2024-12-19, 22:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TourettePie
Nr jag var mindre behvde jag hjlp med vardagen men u kan jag gra allt sjlv, till exempel gick jag och handlade igr helt sjlv. Autism r en superkraft du behver inte vara avundsjuk.
Wow, du kan handla sjlv nu efter att ha ftt hjlp hela ditt liv. Vilken superkraft!
S nu kan du gra vad vilken normal tioring klarar utan hjlp? Verkligen super!

Inte srskilt avundsjuk, fr jag sga.
Kan du lsa? Kra bil? Skriva en text? Arbeta (inte p Samhall, d)?

Eller r du en brda fr oss hederliga fungerande samhllsmedborgare?

Om det vore en superkraft, varfr behver du d hanteras speciellt, och inte som vi alla andra fungerande mnniskor?
Citera
2024-12-19, 23:27
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Gr alla frldrar med p papperet normtypiska barn sdana test?

Nej, men dom flesta behver inte heller lgga ut drsvis med pengar fr att frska f bort en diagnos.
Citera
2024-12-20, 10:15
Medlem
wildtures avatar
Citat:
Jag har en son som blev utredd fr npf nr han gick i trean p lgstadiet. D hade han svrigheter och ven om skolan var ptryckande fr utredningen s kndes det rtt d. Idag, 16 r gammal, r han en helt annan person, trygg och social. Han har uttryck en vilja att eventuellt gra lumpen och jag tycker det r helt galet att en person som han inte ska f chansen. Av vad jag kan lsa mig till fr man mnstra med lindrig adhd men inte med lindrig autism.

r det ngon som gtt igenom processen att bli av med en diagnos, sjlv eller fr ett barn och kan bertta om vart ni vnde er, hur gick det till, kostnad etc.
Ja det hller jag med om om en med adhd f vara med s borde lindrig autist vara med.

Jag frstr inte varfr en med hgfungerade autist kan inte vara med i svenska frsvaret.

Det finns s mnga olika befattningar inom frsvaret. Nst intill diskriminering.
Citera
2024-12-20, 10:17
Medlem
wildtures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Nej, men dom flesta behver inte heller lgga ut drsvis med pengar fr att frska f bort en diagnos.
Hur vet du det?
Citera
2024-12-20, 10:19
Medlem
wildtures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
frst kmpar frldrarna med nbbar och klor i r fr att komma till bupp och f en diagnos,
sen i vuxen lder kmpar samma individ fr att bli av med diagnosen/stmpeln.
Lser du inte trden han vart pushad av skolan.
Citera
2024-12-20, 10:27
Medlem
wildtures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfahanen63
Har man autism s har man. Han kan bli en fara i lumpen... Tnk om han brjar intressera sig i tg eller ngot annat lusitgt
Skit snack autister kan vara ganska lmpade som krigsmaskiner om dom tar emot hbtq och lindrig adhd s borde dom ta med hgfungerade a
Citera
2024-12-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Du svarade inte p det viktiga som jag frgade.

Tror du din pojke blir glad om han n en gng blir "stmplad" med autism?

Autism handlar om personlighetsdrag, vilken idiot har lrt dig att sga det?
Du behver inte lxa upp mig vare sig det gller autism eller ADHD.
Jag har mer erfarenhet av de tv diagnoserna n du ngonsin kommer att kunna skaffa dig.

S frsk fokusera p att svara p det som r intressant.

Om du bekostar en utredning och din pojke n en gng fr diagnosen autism.
Tror du han blir lyckligare av det eller tror du att det snarare kan bli ngot som drar honom mer ner i skiten kring att knna sig misslyckad?

Vad det gller vrnplikt.
Det som skiljer autister mot idioter r att autister ofta har kunskap.

"Fr att bli antagen till en grundutbildning med vrnplikt mste du avsluta din grundutbildning senast det kalenderr du fyller 45 r."
https://pliktverket.se/ansok-till-en...-med-varnplikt

Din lille pojkvasker har MNGA r framfr sig som han kan gra vrnplikt.

Varfr inte vnta tills han blir myndig s fr han sjlv frska f en ny NPF utredning eller s kan du betala den d. Men som sagt. Hjrnan hos mnniskan r frst frdig ca 25 r. Om han nu fr mindre och mindre autism med ren s lr det ju bli nnu mindre tills dess. Han kan vl d gra "lumpen" nnstans mellan 26 och 29 och nd ftt uppleva saken?

Nr du nu har s stor erfarenhet av autismdiagnoser - d frvnar det att du r obekant med den skala utredare anvnder/ i varje fall anvnde tidigare. Knner ngon vars utredning visade autismgrad 1 p en tiogradig skala dr 10 r den mest ptagliga varianten.
Citera
2024-12-20, 12:31
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte tjnat ngra pengar. Jag har aldrig skt omvrdnadsbidrag fr honom och vi har inte nyttjat ngot std frn habiliteringen. Men om sonen inte ftt ta del av den resursperson i skolan som var hans livlina under den jobbigaste perioden hade han sannolikt blivit hemmasittare i mellanstadiet. Hade det varit bttre?

S fint att sonen fick resursperson! Killen jag knner fick det i frskolan, sedan ingenting. Trots diagnos. Ok, samtal med vrdnadshavarna. Han blev hemmasittare.
Citera
2024-12-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Merkostnadsersttning r det bidrag som frlder fr som har ett barn med autism eller adhd och maxbidraget r ver 11 000.

Skolan har i sin tur skyldighet att ordna en extra lrare bara fr honom, och detta tar en stor del av skolans budget d en lrare normalt undervisar 30 elever.

Vad r det man sger, mycket vill ha mer.

Hur mnga vrdnadshavare fr i realiteten ngot bidrag r efter r fr sina barn med autism? Max.belopp - fr ngon?

Skolors skyldighet - hur bindande r den?? "Vi brjar med att testa utan." sades det betrffande pojken jag knner till nr han brjade lgstadiet. Hemmasittare blev han - ingen resurs nd.
Citera
2024-12-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
r man psykiskt sjuk ska man inte gra lumpen!

Trden handlar om en funktionsvariation!
Citera
2024-12-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Har man diagnos har frldern rtt till vrdbidrag. Den informationen, om att barnet gett frldrarna rtt till vrdbidrag, r tillgnglig fr Frsvarsmakten (rekryteringsmyndigheten). De inhmtar information frn Frskringskassan p rutin nr man sker sig till GMU.

Ok, r det s det hnger ihop! Vrdbidrag, partiellt, i frskoleldern hnger med barnet in i "lumpen".
Citera
2024-12-20, 13:22
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Om jag har frsttt det rtt s r det jttesvrt att f det gjort av offentliga vrden d de behver koncentrera resurserna till de som r sjuka, inte friska. Men om ngon nyligen ftt en utredning inom rimlig tid via vrden i Stockholm vore det s klart intressant att hra om.

Eftersom att sonen inte har ngra besvr har vi ingen pgende lkar- eller psykologkontakt.

Rent teoretiskt ska den offentliga vrden kunna riva upp diagnosen lika vl som den stllde den, men det r nog mycket mjligt att det i praktiken r annorlunda, tminstone i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in