2024-12-19, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Innan du lgger en massa tid och pengar p att f bort diagnosen tycker jag att du ska testa att stlla p grabben ordentligt och se hur han reagerar.

Fixar han att ett befl skriker p honom? Fixar han extrem tidspress? Fixar han att bli vckt mitt i natten och direkt springa ut till sin eldstllning? Fixar han att flja hjrndda ordrar?

Gr alla frldrar med p papperet normtypiska barn sdana test?
Citera
2024-12-19, 07:26
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Att jag anvnde mig av begreppet lindrig autism beror p att Frsvarsmakten ppnat upp mnstring fr personer med lindrig adhd.

terigen r autism en diagnos som stts baserat p funktionshinder orsakat av olika personlighetsdrag, har man inga funktionshinder r man inte autistisk enligt vrden och det r det som r relevant hr.

Och nej, jag har inga frhoppningar om att gra detta inom den offentliga vrden.

Du svarade inte p det viktiga som jag frgade.

Tror du din pojke blir glad om han n en gng blir "stmplad" med autism?

Autism handlar om personlighetsdrag, vilken idiot har lrt dig att sga det?
Du behver inte lxa upp mig vare sig det gller autism eller ADHD.
Jag har mer erfarenhet av de tv diagnoserna n du ngonsin kommer att kunna skaffa dig.

S frsk fokusera p att svara p det som r intressant.

Om du bekostar en utredning och din pojke n en gng fr diagnosen autism.
Tror du han blir lyckligare av det eller tror du att det snarare kan bli ngot som drar honom mer ner i skiten kring att knna sig misslyckad?

Vad det gller vrnplikt.
Det som skiljer autister mot idioter r att autister ofta har kunskap.

"Fr att bli antagen till en grundutbildning med vrnplikt mste du avsluta din grundutbildning senast det kalenderr du fyller 45 r."
https://pliktverket.se/ansok-till-en...-med-varnplikt

Din lille pojkvasker har MNGA r framfr sig som han kan gra vrnplikt.

Varfr inte vnta tills han blir myndig s fr han sjlv frska f en ny NPF utredning eller s kan du betala den d. Men som sagt. Hjrnan hos mnniskan r frst frdig ca 25 r. Om han nu fr mindre och mindre autism med ren s lr det ju bli nnu mindre tills dess. Han kan vl d gra "lumpen" nnstans mellan 26 och 29 och nd ftt uppleva saken?
Citera
2024-12-19, 07:28
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Gr alla frldrar med p papperet normtypiska barn sdana test?

Det r f "normtypiska barn" som fixar det som ValkPadda skrev om.

Du framstr inte som en srskilt smart mor som inte frstr vad ValkPadda skriver.

Har svagbegvad autism gtt i arv?
Citera
2024-12-19, 07:36
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Uppenbarligen har de inte tillgng till de registrer i frsta steget iom att de skickar ut mnstringsformulret ven till de med autismdiagnos.

Gr dom?
TS pratar om en som som r 16 r. Han har nog inte ftt lnken till formulret. Tror du det?
Fr du vet vl om att det sker elektroniskt och inget som skickas ut?
Citera
2024-12-19, 07:49
Medlem
Gr det inte att gra en ny utredning dr du beskriver detta? Eller ngonting i den hr stilen. Har hrt om att det ska g att bli av med sina diagnoser genom en ny utredning men r osker p hur det fungerar.
Citera
2024-12-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Du svarade inte p det viktiga som jag frgade.

Tror du din pojke blir glad om han n en gng blir "stmplad" med autism?

Autism handlar om personlighetsdrag, vilken idiot har lrt dig att sga det?
Du behver inte lxa upp mig vare sig det gller autism eller ADHD.
Jag har mer erfarenhet av de tv diagnoserna n du ngonsin kommer att kunna skaffa dig.

S frsk fokusera p att svara p det som r intressant.

Om du bekostar en utredning och din pojke n en gng fr diagnosen autism.
Tror du han blir lyckligare av det eller tror du att det snarare kan bli ngot som drar honom mer ner i skiten kring att knna sig misslyckad?

Vad det gller vrnplikt.
Det som skiljer autister mot idioter r att autister ofta har kunskap.

"Fr att bli antagen till en grundutbildning med vrnplikt mste du avsluta din grundutbildning senast det kalenderr du fyller 45 r."
https://pliktverket.se/ansok-till-en...-med-varnplikt

Din lille pojkvasker har MNGA r framfr sig som han kan gra vrnplikt.

Varfr inte vnta tills han blir myndig s fr han sjlv frska f en ny NPF utredning eller s kan du betala den d. Men som sagt. Hjrnan hos mnniskan r frst frdig ca 25 r. Om han nu fr mindre och mindre autism med ren s lr det ju bli nnu mindre tills dess. Han kan vl d gra "lumpen" nnstans mellan 26 och 29 och nd ftt uppleva saken?

Varfr provocerar det hr mnet dig s mycket?
Citera
2024-12-19, 07:51
Medlem
Muppetys avatar
Jag r osker p hur det ligger till med autism i detta fall, men hade jag varit frisk (bortsett frn autism, utan alla mina andra diagnoser + ryggen, som tyvrr gr det omjligt) s hade jag skt till GU-F (Grundlggande soldatutbildning fr frivilliga); https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...ildningar/guf/ samt engagerat mig i Frivilliga Radioorganisationen; https://www.fro.se/

GU-F r en 14-dagars utbildning i hur man bl.a. hanterar vapen. Jag har prepping o krisberedskap som ett intresse, o skulle grna vilja ha lite mer utbildning frn Frsvarsmakten. Samt r jag intresserad av radiokommunikation, drav FRO.
Citera
2024-12-19, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expanse
Gr det inte att gra en ny utredning dr du beskriver detta? Eller ngonting i den hr stilen. Har hrt om att det ska g att bli av med sina diagnoser genom en ny utredning men r osker p hur det fungerar.

Det gr att gra privat men jag frgade fr att f erfarenhet frn personer som faktiskt gjort det. T.ex. var ju skolan vldigt involverad i sonens utredning frra gngen men den skola han gr p nu vet inte ens om att han blev diagnostiserad fr mnga r sedan fr det har inte varit relevant att ta upp. S vilka parter vill utredaren hra d i stllet? Det var lite sdana erfarenheter jag ville hra om, och tips f p mottagningar. Men d trden mest blivit pajkastning om vad autism r och inte r s fr jag nog helt enkelt leta reda p ngon mottagning sjlv och ringa upp dem med mina frgor.
Citera
2024-12-19, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Det r f "normtypiska barn" som fixar det som ValkPadda skrev om.

Du framstr inte som en srskilt smart mor som inte frstr vad ValkPadda skriver.

Har svagbegvad autism gtt i arv?

Och d bryter de ihop, knner sig misslyckade en stund och lr sig ngot av erfarenheten. Knappast en katastrof. Och det skulle det inte vara fr min son heller.
Citera
2024-12-19, 08:00
Avstngd
Tanachs avatar
Citat:
Jag har en son som blev utredd fr npf nr han gick i trean p lgstadiet. D hade han svrigheter och ven om skolan var ptryckande fr utredningen s kndes det rtt d. Idag, 16 r gammal, r han en helt annan person, trygg och social. Han har uttryck en vilja att eventuellt gra lumpen och jag tycker det r helt galet att en person som han inte ska f chansen. Av vad jag kan lsa mig till fr man mnstra med lindrig adhd men inte med lindrig autism.

r det ngon som gtt igenom processen att bli av med en diagnos, sjlv eller fr ett barn och kan bertta om vart ni vnde er, hur gick det till, kostnad etc.

S ditt barn drog frdelarna likvl du som tjnade pengar utver barnbidraget och nu nr han nrmar sig myndighetsldern vill du ta bort hans diagnos eftersom frmnerna r uttmda?

Frstod jag dig rtt?
Citera
2024-12-19, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
S ditt barn drog frdelarna likvl du som tjnade pengar utver barnbidraget och nu nr han nrmar sig myndighetsldern vill du ta bort hans diagnos eftersom frmnerna r uttmda?

Frstod jag dig rtt?

Nej, jag har inte tjnat ngra pengar. Jag har aldrig skt omvrdnadsbidrag fr honom och vi har inte nyttjat ngot std frn habiliteringen. Men om sonen inte ftt ta del av den resursperson i skolan som var hans livlina under den jobbigaste perioden hade han sannolikt blivit hemmasittare i mellanstadiet. Hade det varit bttre?
Citera
2024-12-19, 08:15
Avstngd
Tanachs avatar
Citat:
Nej, jag har inte tjnat ngra pengar. Jag har aldrig skt omvrdnadsbidrag fr honom och vi har inte nyttjat ngot std frn habiliteringen. Men om sonen inte ftt ta del av den resursperson i skolan som var hans livlina under den jobbigaste perioden hade han sannolikt blivit hemmasittare i mellanstadiet. Hade det varit bttre?

Merkostnadsersttning r det bidrag som frlder fr som har ett barn med autism eller adhd och maxbidraget r ver 11 000.

Skolan har i sin tur skyldighet att ordna en extra lrare bara fr honom, och detta tar en stor del av skolans budget d en lrare normalt undervisar 30 elever.

Vad r det man sger, mycket vill ha mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in