot beteende som r utmrkande, eller ens snarlikt barnen som finns p autismspektrat. S hll man p mot mina barn med. Jag gav fingret r det. Idag r mina barn ldre och friska utan ngra som helst antydningar till autism.

Vidare s r det ju som s att stter man en diagnos p ett ungt barn, behandlar man det drefter, vilket i sig pverkar barnets utveckling.

M s vara. Jag tycker ingenting, nmnde vad jag upplevt. Nr barnet jag knner brjade i frskola i trersldern utan tal kom frgan upp ganska fort. Eventuellt unikt, har ingen statistik i mnet.
Citera
2024-12-20, 20:59
Medlem
wildtures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Kanske fr att dom flesta inte har en till att brja med...
Hur vet du det? bara din sikt eller?
Citera
2024-12-20, 21:11
Medlem
wildtures avatar
ndring av regelverket kring neuropsykiatriska funktionsnedsttningar
Hgkvarteret 7 april 2022 kl: 09.57
Arkiverad nyhet

Nu ndrar Frsvarsmakten regelverket kring neuropsykiatriska funktionsnedsttningar. ndringen innebr att en person med lindrig adhd som inte behver medicinering och som dessutom uppfyller vriga krav fr att kunna genomfra grundutbildning med vrnplikt, nu har mjlighet att prva eller mnstra.
En person med lindrig adhd som inte behver medicinering och som dessutom uppfyller vriga krav fr att kunna genomfra grundutbildning med vrnplikt, har nu mjlighet att prva eller mnstra. Foto: Jonas Helmersson/Frsvarsmakten

Sedan sommaren 2021 har adhd inte varit en diskvalificerande diagnos, men det har endast gtt att genomfra en del av prvningen hos Plikt- och prvningsverket i vntan p att regelverket ndras. De nya bestmmelserna infrs genom ett ndringstryck av Frsvarsmaktens medicinska bedmningsgrunder utgva 2019. Frsvarsmakten ndrar inte reglerna gllande autismspektrumtillstnd.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...nedsattningar/

Det kan nog bli talls om det i framtiden att hgfungerade autism kan f ing i mnstringen.
Ser inget negativt med det tvrt om kan dom ta rejlt med stryk och r ganska hrda.
Citera
2025-01-04, 13:19
Medlem
TourettePies avatar
[quote=mikaels|90445497]

Med tanke p att jag inte kunde duscha sjlv frr pga den starka vattentrycket mot min hud, och nu kan jag handla, skriva rent, stda mm.

jag har kommit lngt ifrn att skrika och grta halva dagarna pga t.ex ett tyg som lg skumt p mina armar.

dessa kanske inte r stora steg fr er neurotypiska men fr mig r dessa stora framsteg.

En dag hoppas jag kunna jobba och tjna mina egna pengar och vara en del av samhllet.
Citera
2025-01-04, 15:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TourettePie
QUOTE=mikaels|90445497]

Med tanke p att jag inte kunde duscha sjlv frr pga den starka vattentrycket mot min hud, och nu kan jag handla, skriva rent, stda mm.

jag har kommit lngt ifrn att skrika och grta halva dagarna pga t.ex ett tyg som lg skumt p mina armar.

dessa kanske inte r stora steg fr er neurotypiska men fr mig r dessa stora framsteg.

En dag hoppas jag kunna jobba och tjna mina egna pengar och vara en del av samhllet.
Svrt att svara nr jag inte vet vilket inlgg din superkraft citerar
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in